Noen som har tenkt på barnehageplass?

Lykkeliten Nr 3

Elsker forumet
Aprillykke 2016
Litt tiligt.. Men mine første er født i juni og september. Så opptaket i august passa egentlig heilt supert. Måtte ta litt ferie og litt ulønna for at det skulle gå opp. Men det var ingen problem.
Nå synst eg det er for tiligt og sende lillegutt i barnehagen i januar. Og det er ein stund til opptaket i august.. Klarer vell ikkje og strekke permisjonen heilt til august med ferien heller. Og når eg har permisjon får eg jo ikkje normalt med ferie penger :/ orker ikkje og gå uten penger så lenge.. Og kontantstøtten dekker ikkje nokk :p

Jeg har vært hjemme til de andre var to år :) men siden hun her blir født så tidlig på våren, så kanskje det blir fra august 2017, men helst til januar 2018 om det går med barnehagen! Vet ikke helt reglene med å ha barnehageplass og søke om permisjon noen måneder, slik at man slipper å betale for plassen + miste kontantstøtten..

Vi klarer å strekke ut permisjonen frem til barnehagestart i august, med hjelp av 10 uker permisjon uten lønn og ferie :)

Her er det såkalt løpende opptak. I prinsippet betyr det at de fyller plassene, og når det er fult er det fult. Normalt får sept/oktober ungene plass. Så vi må finne en løsning fram til august, aner bare ikke hva.

Sist var vi heldige og fikk dagmamma 3 dager i uka. Så var vi hjemme en dag hver (men jobbet tilnærmet fult). Det var slitsomt.
Kontantstøtte er ikke noe som dekker halve huslånet engang....

Storebror ble født i mars og begynte i barnehagen i august året etter. Det var helt perfekt:)

Så blir barnehagestart august 2017 her:)

Vi strekker på permisjonen med 13 uker ulønnet permisjon og bruk av ferie for å ha dekket til august. Barnehagen vi skal søke på, der storesøster går, kan ta imot fra den måneden barnet fyller ett år, men tror vi venter til august.

Her er det løpende opptak, og er det ledig kan vi få plass fra alle årets måneder. Men har ikke helt bestemt og planlagt hvordan vi skl gjøre det ennå.. Jeg er pr dags dato arbeidsledig etter permisjonen, så vurderer å finne en dagmamma som kan stille litt på sparket om jeg evt får jobb. Om det går i boks så søker vi bhg fra august.

Har ikke regnet så veldig mye på det enda må jeg innrømme.
Satser 100% permisjon, strekker ut med litt ferie, far graderer sin permisjon, også får vi se hvor langt i kommer. Jeg står også uten jobb når permisjonen min er over, så om jeg får meg jobb, skal ikke ha mer enn 80% stilling uansett, så da er evnt pappan hjemme en eller to dager i uka. Dersom vi trenger det så har vi kontakt med en dagmamma som storesøster var hos, så om hun er ledig håper jeg vi kan få noen dager i uka hos henne.
Det ordner sg alltids, er bare en liten kabal :)

Anar ikkje korleis vi gjer dette, eg veit berre at det definitivt tidligaste eg vil ha ungen min i bhg er august etter han/ho har fylt to. Helst januar før treårsdagen.

Det blir foreldrepengar ei stund før eg begynner med studier igjen, håpar på at mannen min kan ta litt gradert så eg kan ha fred til å lese feks to dagar i veka. Ellers må eg berre jobbe intensivt når han har permisjon, og så belage meg på å jobbe ein del med studiene på ettermiddags- og kveldstid. Praksis blir ikkje før våren '18, sannsynligvis, det er først då eg MÅ vere nokon annan plass enn heime, og treng barnepass.

Med termin i uke 17 2016 og barnehageoppstart i uke 35 i 2017 så klarer vi å strekke det ut ved at far får all sin ferie når han ønsker i 2016 og vi får felles ferie i 2 uker i 2017 (en uke har jeg lagt inn allerede som overlapp siste uken min i perm og første uken hans, den andre forsvinner vel til jula). Da har jeg regnet med 58 uker permisjon (3 uker som forsvinner før termin) uavhengig om vi tar 100% + 10 uker eller 80%.
Vurder å legge inn en eller to uker ekstra ulønnet perm på slutter slik at vi får en fin ferie sammen med far i 2017.
Ellers håper vi at bestemor kan ta en uke eller to i løpet av sommeren 2017 for å lette på det hele (hun bor et stykke unna så kan ikke regne med barnevakt hver dag), men har ikke regnet det inn i regnestykket.
Får i barnehageplass før så gjør det jo sakren enklere også.
Husk å legge inn ferieukene de ukene det er røde dager siden permisjon ikke tar hensyn til røde dager, mens ferien kan strekkes med en uke ekstra om man legger opp til å ha ferie de ukene det er røde dager.

Vi tar ut ulønnet perm og satser på oppstart tidligst august 2017!

Jeg begynner studiene igjen i mars, men skal i utgangspunktet "kun" følge et hovedprosjekt, så det blir ikke nødvendigvis fulle uker. Mannen får ikke permisjon, men skal prøve å inngå en avtale med arbeidsgiver om å kunne ha mye hjemmekontor osv. Frem til mai/juni (forhandlingsmiddelet hans blir å "true " litt med å ta hele fellesperioden - han har en jobb som er avhengig av at han ikke er vekk over lengre tid da ingen kan steppe inn for han.) Så må vi bare bruke folk rundt oss. Blir hjemme hele sommeren med mini, og håper på at jeg i august har en jobb å gå til!

Skal ta ferie og ulønna permisjon frem til barnehagestart i august 2017. Vi har allerede begynt å legge av litt penger hver måned og kommer til å fortsette med det. Skal ha 100% lønn. Eldste var 15 måneder ved oppstart og det gikk som en drøm, lillebror blir 16 mnd og håper det går like fint

Tror eg kan ha han hjeme til august 2017. Men eg kommer nokk til og jobbe litt når mannen er hjemme. Evt så har vi ei fantastisk oldemor som kanskje kan hjelpe oss litt med pass noen timer innimellom.synst det blir for tiligt med barnehage i januar.

Har ikke prøvd å få kabalen til å gå opp i opp engang :/ Må vel sikkert prøve å få meg noe vikarjobbing eller slikt og jobbe når far har fri. Er jo student så har jo bare stipend en viss periode i året. Får søke så fort det er nødvendig og vi ser lillegullet er klar for det. Hvis ikke får vi prøve å finne dagmamma.

Back
Topp