Noen som ikke ammer?

Caressa

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Noen med flaskebarn her? Hvorfor ammer dere ikke i såfall? :)
Vi sliter en del med det nå, hun har lagt på seg lite og sliter med å suge da hun har kolikksmerter.. og er det ikke det så suger hun Superdårlig og bare sovner.. så jeg blir sår og produserer mindre melk :(
Første uken/to la hun på seg bra, men med mageproblemene begynte ammeproblemene i større grad.. nå sover hun ikkr på dagen nesten lenger og jeg ammer minimum en gang i timen!! Gjør jo ikkr annet :(:( men hun hadde nesten ikkr lagt på seg.
Men jeg kan jo ikkr slutte amme heller, føler meg dårlig mamma som egentlig vil slutte :( men så mye kos er borte..

Haff!!

Sent from my HTC One X+ using BV Forum mobile app

Huff.... :(

Men vet du hva? Du kan delamme :) Selv små mengder morsmelk er MYE bedre enn ingenting :) Jeg gjorde dette i 4-5 mnd forrige gang :) Det er litt jobb, men jeg er glad jeg holdt ut så lenge! Jeg gav pupp først, så mme etterpå til han var mett. Det er også viktig å alltid bruke den minste tuten, uansett alder, slik at de ikke foretrekker flasken fordi det er enkelt.

Det var HERLIG første gangen han sukket et stappmett sukk på skulderen min etter en flaske mme :) <3

Jeg har slitt med amming på mine to første! Ekstrem sårhet som førte til blod og skorper.. altfor lite melk, og med nr 2, så hadde jeg i tillegg sterk verking i puppene etter amming og hun gikk så mye ned i vekt på bare noen få dager:(

så med første, så delammet jeg, ammet først og ga mme etterpå og holdt ut i 5 mnd;)
Med nr 2, sluttet jeg helt å amme etter en måned og hun fikk mme fra dag 3..
Denne gangen ga jeg kun råmelken etter fødsel, men droppa amming videre ;) taklet ikke tanken på å gå gjennom dette marerittet enda en gang:(;)

Og angrer ikke litt engang på dette valget;):) selvom jeg skulle ønske amming funket for meg..

Nå gav jeg 70ml mme til slutt etter en hel dag uten noe søvn på lille, bare små dupper og suger dårlig, utilpass og bare sovner fra puppen før hun har spist skikkelig.. og da sovnet hun endelig!! Og har sovet i 1 1/2 t sålangt:D
Føles litt som ett nederlag, ville så gjerne at ammingen skulle funke denne gang :/

Pumpet meg nå, og hadde nesten 100 ml tilsammen så jeg har jo nok, men..
Håper det går seg til og jeg kan fortsette fullamme. :) men når hu ikke suger skikkelig får jeg bare vondt altså..

Prøver nok delammming selv om det ikke går å fullamme.. syns liksom det er trist å kanskje måtte gi opp ammingen, men etter en uke med lille på armen heeeele dagen, utilfreds og trøtt så ser jeg jo at det kanskje blir flaske. Har bare vært slit siste tiden, ikke kost oss, og storebror har blitt satt helt til side:(
Dumme mageknip altså, det var det som startet problemene .

Godt å høre at flere har måttet ty til mme..:-)

Last edited:
Huff.... :(

Men vet du hva? Du kan delamme :) Selv små mengder morsmelk er MYE bedre enn ingenting :) Jeg gjorde dette i 4-5 mnd forrige gang :) Det er litt jobb, men jeg er glad jeg holdt ut så lenge! Jeg gav pupp først, så mme etterpå til han var mett. Det er også viktig å alltid bruke den minste tuten, uansett alder, slik at de ikke foretrekker flasken fordi det er enkelt.

Det var HERLIG første gangen han sukket et stappmett sukk på skulderen min etter en flaske mme :) <3
Ja nå sovnet hun endelig TILFREDS etter mme, stakkars lille :-) Håper på å kunne fullamme, men hvis ikke så vil jeg prøve delvis iallfall :-)

Jeg har slitt med amming på mine to første! Ekstrem sårhet som førte til blod og skorper.. altfor lite melk, og med nr 2, så hadde jeg i tillegg sterk verking i puppene etter amming og hun gikk så mye ned i vekt på bare noen få dager:(

så med første, så delammet jeg, ammet først og ga mme etterpå og holdt ut i 5 mnd;)
Med nr 2, sluttet jeg helt å amme etter en måned og hun fikk mme fra dag 3..
Denne gangen ga jeg kun råmelken etter fødsel, men droppa amming videre ;) taklet ikke tanken på å gå gjennom dette marerittet enda en gang:(;)

Og angrer ikke litt engang på dette valget;):) selvom jeg skulle ønske amming funket for meg..
Huff, ja da skjønner jeg deg godt !! Man skal jo ha en fin spedbarnstid og..:-) Mamming framfor amming når det kommer til stykket ;)

Bare kjenner så jævlig på det ammepresset:( når jeg sa til helsesøster at med junior ble jeg rådet av daværende helsesøster til å slutte amme etter en mnd pga dårlig suging, ble aldri mett, kolikksmerter under mating etc, så så hu på meg med DET blikket ass, tydelig at hu ikkr var enig i det nei...

Huff, ja da skjønner jeg deg godt !! Man skal jo ha en fin spedbarnstid og..:-) Mamming framfor amming når det kommer til stykket ;)

Bare kjenner så jævlig på det ammepresset:( når jeg sa til helsesøster at med junior ble jeg rådet av daværende helsesøster til å slutte amme etter en mnd pga dårlig suging, ble aldri mett, kolikksmerter under mating etc, så så hu på meg med DET blikket ass, tydelig at hu ikkr var enig i det nei...

Ja akkurat, skal jo ikke være sånn at man ser på denne tiden som et slit og mas heller.. men du, kan du ikke fortsette å pumpe deg, og gi hun melken på flaske, så får hun hvertfall i seg morsmelk også:)

Ja finnes mange som nesten presser en til å amme:confused::oops: og jeg tenkte mye på det før gutten ble født, for hadde bestemt meg om å ikke amme.. men de på sykehuset var SÅÅÅ forståelsesfull og støttet meg alle sammen:D
Blir sikkert noe annet når jeg kommer til helsestasjon:confused:

Du må bare gjøre sånn som funker best for deg og babyen din;) er din kropp og ditt barn, og ingen andre skal bestemme eller prøve å motsi deg når det kommer til amming! Selv ikke mannen din;) du ser jo selv at barnet var fornøyd og mett etter en flaske med mme:D det er jo det viktigste! Og at hun legger på seg og får i seg den næringen hun trenger, og det gjør dem med mme;)

Ja akkurat, skal jo ikke være sånn at man ser på denne tiden som et slit og mas heller.. men du, kan du ikke fortsette å pumpe deg, og gi hun melken på flaske, så får hun hvertfall i seg morsmelk også:)

Ja finnes mange som nesten presser en til å amme:confused::oops: og jeg tenkte mye på det før gutten ble født, for hadde bestemt meg om å ikke amme.. men de på sykehuset var SÅÅÅ forståelsesfull og støttet meg alle sammen:D
Blir sikkert noe annet når jeg kommer til helsestasjon:confused:

Du må bare gjøre sånn som funker best for deg og babyen din;) er din kropp og ditt barn, og ingen andre skal bestemme eller prøve å motsi deg når det kommer til amming! Selv ikke mannen din;) du ser jo selv at barnet var fornøyd og mett etter en flaske med mme:D det er jo det viktigste! Og at hun legger på seg og får i seg den næringen hun trenger, og det gjør dem med mme;)
Så bra at de var så forståelsesfulle på barsel :)!! Der jeg fødte var det tidenes ammepress. Celina skrek og gråt av smerte, "gi henne pupp, gi henne pupp" fikk jeg beskjed om. Tok ett døgn før de endelig tok CRP da hu fikk feber til slutt, joda, hun hadde mageinfeksjon hun!
Håper helsestasjonen møter ditt valg med respekt og forståelse, og gjør de ikkr det er det bare å lukke øra;)

Vil prøve fortsette amme så lenge som mulig nå, håper det går seg til litt, hun suger bra når hun har sovet noen timer og er ordentlig sulten, så vi får se :-) Uansett så har jeg iallfall fullammet i tre uker, det er da noe..:-)

Og ja, det var så godt å se henne mett og god, og endelig få sove i mer enn ti min:-) :-)

Jeg gir morsmelk på flaske. Altså pumper. Til å begynne med så hadde jeg ikke nok melk til å mette skikkelig, så jeg ga noen måltider med mme. Men nå klarer jeg å pumpe nok til å dekke måltidene. Jeg slet med såre bryst som blødde. Nå når det har grodd så har jeg prøvd å amme igjen, men lillemor sovner bare ved brystet og suger seg ikke mett. Jeg har gitt det opp. Pumper meg heller og gir flaske. Syns vi skal gjøre det som fungerer for oss. Det er så mye ammepress at jeg har følt meg som en dårlig mor som gir flaske. Men lillemor legger på seg og er fornøyd, så hva er vel mer riktig enn det?! :)

Jeg gir morsmelk på flaske. Altså pumper. Til å begynne med så hadde jeg ikke nok melk til å mette skikkelig, så jeg ga noen måltider med mme. Men nå klarer jeg å pumpe nok til å dekke måltidene. Jeg slet med såre bryst som blødde. Nå når det har grodd så har jeg prøvd å amme igjen, men lillemor sovner bare ved brystet og suger seg ikke mett. Jeg har gitt det opp. Pumper meg heller og gir flaske. Syns vi skal gjøre det som fungerer for oss. Det er så mye ammepress at jeg har følt meg som en dårlig mor som gir flaske. Men lillemor legger på seg og er fornøyd, så hva er vel mer riktig enn det?! :)
Akkurat det er problemet jeg har fått nå og, sovner og suger seg ikke mett bare smatter.. og våkner da etter 10 min og skal ha mer.
Dårlig mor som gir flaske? Du gir jo morsmelk, det er jo kjempebra :D og pumping er ikke bare bare det heller, kjempebra at du gjør det syns jeg :)!
Jeg vet ikke om jeg ville klart å gjennomføre ren pumping, så all ære til deg!
Det viktigste er absolutt at de legger på seg og har det bra!:-)

Jeg gir mme. Fikk samme problem denne gangen som med storesøster, selve brystvortene mine er så store så lille får ikke skikkelig sugetak. Suger bare på vorten, noe som resulterte i blødende og såre bryster. Jeg gren under amming. Dagen jeg kom hjem begynte vi med mme. En helt ny baby. Holder nå på å pumpe meg tom, all morsmelk som jeg får ut, gies på flaske ;)

Kjenner også voldsomt på ammepresset. Var så bestemt på å klare det denne gangen, så har felt mange tårer siste uken pga dette. Men, heller en blid og fornøyd mamma som nyter å gi baby mat, enn en mamma som kvier seg og gråter ved amming.

Velg det som er best for dere. Du vet best, og bare du. ;)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg tror ikke jeg har nok melk, så jeg ammer ca to tre ganger for dagen. Da kan hun være mett i kanskje maks 2 timer. Ellers gir jeg mme. Første uken måtte jeg gi mme på kopp en hel dag siden hun hadde gått så mye ned etter fødsel. Men etter det har jeg prøvd å kun amme utenom et par ganger hvor jeg var kjempe dårlig og pappaen måtte ta seg av henne. De to første ukene var jeg så utslitt fordi hun kanskje ikke sov lenger enn 10min før hun gråt for enda mer mat, og gruet meg sånn til pappaen skulle begynne på jobb igjen. Så denne uken altså tredje uken har jeg gitt mme til de fleste måltider også ammet på kvelden mellom 20-22 tiden. Også om morningen mellom 5-7 tiden.Hun sover mye bedre etter mme så da gir jeg heller det på natten. Denne uken har vært så deilig og jeg har ikke blitt utslitt på samme måte. Bekymret meg hele tiden når jeg kun ammet og ble lei meg og var bare kjempe sliten.

Nå koser jeg meg endelig g er glad jeg har bestemt meg så tidlig for dette istedet for å kaste bort tiden på å bekymre meg! Er også førstegangs mamma så man blir jo ekstra bekymret når man ikke vet om noenting.

Tror vi skal bli enige med oss selv her at vi er gode mødre selvom vi ikke ammer babyene våre på den riktige måten. Vi gjør det som gjør barna våre fornøyde. Og fornøyde barn er fornøyde mødre :)

Syns det ble mye ammepress på sykehuset. Hun ene av pleierene sa at jeg skulle prøve å amme uansett om det blødde. Hun sa og at babyen tålte litt blod. Hva med meg som holdt på å forgå av smerte?! Det tjener ikke til noe godt å utsette seg for tortur.

Tommelen opp for flaske, pumping og mme. Vi lever i 2013 ;)

Tror vi skal bli enige med oss selv her at vi er gode mødre selvom vi ikke ammer babyene våre på den riktige måten. Vi gjør det som gjør barna våre fornøyde. Og fornøyde barn er fornøyde mødre :)

Syns det ble mye ammepress på sykehuset. Hun ene av pleierene sa at jeg skulle prøve å amme uansett om det blødde. Hun sa og at babyen tålte litt blod. Hva med meg som holdt på å forgå av smerte?! Det tjener ikke til noe godt å utsette seg for tortur.

Amen!! :D

Huff, enkelte pleiere på barsel er f... ikke snaue altså.. så mange som føler seg som dårlige mammaer fordi de ikke får det til og blir presset av helsevesenet.

Nå har min kjære datter sovet i snart 5 timer!! Så trøtt og sliten hun har vært, nå fikk hun endelig spist seg mett og sovet. Det er godt for oss begge :) så får vi se om hun klarer å suge når hu våkner, hvis ikke så blir det flaske med pumpet melk ;)

Jeg gir kun erstatning til min nyfødte (har tidligere hatt brystreduksjon, men var innstilt på å prøve amme litt ihvertfall) men siden keisersnittet ble litt traumatisk ble jeg enig med de på avd her om at vi kjører i gang med erstatning.
Har heldigvis ikke møtt noen "fordommer" de sier tvert i mot at det viktigste er at barnet får mat og at mamma kan kose seg med nyfødt-tiden og ikke stresse seg halvt ihjel fordi det et "forventet" at man skal amme!

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg ammer ikke nå. Jeg prøvde, men fikk ikke nok melk, så jeg delammet den første måneden. Men på slutten ble det bare pes både for han og meg. Jeg fikk vond i ryggen, han fikk ikke tak, prøvde ammeskjold uten hell. Han ble frustert, jeg ble frustrert og han spiste like mye fra flaske etter jeg hadde ammet som om jeg ikke ammet. Så da var det like greit å kutte det ut for begges del. Nå er han strålende fornøyd etter hvert måltid, jeg har en rygg som er bedre, og vi koser en hel masse i stedet for å stresse oss gjennom ammingen.

Kunne ikke vært mer enig!

Sent from my iPhone using BV Forum

Så bra at de var så forståelsesfulle på barsel :)!! Der jeg fødte var det tidenes ammepress. Celina skrek og gråt av smerte, "gi henne pupp, gi henne pupp" fikk jeg beskjed om. Tok ett døgn før de endelig tok CRP da hu fikk feber til slutt, joda, hun hadde mageinfeksjon hun!
Håper helsestasjonen møter ditt valg med respekt og forståelse, og gjør de ikkr det er det bare å lukke øra;)

Vil prøve fortsette amme så lenge som mulig nå, håper det går seg til litt, hun suger bra når hun har sovet noen timer og er ordentlig sulten, så vi får se :-) Uansett så har jeg iallfall fullammet i tre uker, det er da noe..:-)

Og ja, det var så godt å se henne mett og god, og endelig få sove i mer enn ti min:-) :-)

Uff for et styr når man blit møtt med ammepress:confused::( det er ikke noe godt, for virker med engang som om man blir sett på som en dårlig mor:confused::oops: viktigste er jo barnets behov.. og i ditt tilfelle så burde dem jo støtte deg enda mer når det kommer til å evt ikke amme! Men bra du vil prøve å fortsette :) håper det går seg til for dere:):):)

Liten oppdatering herfra..

HS så hvor sliten jeg var og ba meg faktisk begynne med flaske :eek:
Hu ville j skulle gi pumpet(evt nan) melk etter amming for å se om snuppa ble roligere og ikke så utilpass. Hun var jo våken døgnet rundt og sovnet v puppen og skrek mye..
Etter to dager med dette har hun endret seg helt! Fornøyd, sover normalt på dagen og natt og minimalt med skriking og gråt utenom litt mageknip innimellom:):)!!! Så tydelig at hun ikke klarer suge skikkelig, bare sovner..
HS sa at mange barn som de trodde hadde kolikk faktisk bare var sultne.

Men syns det er noe drit, for har nok melk, men hu klarer ikke spise seg mett i en omgang :( og det er ett helsikes styr å amme i nesten en time og så pumpe i en halvtime og gi flaske.. tar jo all tid :( har ikkr samvittighet til å kutte ut ammingen, men det er så slitsomt!
Ikke så hypp på fullpumping heller, sliter med å få ut og syns det er litt ubehagelig i grunn.
Vil ikke ende med mme, men vet ikke hva jeg skal gjøre jef :( har gjort mitt beste i over 3 uker nå..

Noen tanker?

Liten oppdatering herfra..

HS så hvor sliten jeg var og ba meg faktisk begynne med flaske :eek:
Hu ville j skulle gi pumpet(evt nan) melk etter amming for å se om snuppa ble roligere og ikke så utilpass. Hun var jo våken døgnet rundt og sovnet v puppen og skrek mye..
Etter to dager med dette har hun endret seg helt! Fornøyd, sover normalt på dagen og natt og minimalt med skriking og gråt utenom litt mageknip innimellom:):)!!! Så tydelig at hun ikke klarer suge skikkelig, bare sovner..
HS sa at mange barn som de trodde hadde kolikk faktisk bare var sultne.

Men syns det er noe drit, for har nok melk, men hu klarer ikke spise seg mett i en omgang :( og det er ett helsikes styr å amme i nesten en time og så pumpe i en halvtime og gi flaske.. tar jo all tid :( har ikkr samvittighet til å kutte ut ammingen, men det er så slitsomt!
Ikke så hypp på fullpumping heller, sliter med å få ut og syns det er litt ubehagelig i grunn.
Vil ikke ende med mme, men vet ikke hva jeg skal gjøre jef :( har gjort mitt beste i over 3 uker nå..

Noen tanker?

Er jo tydelig at amming ikke funker, og da må du jo gjøre det beste ut av de mulighetene du har igjen. Jeg hadde pumpet meg hvis jeg var deg, og evt gitt mme..for du ser jo at hun har vært fornøyd, og det er jo det viktigste;):)

★mobben til brodær'n★

Back
Topp