Noen som er andregangsfødende ?

Jeg var slapp og bleik i en uke etter fødsel. Tokb ca 2 uker før HB var på 10, så det gikk jo kjempe tregt. Hjertet hamret veldig hardt og jeg hadde hjertebank. Var utrolig ekkelt. Håper at jordmor kan lage en plan for meg også, slik at det blir lettere å forholde seg til. Får finne ut hvilke muligheter jeg har. Føler det er så vanskelig å bli tatt seriøst i helsevesenet.
 
Jeg er! Veldig spent på fødsel, da første var styrtfødsel og føltes veldig dramatisk. Men er det lov å si at man gleder seg? Pratet med JM og ble lovet oppfølging på alt som ikke funket så bra sist.
 
Fødte uten smertelindring, og har planer om å gjøre det samme nå! :happy:
 
Jeg er! Veldig spent på fødsel, da første var styrtfødsel og føltes veldig dramatisk. Men er det lov å si at man gleder seg? Pratet med JM og ble lovet oppfølging på alt som ikke funket så bra sist.
Det er lov det og. Bra å høre at det går ann å glede seg også !
 
Ja, det snudde for meg etter prat med JM. Hun fortalte alle tiltak som kunne bli gjort, og skrev inn at jeg trengte oppfølging når henvisning til TUL ble sendt. Da kjente jeg at da kan jeg faktisk slappe av og vite at jeg skal få en plan på alt jeg er redd for. Har du en JM du kan snakke med?
 
Hei.

Jeg er andregangsfødende med et håp om at fødsel blir bedre enn den første

Jeg følte meg fysisk utmattet etter siste fødselen, mistet mye blod og låg i 3 t med 10 cm åpning før det ble sugekopp. Tok meg en måned å «komme meg» etter fødselen. Litt usikker på hva som er normalt og ikke, men blir litt redd for at det samme skal skje igjen
Hei.

Jeg er andregangsfødende med et håp om at fødsel blir bedre enn den første

Jeg følte meg fysisk utmattet etter siste fødselen, mistet mye blod og låg i 3 t med 10 cm åpning før det ble sugekopp. Tok meg en måned å «komme meg» etter fødselen. Litt usikker på hva som er normalt og ikke, men blir litt redd for at det samme skal skje igjen
Er også andregangsfødende og opplevde fødselen som traumatisk og følte jeg ikke hadde kontroll. Hadde styrtfødsel på en time. Under pressriene var jeg utrolig sliten etter å ikke ha mulighet til hente meg inn under «latensfasen» og på slutten stod de klare til å bruke sugekopp. Mistet også mye blod(700ml) og var vanskelig å få ut morkaka. ( JM presset på magen og d føltes som en andre fødsel omtrent).Jeg tenker å skrive ett mer utfyllende fødebrev denne gangen ift hva som er viktig for meg og be om få gå gjennom forrige fødsel på sykehuset. Kanskje det kan hjelpe deg også?Jeg vil også være mer åpen for epidural denne gangen om muligheten er der. Mange sier at andre fødsel er «lettere» og at denne fødselen ikke nødvendigvis er lik den forrige.
 
Så gøy å høre om så mange som har fine fødehistorier med nummer to! :happy: Dette blir vår nummer to, og selv om første fødsel gikk kjempebra med effektiv fødsel og lite skade «der nede» så var det ganske intensivt og jeg fikk lite pause mellom riene så var ganske sliten etterpå. I tillegg hadde jeg vondt i ca 4 uker etter fødsel så om tiden rett etter fødsel blir mer «normal form» denne runden så hadde det vært helt supert!
 
Har hatt 2 grusomme fødsler, og i utgangspunktet trodde jeg at jeg kom til å kjenne på veldig fødselsangst pga det. Men enn så lenge føler jeg faktisk mer «Yes, NÅ skal jeg få revansje og en virkelig bra fødsel» :hilarious:
Får se hvor lenge den følelsen varer.
 
10 år siden jeg fødte sist. Var ung og mindre bekymret enn hva jeg er nå. Men selve fødselen sist gikk fint. Er veldig spent på hvordan det blir denne gangen.
 
Er også andregangsfødende og opplevde fødselen som traumatisk og følte jeg ikke hadde kontroll. Hadde styrtfødsel på en time. Under pressriene var jeg utrolig sliten etter å ikke ha mulighet til hente meg inn under «latensfasen» og på slutten stod de klare til å bruke sugekopp. Mistet også mye blod(700ml) og var vanskelig å få ut morkaka. ( JM presset på magen og d føltes som en andre fødsel omtrent).Jeg tenker å skrive ett mer utfyllende fødebrev denne gangen ift hva som er viktig for meg og be om få gå gjennom forrige fødsel på sykehuset. Kanskje det kan hjelpe deg også?Jeg vil også være mer åpen for epidural denne gangen om muligheten er der. Mange sier at andre fødsel er «lettere» og at denne fødselen ikke nødvendigvis er lik den forrige.
Huff, stakkar deg. Håper du får god oppfølging denne gangen! Ja jeg kommer nok til å skrive et fødebrev. Tok ikke Epidural jeg heller, men kommer til å be om det (hvis jeg rekker det )
 
Har hatt 2 grusomme fødsler, og i utgangspunktet trodde jeg at jeg kom til å kjenne på veldig fødselsangst pga det. Men enn så lenge føler jeg faktisk mer «Yes, NÅ skal jeg få revansje og en virkelig bra fødsel» :hilarious:
Får se hvor lenge den følelsen varer.
Veldig bra ! Håper det er smittsomt det du har, med den positivitet ift fødsel ! :hug003
 
Det er nå 3 år siden sist, så håper fremdeles det ikke har lukket seg helt igjen. Jeg har vært gravid i etterkant, men det gikk ikke veien desverre.

Jeg foretrekker heller en intens men kort fødsel enn en langvarig Håper det !

Du blir heldigvis aldri førstegangs igjen. Kroppen husker - om det så er 10 år siden forrige fødsel :)
Jeg sto også evigheter stille med rier uten at åpningen ble større og lenge på 10 cm også. Var HEELT utmattet etter fødselen, det var 18 timer aktiv fødsel og vakuumforløsning med klipp. Følte meg fanget i uendelig tilstand av rier og alt var håpløst.
Fikk forberedt litt mer pusteteknikk til neste fødsel, og den gikk såå bra. Aktiv fødsel rundt 5 timer men kun de siste 2-3 timene som var intense. Måtte jobbe en del for å presse babyen ut men det var fordi hun lå i seteleie og pressriene mine var litt ineffektive. Men fikk henne ut på pur vilje på ganske kort tid, ingen klipp, tang eller lignende. Ingen store rifter. Tror jeg sydde et par pyntesting. Kjempegod opplevelse. En andregngsfødsel er for de aaller fleste en bedre erfaring enn en tung førstegangsfødsel. Brukte minst 1 måned på å komme meg etter første fødsel, gikk veldig raskt etter andre fødsel. Litt over 3 år mellom fødselene mine forretsen.
Snakk end jordmor og be om emhenvisning til fødselsforberedende samtale om du kjenner på stor uro. En slik samtale har man gjerne etter uke 24 en gang på sykehuset :)
 
Det er godt å høre at det var bedre 2 gangen. Og virke som du hadde det litt likt meg på første. Jeg skal snakke med JM og få avtalt en plan, slik at jeg kan få litt mer mestringsfølelse ❤️ takk for svar
 
Har hatt 2 grusomme fødsler, og i utgangspunktet trodde jeg at jeg kom til å kjenne på veldig fødselsangst pga det. Men enn så lenge føler jeg faktisk mer «Yes, NÅ skal jeg få revansje og en virkelig bra fødsel» :hilarious:
Får se hvor lenge den følelsen varer.
Får håpe du får en skikkelig fin revansje ! ❤️
 
Andregangsfødende her også. 15 år siden sist fødsel. Den gikk veldig bra. Vannet gikk, dro på sykehus, gikk med riefremkallende drypp hele neste dag. Når riene kom tok det to timer før barnet var ute. Fikk kun et skrubbsår. Veldig nervøs for denne fødselen siden det forrige gikk så bra.
 
Er andregangsfødende, 2 år siden forrige fødsel, som tok lang tid og var veldig tøff, synes jeg. «Alle» sier at det går mye raskere andre gang, så jeg håper at det stemmer, men kommer ikke til å forvente noe :nailbiting:
 
Er også andregangsfødende og opplevde fødselen som traumatisk og følte jeg ikke hadde kontroll. Hadde styrtfødsel på en time. Under pressriene var jeg utrolig sliten etter å ikke ha mulighet til hente meg inn under «latensfasen» og på slutten stod de klare til å bruke sugekopp. Mistet også mye blod(700ml) og var vanskelig å få ut morkaka. ( JM presset på magen og d føltes som en andre fødsel omtrent).Jeg tenker å skrive ett mer utfyllende fødebrev denne gangen ift hva som er viktig for meg og be om få gå gjennom forrige fødsel på sykehuset. Kanskje det kan hjelpe deg også?Jeg vil også være mer åpen for epidural denne gangen om muligheten er der. Mange sier at andre fødsel er «lettere» og at denne fødselen ikke nødvendigvis er lik den forrige.
Jeg kommer til å takke JA til epidural denne gangen, var sykt av meg å takke nei sist !
 
Andregangsfødende her også. 15 år siden sist fødsel. Den gikk veldig bra. Vannet gikk, dro på sykehus, gikk med riefremkallende drypp hele neste dag. Når riene kom tok det to timer før barnet var ute. Fikk kun et skrubbsår. Veldig nervøs for denne fødselen siden det forrige gikk så bra.
Jeg vet ikke om det har så mye å si at det er 15 år mellom fødselene? Glemmer kroppen? Men siden du hadde så fin første fødsel så er det vel større sjans for at den blir lik.
 
Er andregangsfødende, 2 år siden forrige fødsel, som tok lang tid og var veldig tøff, synes jeg. «Alle» sier at det går mye raskere andre gang, så jeg håper at det stemmer, men kommer ikke til å forvente noe :nailbiting:
Det krysser vi armer og bein for begge to !!
 
Blir fjerdegangsfødende. Min første fødsel var prematur så kan ikke helt sammenlignes med en normal fødsel. Men nr 2 og 3 var normale og raske rundt termin. Den 3 fødsel var den enkleste og fineste fødselen og følte meg veldig fin form etterpå. Ved 3 fødsel hadde jeg lest meg nøye opp på fødekroppen for å forberede meg mest mulig da jeg viste det var mulig for rask fødsel uten tid til annet lindrende enn lystgass.
Med nr 3 fikk jeg badekar og mannen ble opplært i noe som kalles hipsqueeze som var veldig effektivt.
Fulgt mange gode insta kontoer jeg lærte masse av.
 
Back
Topp