Noen som er imot abort?

For MIN del ville jeg tatt abort om jeg hadde blitt anbefalt det av lege tidlig i svangerskapet pga. medisiner man har tatt som kan føre til fosterskade, eller om det å gjennomføre et svangerskap ikke er forenerlig med liv, for meg eller barnet. Ellers så kan jeg ikke tenke meg at jeg hadde tatt abort for noen annen grunn... men det kan hende det er lett å si uten å ha vært i situasjoner hvor det er tvil. Jeg syns andre må få bestemme for seg selv, men er i mot det i maaaange tilfeller... syns det er få tilfeller som JEG ville ha tatt abort i[:-] men jeg er for selvbestemt abort, men kunne kanskje vært noe strengere...[:-]

jeg syntes det er feil å tenke så svart\hvitt som at hvis moren er barn selv,voldtekt og ekstreme tilfeller,så er det liksom greit,mens andre tilfeller så er det ikke det!

altså,enhver situasjon som f.eks er vanskelig for meg,trenger ikke være det for deg!(snakker generellt her)

Jeg gidder ikke legge meg bort i hva andre velger,er ikke alltid man vet grunnene!
det som er riktig for en,trenger ikke være det for en annen!
klart jeg rynker på nesa når jeg hører om folk som f.eks omtrent har tatt 5 aborter på 3 år liksom,og bruker det som prevensjon, da burde man jo begynne å tenke litt!
MEN uhell kan skje med alle,og da må man for fader meg få ta valget selv(heldigvis kan man det i Norge!!) uten at man skal bli dømt nedom og hjem igjen forde av andre som mener "det ikke var en god grunn"[>:][>:][8|][:-]
Hvis det er god grunn for deg,så gjør det da!
tenk på ungen sier noen,men den ungen nekter jeg å tro føler så mye!
desutten er det i noen tilfeller bedre at den ikke blir født!

og hvis folk tror at det "bare" er å adoptere vekk din egen unge som har vokst og sparket i deg i 9 måneder,så tror jeg man må tenke 2 ganger[8|][8|]
JEG hadde nok ikke taklet det!
såpass "egoist" er jeg!!

jeg har selv sagt at jeg aldri kom til å ta abort,eller takle det..
men jeg har gjort det 1 gang forde,for ting ble som de ble uten å gå mer inn på det!!

ORIGINAL: Henriettemamma

Jeg er ikke imot abort, i noen tilfeller er det en løsning. Men jeg er i mot abort som en for for prevangsjon, vil en ikke bli gravid må en ta sine forhåndregler.

What she said!

Jeg er i mot abort. Hadde jeg blitt voldtatt eller hatt sex uten bruk av prevensjon alt for ung hadde jeg tatt angrepillen.

Æ e veldig imot abort.
eneste som gangan æ sher på abort som greit e ved voldtekt, om mor e under 15 å om d e veldig alvolig sykdom, downs e ikke en alvolig sykdom synes æ da.

ORIGINAL: Tanntrollet09

ORIGINAL: Alveola*

ORIGINAL: Citerza

Jeg er imot abort! Untatt i tilfeller der det er noe alvorlig galt med barnet, mor er aaaaaltfor ung eller voldtekt..

Enig.
Også om den økonomiske situasjonen tilsier at det er uforsvarlig med et barn.

Da synes jeg de burde brukt prevensjon i stedet altså, ikke bruke abort som en løsning fordi at de har dårlig råd.

Jeg er i mot abort som prevensjon, men ikke om det er snakk om voldtekt, incest, fare for mors liv eller at fosteret ikke er levedyktig utenfor livmoren.

Ja, det var vel ved bruk av prevensjon jeg mente. Om man VET man ikke har råd til å få et barn, så bruker man prevensjon. Skulle man allikvel bli gravid, så er abort den beste løsningen.

Skjønner?[8D]

For... Uansett...

det spørs litt. hvis man har sikret seg bruker prevansjon osv og man blir gravid og man ikek vill ha så syns jeg det er greit, syns også ved voldtekt osv men hvis man har sex uten noe og tenker at jaja man kan jo bare ta abort da syns jeg det er HELT galt

ORIGINAL: Ecinnaj

Æ e veldig imot abort.
eneste som gangan æ sher på abort som greit e ved voldtekt, om mor e under 15 å om d e veldig alvolig sykdom, downs e ikke en alvolig sykdom synes æ da.
den kan føre med seg mye alvorlig da[;)]

har ei veninne som er vernepleier,og jobber med funksjonshemmede barn, og hun har sett utallige ganger hva det gjør med en å ha ett slik barn!
tror det er mye tøffere enn hva folk tror! man møter veggen hele tiden,og systemet og hjelpeapperatet svikter,hvis du ikke vet selv hva du har krav på f.eks...
det kan suge all energi og livskraft ut av deg,hun ser hver dag på disse foreldrene,hvor slitne de er av alt!
klart,er sikkert mye glede å,men mest jobb!(spørs jo hvilke grader osv,så skal ikke dra alle over en kam,men)
JEG hadde ikke nølt å ta abort hvis barnet mitt var så sykt!
og det er IKKE egoistisk,heller omvendt nesten...
vil man seg selv,og barnet,så vondt som det kanskje kan bli?(jada,ting kan skje med barna våre som allerede er født,men det er det bare å droppe å sammenligne,da har man ikke valget)
klart man er glad i barnet sitt uansett,men da er det nesten best for alle parter å velge det bort(snakker om mitt tilfelle iallefall,og hva jeg ville gjort)

blir sikkert hengt her,men det får være det samme...jeg hadde elsket barnet mitt uansett,og hadde sikkert ikke tatt lett på det,men når man er vitne til så mye elendighet og hvor tøfft det er,så begynner man å tenke...(siterer henne)

Den rasjonelle meg er for - uansett
Den emosjonelle meg er litt mer nyansert, fordi denne diskusjonen er farget av hvor jeg er i livet, og derfor blir veldig personlig.

ORIGINAL: Tina Emilie

En vennine av meg som er Jehovas vitne er imot abort uansett grunn- fordi det er et liv, og ved f eks voldtekt så skjer det med en mening og det er ikke barnets sin feil. Hun er også imot angrepille og prevensjon som gjør at egg og sædcelle kan smelte sammen men ikke feste seg.
Jeg vet ikke hvordan hun tenker om barnet er sykt da men[:)]

De jeg diskutere i klassen med har nok ganske likt syn som jehovas, borsett fra at de kommer fra en sekt som hete læstadianere. da det ble spurt om de ville behold barnet om de ble voldtatt, så sa de at det er jo bare å adoptere det bort, å ta abort er det samme som å være morder osv. Jeg hadde aldri klart å bære fram et barn som jeg hadde fått av psykopat som har voldtatt meg, ja selvsagt så er det ikke barnet i magens feil, men alikevel.  

Jeg er sterkt imot abort "som prevensjon" (et uttrykk jeg forøvrig misliker - for skaden er jo allerede skjedd; ergo ingen prevensjon) - hvor folk tar det fordi det ikke passet.

Synes imidlertid det er fint med selvbestemt abort hvis fosteret har alvorlige misdannelser, det har vært voldtekt, incest eller hvor barn under 16 år blir gravide.

[:)]

ORIGINAL: Meieriet

Den rasjonelle meg er for - uansett
Den emosjonelle meg er litt mer nyansert, fordi denne diskusjonen er farget av hvor jeg er i livet, og derfor blir veldig personlig.
Veldig godt sagt! Helt enig!

Og jeg er veldig glad for at norsk lov er rasjonell, så får hver og en
stri med sitt emosjonelle, og velge eller ikke velge....

Personlig er jeg imot abort.
Den mer samfunnsmessige siden av meg innser at det er nyttig med selvbestemt abort.

Sykdom, voldtekt eller annet er nok noe jeg ikke vil ha ment så mye om uten at jeg hadde hjelp og veiledning fra helsepersonell.

Når voksne mennesker velger å ta abort, selv om de vet konsekvensene av sex, ja da mister jeg respekten for dem. Når det er snakk om voldtekt og store alvorlige skader/feil ved barnet i magen, ja da legger jeg meg ikke opp i hva foreldrene velger.
Når tenåringer tar abort, tja, den syns jeg er vanskelig. Når de er voksne nok til å ha sex, ja da syns jeg de skal være voksne nok til å ta konsekvensene. Om så gjennomføre svangerskapet og adoptere bort barnet.
Jeg syns abort er noe dritt, men jeg er ikke trangsynt, og skjønner at for mange blir det den rette løsningen der og da. Så får de heller leve med det valget de har tatt.
Jeg har ikke for vane å si så mye om det, for det er et touchy tema, og ganske så personlig.

ORIGINAL: Småtroll nr 2

Når voksne mennesker velger å ta abort, selv om de vet konsekvensene av sex, ja da mister jeg respekten for dem. Når det er snakk om voldtekt og store alvorlige skader/feil ved barnet i magen, ja da legger jeg meg ikke opp i hva foreldrene velger.
Når tenåringer tar abort, tja, den syns jeg er vanskelig. Når de er voksne nok til å ha sex, ja da syns jeg de skal være voksne nok til å ta konsekvensene. Om så gjennomføre svangerskapet og adoptere bort barnet.
Jeg syns abort er noe dritt, men jeg er ikke trangsynt, og skjønner at for mange blir det den rette løsningen der og da. Så får de heller leve med det valget de har tatt.
Jeg har ikke for vane å si så mye om det, for det er et touchy tema, og ganske så personlig.

Så om en kondom sprekker/ppillene ikke funker som de skal og noen ser seg nødt til å ta abort så mister du respekten for dem? Eller mente du bare de som er uansvarlige nok til å ha sex uten prevansjon? Dersom det første alternativet er det rette syns jeg du er forferdelig trangsynt.

Er forøvrig for selvbestemt abort.

ORIGINAL: Carla82

Jeg er i mot abort. Hadde jeg blitt voldtatt eller hatt sex uten bruk av prevensjon alt for ung hadde jeg tatt angrepillen.

Du har hvertfall ikke opplevd en voldtekt. Er du klar over hvilken belstning det er, både fysisk og psykisk?
Angrepille er virkelig ikke det første som faller en inn etterpå altså. De fleste klarer ikke fortelle noen om det en gang. Du får det til å høres så enkelt ut, men det kan jeg si, av egen erfaring, at det er det ikke...

Back
Topp