Noen som har barn med atopisk eksem?

friele

Elsker forumet
Jenta mi på snart to har hatt eksem veldig lenge.Vi har prøvd masse 14 dager med milde kortison kremer 2 ganger,det forsvinner,men kommmer igjen med en gang vi slutter..
Olje i vannnet,innsmuring av olje rett på kroppen,smøring med locobase 2 ganger daglig.Masse slike ting.

Legen sier at det er eksem,men ikke åssen eller noe mer.Bare sier at det ikke er noe å gjør.

Nå i det siste har det blitt mye værre,hun klør seg til blods på armer og bein....

Jeg skal kreve henvisning til hudspesialist i dag,jeg klarer ikke se at hun har så vondt...
Jeg tror det er atopisk eksem,det tror de i bhg og.

Er det noe spesielt jeg kan gjøre?  Noen spesielle klær hun bør bruke? Mat hun bør holde seg unna? Kremer som lindrer?

Hva gjør dere ?

Jeg smører med Aderma sin Exomega. Bruker ikke ull, forsiktig med forskjellige matvarer og litt mildison når det er på det verste!

Vi bruker en mild kortisonkrem når Johanna har utbrudd, ellers smører vi morgen og kveld med en fet krem (exomega, a-creme, eller liknende). Vi bruker ikke såpe i badevannet, bader maks 3 ganger i uka, unngår parfyme i vaskemidler, hun reagerte på ull rett på kroppen før, men det tåler hun nå. Noen barn med atopisk eksem reagerer på matvarer, men det er individuelt. Vet at sitrus er noe mange barn reagerer på, så man kan jo være spesielt oppmerksom på det. Johanna fikk skikkelig utbrudd av ananas, men det har gått over tror jeg

Hvor lenge smører dere med kortison av gangen da? Jeg må jo smøre en stund før det hjelper...
Jeg har jo salvene hjemme,men kan jeg bare smøre når det blir ille uten å spørre legen?

Exomega er det noe en trenger resept på?

Datteren min har atopisk eksem. Jeg observerte det første gangen da hun var ca 6mnd. Da var det et par flekker på låret, men det kom mer og mer etterhvert. Men idag synes hun er bedre[:)] Vi har vært hos hudspesialist. Fått kremer og smører og smører[;)] 

Har også olje i vannet+ smører hele kroppen etter. Smører morgninger også om hun er ille. Bruker Blenda sensetiv vaskemiddel + Neutral skyllemiddel. Mina reagerte på makrell i tomat før, men da jeg skulle prøve det igjen så ville hun ikke ha. Ull bruker jeg kun Merinoull, for den reagerer hun ikke på.

Mina har astma i tillegg..

Sønnen vår har atopisk eksem, hatt det siden han ble født, er nå 2 år. Vi bader med NAF badeolje et par ganger i uken, smører ellers med Eucerin lotion med karbamid 3%. Ved utbrudd smører vi med Elocon ( kortisonkrem vi har fått på resept fra legen). Har vært hos allergispesialist, ikke fått påvist allergi, men vi ser at han reagerer på kumelk. Har ellers fått råd om å unngå tomat, jordbær, sitrus og sjokolade når han har eksemutbrudd da dette kan forverre eksemen. Når han ikke har utbrudd kan han spise det.
Har forøvrig også fått beskjed fra legen at vi skal fortsette å smøre med kortisonkremen et par dager etter at eksemflekkene har forsvunnet, ellers kommer eksemen rett tilbake.

søstra mi har atopisk eksem..
prøvde med både locobase og aderma, men ingenting hjalp...
hun fikk resept på en krem (nå husker jeg jo ikke hva den heter) men den virka kjempebra!

Har du prøvd bodø-salven?

Vanlig babyolje har jeg brukt,men skal nå kjøpe den oljen som er i a-derma...Den skulle visst være bedre...[:)] 

Har eksem sjølv.

Og har brukt STERKE kortisonkremar sidan eg var lita. Hydrokortisonkrem, Mildison og ein til eg ikkje hugsar namnet på i farta... Brukar sjølvsagt ikkje desse over lengre tid. Har funnet ut at Libero sin hudkrem og spenol funkar når det ikkje er so ille. Ellers brukar eg og produktar frå Dr. Melumad. (har eigne baby og barneseriar)

Brukar reint bomullstøy, helst noko som ikkje strammar so veldig (BH, truse... BH brukar vel ikkje barn sånn eigentleg... lalalala). Syntetiske materialar pustar jo ikkje like godt, og det å vere klam og ekkel er ikkje eit sjakktrekk.

Held meg unna sjokolade, citrusfruktar, paprika og avokado. Då eg veit at dette gjer utbrot hos meg... Kulde, varme og stress kan og vere utløysande faktorar. Så ein god kuldekrem på vinteren er å anbefale.

ORIGINAL: Flyvende Tekanne

Har eksem sjølv.

Og har brukt STERKE kortisonkremar sidan eg var lita. Hydrokortisonkrem, Mildison og ein til eg ikkje hugsar namnet på i farta... Brukar sjølvsagt ikkje desse over lengre tid. Har funnet ut at Libero sin hudkrem og spenol funkar når det ikkje er so ille. Ellers brukar eg og produktar frå Dr. Melumad. (har eigne baby og barneseriar)

Brukar reint bomullstøy, helst noko som ikkje strammar so veldig (BH, truse... BH brukar vel ikkje barn sånn eigentleg... lalalala). Syntetiske materialar pustar jo ikkje like godt, og det å vere klam og ekkel er ikkje eit sjakktrekk.

Held meg unna sjokolade, citrusfruktar, paprika og avokado. Då eg veit at dette gjer utbrot hos meg... Kulde, varme og stress kan og vere utløysande faktorar. Så ein god kuldekrem på vinteren er å anbefale.

Tusen takk,masse gode råd[:D]

ORIGINAL: Flyvende Tekanne

Har eksem sjølv.

sign

Kan eksemet komme på kjønnsorgan?  Føler jenta mi alltid er rød og hissig på kjønnsleppene,rundt endeatarmen og i lysken,og trusekanten,men vanlig zink salve tar det ikke....
Vet liksom ikke hva jeg skal smøre med der,kan jeg bruke det samme nedentil som jeg bruker på resten av eksemet?

ORIGINAL: friele

Kan eksemet komme på kjønnsorgan?  Føler jenta mi alltid er rød og hissig på kjønnsleppene,rundt endeatarmen og i lysken,og trusekanten,men vanlig zink salve tar det ikke....
Vet liksom ikke hva jeg skal smøre med der,kan jeg bruke det samme nedentil som jeg bruker på resten av eksemet?

jah det vil jeg tro.. hender ofte jeg får veldig til kløe der nede så

Dattera mi fikk atopisk eksem da hun var 2 mnd gammel..vi prøvde masse foskjellige kremer,men dem funket ikke på henne,men så ble vi  anbefalt av legen til å bruke aderma krem og spenol...dette veklset vi på å bruke..brukte/bruker også neutral vaskemiddel og skyllemiddel...hun er nå snart 11 år og eksemen er borte,så spørs om hun har vokst det av seg[:D]
Ønsker dere lykke til[:D]

Back
Topp