Noen som har mye erfaring med katter??

Cleo

Betatt av forumet
Hei dere!
Jeg er nå helt desperat! Og jeg aner ikke hvor ellers jeg kan poste dette.

Vi ble for ikke lenge siden «katteforeldre» for en nydelig kattepus på 7mnd. Hun er omplassert og ble idag sterilisert! Hun er utrolig nervøs/engstelig/sky. Vi fikk beskjed at hun våknet ca 13.00 og hentet henne hjem 15.00. Hun har virket veldig «drita» siden hun kom hjem og sover veldig mye! Vi har latt henne være i et stort bur siden vi har en trapp i huset og ikke ønsker at hun skal gå ned/opp den trappen. Nå har ho klart å komme seg ut av buret, vi klarte å få tak i henne men ho «klikka» helt å gjemte seg under sofaen. Hva gjør vi nå? Jeg er LIVREDD for at hun skal prøve å gå ned trappa og falle. Hvor lenge kan en slik narkose sitte i? Når tror dere hun er «pigg» nok til å kunne gå uten å falle? Jeg blir sannsynligvis sittende oppe i hele natt å passe på trappa, ho er nok ganske sur på oss også, så spørs egentlig om hun i det hele tatt kommer ut fra sofaen - men den sjansen tør jeg ikke ta!

Alle råd mottas med stor takk!
 
Ville bare latt henne være i fred jeg.
 
Hei dere!
Jeg er nå helt desperat! Og jeg aner ikke hvor ellers jeg kan poste dette.

Vi ble for ikke lenge siden «katteforeldre» for en nydelig kattepus på 7mnd. Hun er omplassert og ble idag sterilisert! Hun er utrolig nervøs/engstelig/sky. Vi fikk beskjed at hun våknet ca 13.00 og hentet henne hjem 15.00. Hun har virket veldig «drita» siden hun kom hjem og sover veldig mye! Vi har latt henne være i et stort bur siden vi har en trapp i huset og ikke ønsker at hun skal gå ned/opp den trappen. Nå har ho klart å komme seg ut av buret, vi klarte å få tak i henne men ho «klikka» helt å gjemte seg under sofaen. Hva gjør vi nå? Jeg er LIVREDD for at hun skal prøve å gå ned trappa og falle. Hvor lenge kan en slik narkose sitte i? Når tror dere hun er «pigg» nok til å kunne gå uten å falle? Jeg blir sannsynligvis sittende oppe i hele natt å passe på trappa, ho er nok ganske sur på oss også, så spørs egentlig om hun i det hele tatt kommer ut fra sofaen - men den sjansen tør jeg ikke ta!

Alle råd mottas med stor takk!
La hu være i fred. Narkosen kan henge igjen i rundt 24 timer. Bare la hu få være i fred så hu kan sove det av seg :) ikke gi mat. Det kan sette seg i halsen om hu ikke er helt oppegående
 
La henne være. Har hadd 4 katter og alle blir dritings og sure av narkosen. Ene tryna ned trappa. To ganger for å være sikker. Gikk fint det og.
Hun kan få vann når hun klarer å drikke selv. Vent med mat som sakt over her, og ikke slipp henne ut i natt. Ting er bedre i morgen
 
hun har vel på body, vel!?
 
Beste er å la henne være i fred:happy: har både sterilisert og kastrert katter. Og de fleste tror de klarer å hoppe opp for eksempel sofaen. Men enter med at de faller ned. Men det har gått fint. Ofte så legger de seg ned en plass og sover ut rusen ;)
 
Og hun skal holdes inne til dere har tatt kontroll på hvordan såret ser ut etter ca en uke, eller etter avtale med dyrlegen :happy:
 
Tusen takk for svar dere!
Føler meg litt som en dramaqueen. Men når man ikke har hatt katt før, er jo alt nytt og man blir litt engstelig for ting :angelic: Vi lar henne bare være i fred under sofaen, og hun har jo alt hun trenger her oppe - kattedo, mat etc. så satser på at dette går fint! :)
 
Tusen takk for svar dere!
Føler meg litt som en dramaqueen. Men når man ikke har hatt katt før, er jo alt nytt og man blir litt engstelig for ting :angelic: Vi lar henne bare være i fred under sofaen, og hun har jo alt hun trenger her oppe - kattedo, mat etc. så satser på at dette går fint! :)

Heilt normalt å være bekymret :happy: både dere som eiere og katten må bli kjente og trygge med hverandre :happy: nytt for dere begge :)
 
Om dere ikke har gulvvarme er det lurt om hun er på badet. De kan bli litt nedkjølt når de er "på pæra".
 
Vår pus sov mesteparten av døgnet i tre dager etter sterilisering. Var kun oppe og svinset litt et par timer etter hver dose med smertestillende.
Så det kan hende at pus er litt rar lengre enn 24 timer. :)
 
Bare pass på når katten drikker. Selv etter de 24 timene hvis katten fortsatt er litt døsig for katten vår sovna i vannskåla.
 
Jeg hadde lagt et ullteppe på gulvet, siden den er redd. Vår katt la jeg oppi en kurv med ullteppe under og litt over for hun tålte narkose dårlig og ble veldig kald. Kanskje sette en kasse eller noe foran trappen slik at den ikke faller ned om den skulle finne på å gå bort dit. Vår katt var så slapp at hun orket ingenting i hvertfall 1-1,5 døgn etterpå da begynte hun så smått å spise og drikke.
 
Narkosen er ute av kroppen , hun har fått oppvåkning , men vil være groggy . la ho være i fred , du stresser henne mer med å få tak i henne. Bedre at ho går i trappa alene enn at ho er i trappa og du skal fange henne. Lykke til . Omplasserings katt kan ta tid å bli varm i trøya . Nytt og kjempe skummelt. La hun få utforske selv. Så kommer hun til deg :)
 
Tusen takk for svar dere!
Hadde aldri trodd det første innlegget jeg skulle opprette her på babyforum var om en katt! Men godt man har et sted man kan lufte alle mulige slags tanker :)

Vi har latt pus være i fred,og det ser ut som alt er bra med henne. Føler meg ikke lenger stressa, og har stor tro på at dette skal gå bra:)
 
Bare la henne være i fred.. hun har kanskje smerter og er omtåket.
Katter blir gjemmer seg ofte når de har smerter
 
Back
Topp