Noen som ikke er sykemeldt enda?

Jeg er nå 100% sykemeldt ut uken. Hadde 3 uker ferie før jeg ble sykemeldt, der jeg håpa formen skulle bli bedre..Bekkent mitt er så smertefullt at jeg sliter med å gå, stå + kle på meg. Masse smerter når jeg sover i tillegg (lysken på begge sider + låsninger bak i bekkenet). Går til behandling hos kiropraktor 2-3 ganger i uken. Kasta opp fra uke 5, da det ga seg, kom sterk hodepine + ryggen og bekkenet nå.. alle smertene tærer enormt på meg fysisk og psykisk. Jeg får dessverre lite tilrettelagt på jobb. Det innebærer mye tunge løft + mye gåing.
 
Jobber 100%, men er i ferie enda 25 dager. Får se hva som skjer når jeg er tilbake i vanlig jobb:)
 
Har en 80 % stilling og jobbet fram til ferien. Har ferie et par uker til. Har en stressende arbeidshverdag og jeg kjenner det på kroppen, men håper å jobbe fram til jeg går ut i permisjon.
 
Tenker at man må be om tilpasning og ikke bruke sykemelding så langt det lar seg gjøre- om jobben ikke kn tilpasse skal du jo ha svangerskapspenger :) nå begynner en jo å skride ut i graviditeten hvor enkelte aktiviteter skal utøves med forsiktighet blant annet.

jeg ville sjekket opp i det.
:)
Tenker jeg er enig med deg. Leder har lovet tilpasning i form av lettere pasienter, ingen covid-mistenkte osv. Men erfaring så langt viser at det ikke fungerer i praksis. Jobber på intensivavdeling og vet aldri hva sol kommer inn dørene. Og når man får akutt dårlige pasienter eller stabile pasienter plutselig får en akutt forverring i avdelingen må jeg hjelpe til når jeg først er på jobb. Der og da i situasjonen går det greit. Men kjenner det godt i rygg og bekken når jeg kommer hjem. Mulig svangerskapspenger kunne vært noe, men føler det er litt «styrete» å få innvilget sammenlignet med sykepenger
 
Sniker
Det er mange ting som gjør at mor kvalifiserer til svangerskapspenger, slik som stress, løft, kjemikalier. Men er det mors plager som er problemet slik som bekkenplager, lite søvn o.l. er det nok sykepenger som gjelder dessverre.
 
Var sykemeldt pga stressende jobbsituasjon som førte til høyt blodtrykk i starten av Covid-situasjonen her til lands, men da det nærmet seg sommer fikk jeg komme tilbake en måneds tid før vi gikk ut i ferie. Jobben min er veldig fysisk (og til tider psykisk) krevende, og jeg har alltid tenkt at jeg skal stå i jobb frem til mammapermen, men når sant skal sies, begynner jeg å få såpass med fysiske begrensninger at jeg ikke helt skjønner hvordan det skal gå for seg. Fastlegen min mente at selv om arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for meg så ville det være tidkrevende og vrient å få til svangerskapspenger. Derfor ble jeg sykemeldt sist gang og blir eventuelt sykemeldt etter ferien tenker jeg. Det er litt dritt, for jobben min kan ikke gjøres på noe annet vis enn det jeg gjør til vanlig. Er det noen andre som har erfaring med at det skal være så vanskelig og komplisert å få svangerskapspenger i stedet for sykemelding?
 
Var sykemeldt pga stressende jobbsituasjon som førte til høyt blodtrykk i starten av Covid-situasjonen her til lands, men da det nærmet seg sommer fikk jeg komme tilbake en måneds tid før vi gikk ut i ferie. Jobben min er veldig fysisk (og til tider psykisk) krevende, og jeg har alltid tenkt at jeg skal stå i jobb frem til mammapermen, men når sant skal sies, begynner jeg å få såpass med fysiske begrensninger at jeg ikke helt skjønner hvordan det skal gå for seg. Fastlegen min mente at selv om arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for meg så ville det være tidkrevende og vrient å få til svangerskapspenger. Derfor ble jeg sykemeldt sist gang og blir eventuelt sykemeldt etter ferien tenker jeg. Det er litt dritt, for jobben min kan ikke gjøres på noe annet vis enn det jeg gjør til vanlig. Er det noen andre som har erfaring med at det skal være så vanskelig og komplisert å få svangerskapspenger i stedet for sykemelding?
Jeg går på svangerskapspenger, dette er 3.svangerskapet hvor jeg gjør det. Har aldri hatt problemer med å få det innvilget! Denne gangen gikk det ca 24t fra søknad ble sendt til den ble innvilget. Jeg har en fysisk tung jobb i anleggsbransjen, jobber stort sett på byggeplasser. Så det er mye risiko for baby og jobben min kan ikke gjøres hvis jeg ikke skal gjøre de risikopunktene legen skrev opp (tunge løft, langvarig stående og gående arbeid, arbeid i høyden, arbeid på/ved/nær elektriske anlegg, fare for strømgjennomgang). Det hørtes rart ut det legen din sa, har du prøvd å snakke med jordmor om det?
 
Jeg går på svangerskapspenger, dette er 3.svangerskapet hvor jeg gjør det. Har aldri hatt problemer med å få det innvilget! Denne gangen gikk det ca 24t fra søknad ble sendt til den ble innvilget. Jeg har en fysisk tung jobb i anleggsbransjen, jobber stort sett på byggeplasser. Så det er mye risiko for baby og jobben min kan ikke gjøres hvis jeg ikke skal gjøre de risikopunktene legen skrev opp (tunge løft, langvarig stående og gående arbeid, arbeid i høyden, arbeid på/ved/nær elektriske anlegg, fare for strømgjennomgang). Det hørtes rart ut det legen din sa, har du prøvd å snakke med jordmor om det?

Hmm nei, så langt har jeg bare snakket med fastlegen men skal høre med jordmor også hva hun tenker om det. Takk for svar. Skjønner jo godt at du må på svangerskapspenger med den jobben du har. Min er kanskje ikke like åpenbart farlig sånn sett. Kanskje der «problemet» ligger.
 
Helt greit å spørre om noen jobber 100% fremdeles. Dette blir mitt første og sikkert siste innlegg i denne oktober - termingruppa, men jeg må si at jeg blir provosert over å se noen dømme de som da er sykemeldte.
Det er ikke noen sin jobb å fortelle om noen trenger en sykemelding eller ei.
Hvis noen føler for en 50% eller 100%, så er det det riktige for den.
Jeg personlig har lenge jobbet 60 %, vært sykemeldt 40%. Nå uka etter ferien er jeg 100% fordi jeg behøver det, bekkenet er nye verre, og kjenner psyken min er nedadgående og det er det siste jeg trenger med en 2,5 åring i hus.

Så før man dømmer den som er sykemeldt, eller den som sykemelder for den saksskyld, dere taper ikke penger eller må leie inn for disse menneskene, så hold det for godt. :)
Noen trenger sykemelding, andre er heldige og holder ut hele vegen. Sist svangerskap hadde jeg konstant dårlig samvittighet, så er ikke fordi man har lyst at man blir det.
 
Helt enig med deg over! Ingen vet hvordan personen har det, og sykemelding er helt riktig for noen, selv om andre kanskje helt fint kan klare å jobbe fullt frem til permisjonsstart. Spurte om det var flere som fortsatt var i 100% jobb, for lurte på om jeg burde presse meg ennå mer og lenger i jobben jeg har, eller om det er «vanlig» å måtte bli sykemeldt i svangerskapet når man jobber som for eks sykepleier, som jeg gjør. Men nå har jeg faktisk «kastet inn håndklet» og fått 50% sykemelding av legen. Har hatt smerter i bekkenet etter hver vakt den siste uka, jeg sover dårlig, bruker all min energi på jobb og er totalt utslitt når jeg er hjemme. Håper jeg klarer å komme meg litt ovenpå nå, og kan få slappet av litt innimellom jobb og 3-åringen!:)
 
Helt enig med deg over! Ingen vet hvordan personen har det, og sykemelding er helt riktig for noen, selv om andre kanskje helt fint kan klare å jobbe fullt frem til permisjonsstart. Spurte om det var flere som fortsatt var i 100% jobb, for lurte på om jeg burde presse meg ennå mer og lenger i jobben jeg har, eller om det er «vanlig» å måtte bli sykemeldt i svangerskapet når man jobber som for eks sykepleier, som jeg gjør. Men nå har jeg faktisk «kastet inn håndklet» og fått 50% sykemelding av legen. Har hatt smerter i bekkenet etter hver vakt den siste uka, jeg sover dårlig, bruker all min energi på jobb og er totalt utslitt når jeg er hjemme. Håper jeg klarer å komme meg litt ovenpå nå, og kan få slappet av litt innimellom jobb og 3-åringen!:)

Jeg jobber som vernepleier, og som jeg pleier å si til alle andre: "ingen takker deg for å slite deg ut og du er den eneste til å passe på deg selv".
Vi skal ha energi når barnet kommer som for i vårt tilfelle går fra 1 til 2, som kan ta på bare det i seg selv.
Sier ikke man sykemelder seg for å "spare" energi, men er man sliten og har smerter, sover dårlig osv, så er det virkelig ikke verdt det.
 
Last edited:
Jeg jobber som vernepleier, og som jeg pleier å si til alle andre: "ingen takker deg for å slite deg ut og du er den eneste til å passe på deg selv".
Vi skal ha energi når barnet kommer som for i vårt tilfelle går fra 1 til 2, som kan ta på bare det i seg selv.
Sier ikke man sykemelder seg for å "spare" energi, men er man sliten og har smerter, sover dårlig osv, så er det virkelig ikke verdt det.
Var det jeg også kom fram til, at ingen takker meg for å slite meg ut på jobb, og at det kun er meg selv som kan kjenne hvordan jeg har det. Så håper både bekken og stressnivået kan bli litt bedre nå som jeg skal jobbe redusert. Hvis ikke får jeg heller bli 100% sykemeldt hvis det er det som må til for å ha det bra!
 
Jeg blir sykemeldt til uka, tror jeg.
Jobber 70% som pleieassistent på skjermet enhet for demente. Har ikke energi når jeg kommer hjem fra jobb og ligger noen ganger rett ut i et døgn etter en lang dag. Har begynt å få migrene-anfall hyppigere også og det er pga stress, så det er nok på tide å roe ned litt.
 
Jeg blir sykemeldt til uka, tror jeg.
Jobber 70% som pleieassistent på skjermet enhet for demente. Har ikke energi når jeg kommer hjem fra jobb og ligger noen ganger rett ut i et døgn etter en lang dag. Har begynt å få migrene-anfall hyppigere også og det er pga stress, så det er nok på tide å roe ned litt.

Som jordmor sa til meg : det er nå tiden er inne til å være egoistisk. Ikke bruke seg opp på alt annet. Gjør det som føles riktig for deg, ingen kan dømme deg for det er du selv som står i dine sko :)
 
Som jordmor sa til meg : det er nå tiden er inne til å være egoistisk. Ikke bruke seg opp på alt annet. Gjør det som føles riktig for deg, ingen kan dømme deg for det er du selv som står i dine sko :)
Er flere kollegaer som sier jeg skal sykemelde meg også, og jeg er enig. Jeg ønsker å være 100% meg selv den dagen jeg føder, for jeg funker veldig dårlig hvis jeg bare er meg selv 50%. Er heller ingen som kommer til å takke meg for at jeg sliter meg helt ut heller. At arbeidsgiver heller ikke klarer å få bemanningen vi trenger sånn at vi alltid er 2-3 for få på jobb, er ikke mitt problem
 
Er flere kollegaer som sier jeg skal sykemelde meg også, og jeg er enig. Jeg ønsker å være 100% meg selv den dagen jeg føder, for jeg funker veldig dårlig hvis jeg bare er meg selv 50%. Er heller ingen som kommer til å takke meg for at jeg sliter meg helt ut heller. At arbeidsgiver heller ikke klarer å få bemanningen vi trenger sånn at vi alltid er 2-3 for få på jobb, er ikke mitt problem

Nettopp, ikke får du høyere lønn, flere goder eller bedre julegave til jul heller for at du gjør det.
Jeg tenker at vi selv har ansvaret for at vi er klare når baby kommer.
Hadde det ikke vært for at jeg kun jobba 20%, altså en dag i uka, da min første kom, hadde jeg jobbet til to dager før fødsel. Min siste arbeidsdag var pga sykemeldingen 4 des og 8 des begynte fødsel, 9 des kom han. Der og da var jeg veldig glad jeg ikke jobbet mer. Da hadde jeg ikke hatt krefter til fødselen heller tror jeg.

Vi må passe på oss selv :)
 
Back
Topp