Noen som er imot abort?

ORIGINAL: Imogene

Jeg er sterkt imot abort "som prevensjon" (et uttrykk jeg forøvrig misliker - for skaden er jo allerede skjedd; ergo ingen prevensjon) - hvor folk tar det fordi det ikke passet.

Synes imidlertid det er fint med selvbestemt abort hvis fosteret har alvorlige misdannelser, det har vært voldtekt, incest eller hvor barn under 16 år blir gravide.

signerer denne, også krysser jeg fingrene for enkelte av dere som skriver her sine døtre. Stakars unge jenter om de skulle havne i en vanskelig situasjon å bli gravide i alt for tidlig alder. De vil nok ta en abort i all hemmelighet og og lide seg gjennom sorgen etterpå, for noe støtte fra mødrene sine vil de åpenbart ikke få.... ja, for deres søte små tuller blir større en dag og kan gjøre dumme ting i fylla de også, enten dere tror det eller ei.... eller rett og slett være på feil sted til feil tid, og møte en slem mann

Jeg føler at abort er galt,som prevansjon.
ALLE SOM HAR SEX KAN BLI GRAVIDE SÅ DERFOR MÅ MAN BESKYTTE SEG SELV!!!!
Men desverre så er det jo jenter som blir voldtatt,incest er i bilde og mange andre tragiske skjebner,der føler jeg at de må få lov til å bestemme selv altså!

Men vet om jenter som har tatt abort 3-4 ganger fordi de er uforsiktig[:@][:'(][:@] da blir jeg kvalm og sint!

Kjenner ei som gikk siste året på ungdomsskolen dahun ble gravid,og hun beholdt barnet for abort var uaktuelt!

Jeg er i mot abort på en måte..mest for min egen del[:)]

Jeg forstår at man ikke alltid kan beholde ungen av mange grunner men har sett så mange ta abort bare fordi de ikke brukte prevensjon, MAN VET HVORDAN MAN LAGER BARN!! Det er lov å bruke de små grå litt hvertfall[>:]

ORIGINAL: _Nanne_

Jeg er imot abort når det kommer til å bruke det som prevansjon.
Når det gjelder sykdommer så er jeg nok for.
Pga jeg kommer til å sitte i en sånn situasjon ved et ev. neste barn.
Vil ikke at mitt neste barn skal gå igjennom det som lillebror gjorde. Vi kan finne ut om neste har samme sykdom tidlig. Hvis jeg får vite at han også er syk så er valget mitt LETT.

Jeg for, uansett grunn. Men ikke for senaborter uten særskilt grunn, feks fare for mors liv , eller barnet ikke er levedyktig utenfor mors liv..

Man har lov i Norge å ta selvbestemt abort frem til uke 12. Og slik bør det være. Jeg skal ikke ta en slik bestemmelse for andre. Men må si jeg reagerer når jeg hører om de som har hatt mange aborter, da tenker jeg mitt.

For meg personlig, hva jeg ville ha gjort selv er en helt annnen sak. Jeg hadde ikke tatt en abort pga sviktende prevansjon, man vet om risikoen selv med prevansjon da ingen prevansjon er 100%. Jeg hadde heller ikke tatt abort om jeg ble gravid etter en voldtekt(og ja, vet utmerket godt hva det vil si å bli voldtatt), dersom barnet var sykt så vet jeg ikke. Her kommer det virkelig an på hvilke sykdom, hvor hardt rammet osv. Angående DS så er det mange forskjellige grader av DS. Noen er veldig høyt fungerende uten særlig tilleggs diagnoser, noen er svært hardt rammet, mange tilleggssykdommer, lavt fungerende og utagerende. Så i forhold til sykt barn i magen hadde det vært mange hensyn å ta, og vurderinger å gjøre.

Jeg har 2 døtre selv, og skulle de komme i en situasjon hvor de vurderer abort så ville jeg støttet deres valg, enten jeg mente valget deres var rett eller ikke.

Alle vet at prevensjon ikke er 100% sikkert, jeg mener foreldrene skal ta konsekvensene av dette, ikke fosteret!

Jeg er FOR en kvinnes rett til å bestemme over egen kropp- at noen kan være i mot det er for meg helt ubegripelig!!
Jetg så forresten en dokumentar om en abortklinikk i Usa i går, og der fikk man se hvor phsyko noen abortmotstandere er. My god.

Jeg må sitere min favoritt singer/songwroter Ani Difranco-
"here's a toast to all those nurses and doctors
who daily provide women with a choice
who stand down a threat the size of Oklahoma City
just to listen to a young woman's voice
!"

ORIGINAL: eucalyptus

ORIGINAL: Tina Emilie

En vennine av meg som er Jehovas vitne er imot abort uansett grunn- fordi det er et liv, og ved f eks voldtekt så skjer det med en mening og det er ikke barnets sin feil. Hun er også imot angrepille og prevensjon som gjør at egg og sædcelle kan smelte sammen men ikke feste seg.
Jeg vet ikke hvordan hun tenker om barnet er sykt da men[:)]

De jeg diskutere i klassen med har nok ganske likt syn som jehovas, borsett fra at de kommer fra en sekt som hete læstadianere. da det ble spurt om de ville behold barnet om de ble voldtatt, så sa de at det er jo bare å adoptere det bort, å ta abort er det samme som å være morder osv. Jeg hadde aldri klart å bære fram et barn som jeg hadde fått av psykopat som har voldtatt meg, ja selvsagt så er det ikke barnet i magens feil, men alikevel.  

Det Læstadianske trossamfunnet er ikke en SEKT [;)]
Og de har ikke samme syn på dette som Jehovas Vitner heller.. De har "lov" å ta abort ved alvorlig sykdom hos barnet og.. Så dette må ha vært deres personlige meninger.

Jeg var i mot abort før jeg selv fikk barn. Nå har jeg ett helt annet syn på det. Har innsett at det er ikke en lett sak å ha barn. Jeg tenker spessielt på hvilken situasjon en er i. Så nei, jeg er ikke i mot abort. Men, hadde ikke gjort det selv. For uten at jeg hadde blitt voldt tatt!

ORIGINAL: Froskegele

ORIGINAL: eucalyptus

ORIGINAL: Tina Emilie

En vennine av meg som er Jehovas vitne er imot abort uansett grunn- fordi det er et liv, og ved f eks voldtekt så skjer det med en mening og det er ikke barnets sin feil. Hun er også imot angrepille og prevensjon som gjør at egg og sædcelle kan smelte sammen men ikke feste seg.
Jeg vet ikke hvordan hun tenker om barnet er sykt da men[:)]

De jeg diskutere i klassen med har nok ganske likt syn som jehovas, borsett fra at de kommer fra en sekt som hete læstadianere. da det ble spurt om de ville behold barnet om de ble voldtatt, så sa de at det er jo bare å adoptere det bort, å ta abort er det samme som å være morder osv. Jeg hadde aldri klart å bære fram et barn som jeg hadde fått av psykopat som har voldtatt meg, ja selvsagt så er det ikke barnet i magens feil, men alikevel.  

Det Læstadianske trossamfunnet er ikke en SEKT [;)]
Og de har ikke samme syn på dette som Jehovas Vitner heller.. De har "lov" å ta abort ved alvorlig sykdom hos barnet og.. Så dette må ha vært deres personlige meninger.

ææh sårry, har ikke sotte meg inni det akkurat [:D]
har liksom ikke spurt [:-]
Men jeg har naboer som også er læstadianere og er litt usikker på hvor mange barn de har, men rundt 10 kanskje? halvparten av dem er funksjonshemmet. så har jeg bare hørt på bygda at de hadde blitt frarådet av leger om å få flere barn fordi foreldrene har gener som ikke passer sammen eller no, så stor sjangse for at barna blir syke, men de fortsetter og produsere fordi de er imot prev. og sånt.

ikke skyt meg, jeg vet ikke no om de, har bare hørt på bygda [8|]

ORIGINAL: Hønemor92

Jeg er imot, men er for at det skal være lov å adoptere bort.
Barnet har en rett på livet uansett om mor er 12år. Høres sikkert grusomt ut for mange, men jeg synes det er grusomt å ta et uskyldig liv uansett.
Samme mener jeg om dyr. :-)
Men legger meg heller ikke oppi at andre tar abort, men jeg personlig hadde aldri tatt det uansett. Å hadde jeg fått vite at barnet var alvorlig syk trur jeg faktisk jeg måtte hatt en naturlig slutt istede for abort.

Ganske enig med deg.

-Hønemor84

ORIGINAL: Småtroll nr 2

ORIGINAL: Cassandra smartrompe

ORIGINAL: Småtroll nr 2

Når voksne mennesker velger å ta abort, selv om de vet konsekvensene av sex, ja da mister jeg respekten for dem. Når det er snakk om voldtekt og store alvorlige skader/feil ved barnet i magen, ja da legger jeg meg ikke opp i hva foreldrene velger.
Når tenåringer tar abort, tja, den syns jeg er vanskelig. Når de er voksne nok til å ha sex, ja da syns jeg de skal være voksne nok til å ta konsekvensene. Om så gjennomføre svangerskapet og adoptere bort barnet.
Jeg syns abort er noe dritt, men jeg er ikke trangsynt, og skjønner at for mange blir det den rette løsningen der og da. Så får de heller leve med det valget de har tatt.
Jeg har ikke for vane å si så mye om det, for det er et touchy tema, og ganske så personlig.

Så om en kondom sprekker/ppillene ikke funker som de skal og noen ser seg nødt til å ta abort så mister du respekten for dem? Eller mente du bare de som er uansvarlige nok til å ha sex uten prevansjon? Dersom det første alternativet er det rette syns jeg du er forferdelig trangsynt.

Er forøvrig for selvbestemt abort.

Mente nok voksne mennesker som har sex UTEN prevansjon.. Og ja, dem mister jeg respekten for, og det er MIN mening

Back
Topp