Ikke noe i veien for å gi før 3 år. Det er kun kvelningsfaren som gjør at det er 3-årsgrense.
Mi har fått vitaminbjørn daglig siden hun var to og et halvt. Også får hun enten 5 D-vitamin-dråper i yoghurten sin eller en sånn møllers-fisk. Hun får kanskje møllers-fisk 3 ganger i uka. I tillegg spiser hun laksepålegg, makrell i tomat, og vi har fisk til middag et par dager i uka - hun elsker fisk! Fram til hun var 2,5 fikk hun bare D-vitamindråper i maten sin (oftest i yoghurt).
Jeg har vært opptatt av at hun skal ha i seg minst 10 mcg D-vitamin daglig siden hun var 1 år (vi voksne tar minst 20mcg, men gjerne 40mcg daglig) og hun er nesten aldri syk! Og når hun blir syk er det mildt og går fortsatt over. Tipper hun er blant den 10% i barnehagen som er minst syk, alle de andre ungene der er mye mer syke stakkar :-/
Hun drikker/spiser Biola-ting kanskje 1 gang i uka. Også blander jeg innholdet fra en probiotika-kapsel oppi den vanlige yoghurten hennes kanskje en gang i uka. Tror det også har mye å si for immunforsvaret.
Obs: det er IKKE aspartam i vitaminbjørner! Det meste av søtsmaken kommer fra maltitolsirup (helt naturlig) og fra hyllebær- og druekonsentrat. I tillegg er det bittelitt acesulfam. Kilde:
https://www.bjorner.no/vitaminbjorner/
Forøvrig er ikke aspartam (som altså ikke er i vitaminbjørner) farlig. Det som derimot er farlig er om barna får i seg for lite av noe de skal ha. Spesielt gjelder dette D-vitamin som de fleste i Norge har alt for lite av. Skal man kun gi én ting anbefaler jeg D-vitamindråper som blandes i mat eller drikke.
Greit å ikke skape bekymring for noe som ikke er farlig
Om man er redd for kvelningsfare bør man uansett følge med på barna når de får vitaminbjørn. Mi får IKKE lov å gå rundt mens hun spiser den, hun må sitte stille