Noen som har tenkt på barnehageplass?

Mannen min tar gradert uttak i 20 uker istedet for 10. Det er en god løsning for oss da jeg jobber turnus og han er selvstendig næringsdrivende. Så har jeg totalt 10uker ferie vi også blir å bruke for å være hjemme til barnehagestart. Har per dags dato ikke 1åringen i barnehage, så kontantstøtten vi får for henne blir spart opp å vil bli brukt til å evt spe på inntekten om noe ulønnet perm blir eneste løsning.

Barnehagene her vi bor har kun opptak i august. Så her tar vi ut litt ulønnet permisjon og fordeler ferie godt.slik at permisjonen strekker til oppstart.

Jeg går ut i permisjon 7.april. Tar 5 uker ferie for 2016 og 5 for 2017 inn i permisjonen. Så har mannen permisjon fra 26.mai - 3.august.
Hvis barneagen starter litt senere i august så får bare han ha litt ferie etter sin permisjon :)

Her skal lillemor starte august 2017. Jeg er ferdig med permisjonen april 2017, mens samboer er ferdig midten av mai. Siden samboer jobber skift tar han lillemor de formiddagene han har fri og jeg jobber, er vi begge på jobb skal min pappa passe henne :) fra samboer er ferdig med permisjonen er det kun to uker til vi tar tre uker ferie. Etter ferien gjør vi det samme fram til august + at min mamma også har ferie da (jobber som lærer). Foreldrene mine bor i nabohuset så kjekt at de kan hjelpe til de få dagene jeg og samboer er på jobb samtidig :)

Løpende opptak her så satser på å få lang ferie sammen med mann og barn nå i 2016, og oppstart i bhg rundt 1 år. Da begynte begge de to andre i barnehage, og det var veldig fint både for barna og oss foreldrene:)

Vi tar 100 % dekning, jeg tar 4 uker ferie for 2016 inni min permisjon, og deretter 14 uker ulønnet, men kan også bruke ferien for 2017 istedenfor i 4-5 uker. Så tar mannen sin permisjon og så ferie til barnehagestart i august 2017.

Her blir det 100% permisjon. Jeg tar hele fellesperioden pluss mammakvoten og tvillingukene(5 uker) og far tar pappaperm litt samtidig med meg de første 6 uker (lov pga tvillingfødsel), og resterende etter at jeg er ferdig med alle ukene. Jeg tar ulønnet permisjon etter at fellesperioden og tvillingukene er tatt ut. Så får vi dobbel støtte fra ungene er 1 til de er 2 år, og dermed vil det gå an å være hjemme med ulønnet permisjon forhåpentligvis til guttene er 2 år, og så får vi se hva vi gjør frem til august når de er 2,5 ... Om jeg tar ulønnet eller om vi ordner noe annet smart. Så barnehagestart blir trolig først i august 2018, hurra!

Her blir det 100% permisjon. Jeg tar hele fellesperioden pluss mammakvoten og tvillingukene(5 uker) og far tar pappaperm litt samtidig med meg de første 6 uker (lov pga tvillingfødsel), og resterende etter at jeg er ferdig med alle ukene. Jeg tar ulønnet permisjon etter at fellesperioden og tvillingukene er tatt ut. Så får vi dobbel støtte fra ungene er 1 til de er 2 år, og dermed vil det gå an å være hjemme med ulønnet permisjon forhåpentligvis til guttene er 2 år, og så får vi se hva vi gjør frem til august når de er 2,5 ... Om jeg tar ulønnet eller om vi ordner noe annet smart. Så barnehagestart blir trolig først i august 2018, hurra!
Oj det var lenge uten å starte ned noen grad av barnehage. Har dere åpen barnehage der dere bor? Vår første er veldig aktiv person, hadde aldri klart å stimulere ham nok. Han startet da han var 13-14 måneder. Med korte dager.

Husk å legge inn ferieukene de ukene det er røde dager siden permisjon ikke tar hensyn til røde dager, mens ferien kan strekkes med en uke ekstra om man legger opp til å ha ferie de ukene det er røde dager.

Kan du forklare hvorfor det blir sånn? Skjønner meg ikke helt på dette jeg :P

Er det så mye røde dager i 2016 da? Blir jo snytt for de fleste fridager med unntak av 16/17 mai og 2.juledag? :p

Her blir det opptak tidligst i august 2017 :)
Kommer til å strekke permisjon med ferie og ulønnet perm frem til bhg start :)

Kan man forresten ta sommerferien på forskudd slik at i 2017 har jeg ferie i mai/juni f.eks? For da kan jeg ta den i forkant av hans pappaperm.

Enten blir det barnehagestart da permisjonen vår går ut i mai, eller så vet jeg ikke hvordan vi skal gjøre det. Bhg til storebror har sagt at det ikke er noe problem å starte i mai, men han er jo bare litt over 1 år da. Så får nesten tenke litt på det til han er noen mnd.

Kan du forklare hvorfor det blir sånn? Skjønner meg ikke helt på dette jeg :P
Ferie tar du jo ut per dag du har fri. På røde dager blir ikke ferie dagene spist opp siden du uansett har fri den dagen, altså er det en rød dag en uke så tar du bare 4 dager ferie. Mens permisjon tar uansett en hel uke, uavhengig av om det er røde dager eller ikke. Nå er det jo dessverre veldig få røde dager i 2016 og 2017, men noen få er det jo mulig å planlegge rundt.

Enten blir det barnehagestart da permisjonen vår går ut i mai, eller så vet jeg ikke hvordan vi skal gjøre det. Bhg til storebror har sagt at det ikke er noe problem å starte i mai, men han er jo bare litt over 1 år da. Så får nesten tenke litt på det til han er noen mnd.
Jeg husker jeg merket stor modning fra 12 til 14 måneder på vår sønn, glad vi ventet litt med bhg start ja :-)

Oj det var lenge uten å starte ned noen grad av barnehage. Har dere åpen barnehage der dere bor? Vår første er veldig aktiv person, hadde aldri klart å stimulere ham nok. Han startet da han var 13-14 måneder. Med korte dager.
Ja, da blir de jo hjemme lenge :) De to få jo selskap i hverandre og sin storesøster, og vi har åpen barnehage og ukentlig barnetreff med jevnaldrende her vi bor, samt mye omgang med familie med jevnaldrende og eldre barn. Så regner med stimuleringen skal gå fint! Hvis det blir noe problem så kan vi alltids søke barnehage før, men savnet med første å ha muligheten til å være lenger hjemme, hun starta da hun var 19mnd og var absolutt ikke klar verken hun eller jeg. Heldigvis var det kun et par timer to dager i uken i starten, så overgangen var jevn og myk, samt vi hadde lang innkjøringsperiode. Hvis guttene blir som henne i lynne har de godt av å være hjemme lenge, noe jeg kjenner meg igjen i fra da jeg var liten selv, vi har ganske lik personlighet jeg og eldstetulla :) Men såklart, må se an ungene om de "trenger" mer enn jeg kan gi dem første to årene - noe jeg ærlig talt ikke tror de gjør.

Ferie tar du jo ut per dag du har fri. På røde dager blir ikke ferie dagene spist opp siden du uansett har fri den dagen, altså er det en rød dag en uke så tar du bare 4 dager ferie. Mens permisjon tar uansett en hel uke, uavhengig av om det er røde dager eller ikke. Nå er det jo dessverre veldig få røde dager i 2016 og 2017, men noen få er det jo mulig å planlegge rundt.

Takk! :)
Blir ikke de dagene en ikke har ferie bare en del av permisjonen da altså?

Back
Topp