Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Er det da fedrekvoten endres? For de som blir født etter 1.juli? Hvordan er det med totalen da? Får man flere uker totalt?Sist var det ganske håpløst. Fikk barn på slutten av året og det barn ingen mulighet for barnehageplass før august året etter hun fylte ett.. tok derfor 80% permisjon fulgt av månedsvis med ulønna. Vi hadde jo egentlig ikke råd til det men hadde ikke noe valg. Gikk på et vis.
Det er en grunn til at vi gikk for sommerbarn nå for å si det sånn med termin i månedsskiftet juni/juli har jeg regnet ut at vi kan ta 100% permisjon og deretter ferie. I aller verste fall må vi kanskje ta noen uker ulønna, men for oss som tidligere har hatt 8 mnd ulønna er noen uker bare til å le av Walk in the park i forhold til sist.
Rekker barnet å bli født i juni blir det 10 ukers perm på pappaen (om vi ikke finner ut at han skal ta mer, kan jo godt tenkes), ellers blir det 14 uker. Spennende det der.
Like mange uker, bare fire uker mer på far.Er det da fedrekvoten endres? For de som blir født etter 1.juli? Hvordan er det med totalen da? Får man flere uker totalt?
Flaks vi har termin i starten av juni... Mannen her syns 10 uker er meir enn nok!Like mange uker, bare fire uker mer på far.
Man søker bare om mors permisjon før fødsel. Søker om fars permisjon senere mens mor er i perm. Får man barn i juni og skal ha 100% får altså mor 39 uker og far 10 uker. Far kan velge å ta med av mor sine uker. Får man barn i juli får Moe 35 uker og far 14 uker. Om far ikke tar de 10 ukene (for de født 1. juli eller senere) eller 14 ukene (for de født før 1. juli) kan ikke mor ta dem. I praksis litt mindre valgfrihet altså. For det går fint an å dele for eksempel 50/50 både for de født før og etter 1. juli. Mor MÅ ta de tre ukene før fødsel og to uker etter, ellers tror jeg far kan ta hva han vil. Erna var «skuffet over norske menn» sa hun og flyttet grensa fra 10 til 14 uker igjen. Manglende tillit til at folk løser det på egen hånd, mener jeg.Men blir det da automatisk 14 uker til far pga at barnet er født i juli og ikke 29.juni (feks)? Man søker vel om permisjonen før? Helt ny på dette da jeg ikke søkte foreldrepenger sist[emoji1]
Jeg tenkte at mor må ta 6uker etter fødsel? Jeg må skjekke NAVMan søker bare om mors permisjon før fødsel. Søker om fars permisjon senere mens mor er i perm. Får man barn i juni og skal ha 100% får altså mor 39 uker og far 10 uker. Far kan velge å ta med av mor sine uker. Får man barn i juli får Moe 35 uker og far 14 uker. Om far ikke tar de 10 ukene (for de født 1. juli eller senere) eller 14 ukene (for de født før 1. juli) kan ikke mor ta dem. I praksis litt mindre valgfrihet altså. For det går fint an å dele for eksempel 50/50 både for de født før og etter 1. juli. Mor MÅ ta de tre ukene før fødsel og to uker etter, ellers tror jeg far kan ta hva han vil. Erna var «skuffet over norske menn» sa hun og flyttet grensa fra 10 til 14 uker igjen. Manglende tillit til at folk løser det på egen hånd, mener jeg.
Jeg tar permisjon med 100% lønn da dette lønner seg mest for meg. Tar mødrekvoten+hele fellesperioden, og satser på ferie etter permisjon, før han så tar fedrekvoten
Stemmer det. Mor må ta de tre ukene før termin, samt seks uker etter fødsel. De seks ukene er "barselsukene", og da skal ikke mor jobbe.Jeg tenkte at mor må ta 6uker etter fødsel? Jeg må skjekke NAV