Noen som gir vitaminbjørner til barna?

Min datter får 1 vitaminbjørn og 2 omega 3 fisker daglig. Hun er veldig ensformig i matveien så er kjempeglad for at det finnes
 
Så lenge barnet skjønner at det skal tygges, (at det ikke er kvelningsfare) kan det få vitaminbjørner osv [emoji4]
 
Man skal vel ikke ha noe annet vitamintilskudd enn tran/D-vitamin hvis man ikke lider av mangelsykdommer eller har påvist vitaminmangel fra lege. Omega 3-fiskene er jo et alternativ til tran. Søtningsstoffer for barn under tre år anbefales ikke da noen av dem er veksthemmende. Søtningsstoffer i seg selv er ikke farlige og grenseverdiene for voksne mennesker er rundt 200 liter lettbrus pr. dag. Vitaminer er ikke harmløst, da man faktisk kan få for mye også.
http://www.matportalen.no/kosthold_...iner_og_mineraler__ikke_for_lite_ikke_for_mye
 
Ikke noe i veien for å gi før 3 år. Det er kun kvelningsfaren som gjør at det er 3-årsgrense.

Mi har fått vitaminbjørn daglig siden hun var to og et halvt. Også får hun enten 5 D-vitamin-dråper i yoghurten sin eller en sånn møllers-fisk. Hun får kanskje møllers-fisk 3 ganger i uka. I tillegg spiser hun laksepålegg, makrell i tomat, og vi har fisk til middag et par dager i uka - hun elsker fisk! Fram til hun var 2,5 fikk hun bare D-vitamindråper i maten sin (oftest i yoghurt).

Jeg har vært opptatt av at hun skal ha i seg minst 10 mcg D-vitamin daglig siden hun var 1 år (vi voksne tar minst 20mcg, men gjerne 40mcg daglig) og hun er nesten aldri syk! Og når hun blir syk er det mildt og går fortsatt over. Tipper hun er blant den 10% i barnehagen som er minst syk, alle de andre ungene der er mye mer syke stakkar :-/

Hun drikker/spiser Biola-ting kanskje 1 gang i uka. Også blander jeg innholdet fra en probiotika-kapsel oppi den vanlige yoghurten hennes kanskje en gang i uka. Tror det også har mye å si for immunforsvaret.

Obs: det er IKKE aspartam i vitaminbjørner! Det meste av søtsmaken kommer fra maltitolsirup (helt naturlig) og fra hyllebær- og druekonsentrat. I tillegg er det bittelitt acesulfam. Kilde: https://www.bjorner.no/vitaminbjorner/

Forøvrig er ikke aspartam (som altså ikke er i vitaminbjørner) farlig. Det som derimot er farlig er om barna får i seg for lite av noe de skal ha. Spesielt gjelder dette D-vitamin som de fleste i Norge har alt for lite av. Skal man kun gi én ting anbefaler jeg D-vitamindråper som blandes i mat eller drikke.

Greit å ikke skape bekymring for noe som ikke er farlig :)

Om man er redd for kvelningsfare bør man uansett følge med på barna når de får vitaminbjørn. Mi får IKKE lov å gå rundt mens hun spiser den, hun må sitte stille :)
 
Det er ikke nødvendig å gi tilskudd. Vår sønn spiser nesten bare brødskive og drikker melk, og vi har tatt det opp med barneleger og helsestasjonen, og de sa at brød, melk og d-dråper/tran går fint, så lenge han får i seg litt frukt og en og annen grønnsak her og der.
Med mindre lege/helsestasjon uttrykker bekymring, eller barnet knapt spiser, hadde jeg ikke gitt noen unødvendige tilskudd.
Jeg hadde heller tilsatt kraft i den maten hun spiser, kamuflert inn egg, grønnsaker osv. i smoothie osv. :)
 
Back
Topp