Noen som er andregangsfødende ?

Kris-babynr2

Forelsket i forumet
✨️Julestjernene2023✨️
Hei.

Jeg er andregangsfødende med et håp om at fødsel blir bedre enn den første

Jeg følte meg fysisk utmattet etter siste fødselen, mistet mye blod og låg i 3 t med 10 cm åpning før det ble sugekopp. Tok meg en måned å «komme meg» etter fødselen. Litt usikker på hva som er normalt og ikke, men blir litt redd for at det samme skal skje igjen
 
Jeg er ikke andregangs, men tredjegangs :eek: Det er nok ingen fasit på det, men her er kort fortalt mi e erfaringer:(

Ble satt i gang med første. Fødselen var laaaang, over 16 timer aktiv fødsel. Gutten endte opp med å bli tatt med tang. Hadde store smerter flere uker i ettertid.

Fødsel nr2 var en drøm i forhold. Ble satt gang der og, men hele opplevelsen var bedre. Ca 2timer aktiv fødsel, og ungen "nesten" sklei ut. Minimalt med smerter i ettertid. :)
 
Hvor lenge er det siden du fødte? Til meg var det 2 år imellom (er tredjegangs nå). Første fødsel tok 25 timer, presset i 1,5 time og var i aktiv fødsel i 7-8 timer. Fødsel nr to tok fire timer fra første rie til han skled ut på første press. Myye enklere fødsel, men det gikk fort og var overveldende. Var på sykehuset bare 1,5 time etter jeg våknet med rier og hadde allerede 6 cm åpning.

Det er som regel enklere med nr to :)
 
Det er nå 3 år siden sist, så håper fremdeles det ikke har lukket seg helt igjen. Jeg har vært gravid i etterkant, men det gikk ikke veien desverre.

Jeg foretrekker heller en intens men kort fødsel enn en langvarig Håper det !
 
Jeg blir da nå andregangsfødende og håper det ikke er så jævlig som første. Ble satt igang i uke 38+0 sist, 2 år siden og det tok noe inni hel@+%{ lang tid. Så jeg håååååper deg blir bedre denne gangen ❤️
 
Jeg er tredjegangsfødende.

Første fødselen var ganske hard. Aktiv fødsel på ca 7 timer. Baby sto fast på skeiva og kom ikke ordentlig ned, hun hadde hånda på haka og var stjernekikker. Jeg fikk maksimalt med riestimulerende drypp, da jeg aldri fikk jevne rier. Etter en time med pressrier måtte de klippe for å få henne ut (hun hadde lav puls) og hun var ute på 15 min.

Andre fødsel var en drøm i forhold. Kun 2 timer aktiv fødsel og riene i åpningsfasen var ikke på langt nær så vonde som første gang. Baby var ute etter tre pressrier.
 
Tredjegangs :) Første fødsel tok 25 timer fra vannavgang og smårier, til hun var ute. Etter 14 timer med rier reiste jeg inn og hadde 1 cm om hun la godvilja til. Etter nye 4-5 nye timer var jeg nesten på 4 cm, fikk epidural pga utmattelse. Da gikk det fort opp til 10 cm og etter nesten 2 timer press var hun ute :)

Nr 2 starta med rier i 4-tiden om natta, inn kl 09-10 og hadde da 6 tøyelige cm. Etter 4 timer var jeg på 10 cm og pressa i maks 30 min så kom han ut :) MYE bedre 2.gangen, da det gikk raskere - men ikke for fort :)
 
Jeg er tredjegangsfødende, som flere av de andre over her.

Ble satt i gang med begge de to andre. Første fødselen var helt forferdelig og tok evigheter.:banghead:

Den andre fødselen gikk så utrolig mye bedre, og mye raskere(!) og jeg følte meg helt fantastisk når baby’n kom ut etter noen få pressrier. :love7

Håper du får en lignende opplevelse:Heartred
 
Tredjegangsfødene her.
Ble satt i gang med første, var på fødestuen i nesten ett døgn da riene stoppet på 4 cm. Fikk epidural så jeg kjente ikke pressriene, ble klippet og da kom han til slutt, like etter rommet hadde fylt seg opp fordi de skulle til med tang eller sugekopp da han fikk forstyrrelser på hjerterytmen. Føltes jævlig lenge men i følge jordmor var det en rask fødsel da det tok 1,5 timer fra riene startet igjen på 4 cm til han var ute.
Med nr 2 gikk vannet på morgenen, gikk hele dagen uten rier før de raskt tok seg opp når kvelden kom, reiste inn og rett på fødestue med 4-5 cm, han var ute under 30 minutter etter vi parkerte på sykehuset- på to pressrier. Hadde på forhånd bestemt meg for å ikke ha epidural denne gangen pga det ødela sånn for fødselen sist. Var en helt annen opplevelse å kjenne riene ordentlig og kunne jobbe sammen med kroppen selvom det var jævlig vondt og intenst at det gikk så fort! Rakk ett drag lystgass før jeg klarte å knekke av munnstykket da var det bare å kaste den fra seg :shy:

Utrolig spent på denne følelsen!
 
Jeg er tredjegangsfødende.

Første fødselen var ganske hard. Aktiv fødsel på ca 7 timer. Baby sto fast på skeiva og kom ikke ordentlig ned, hun hadde hånda på haka og var stjernekikker. Jeg fikk maksimalt med riestimulerende drypp, da jeg aldri fikk jevne rier. Etter en time med pressrier måtte de klippe for å få henne ut (hun hadde lav puls) og hun var ute på 15 min.

Andre fødsel var en drøm i forhold. Kun 2 timer aktiv fødsel og riene i åpningsfasen var ikke på langt nær så vonde som første gang. Baby var ute etter tre pressrier.
Glemte å skrive om formen etter fødslene. Med første hadde jeg lavt blodtrykk og var bleik. Fikk ikke lov til å være aleine det fø første døgnet, og fikk ikke gå på do alene de første timene. Ble trillet i rullestol fordi jeg var så slapp og svimmel.

Med nummer to, var jeg full av energi og oppe og gikk direkte etter fødsel. Alt var så mye lettere! Jeg var i toppform!
 
Okai, dette er bra ! Jeg og var veldig bleik etter fødsel og svimmel og måtte trilles i rullestol pga utmattelse og svimmelhet jeg også. Så veldig bra å høre at det er ikke sikker slik det blir sånn andre gang. Eg følte meg som en «dårlig føder» for å si det sånn. Takk for bidaget
 
Jeg blir da nå andregangsfødende og håper det ikke er så jævlig som første. Ble satt igang i uke 38+0 sist, 2 år siden og det tok noe inni hel@+%{ lang tid. Så jeg håååååper deg blir bedre denne gangen ❤️
Jeg føler med deg ! Krysser fingrene for oss begge. Min fødsel varte sammenlagt 30 timer fra det begynte med smårier til gutten var ute, 9 av dem i aktiv fødsel.
 
Jeg er andregangsfødende. Første fødsel gikk overraskende fort, var nesten styrtfødsel sa de. Håper det går like fort eller fortere denne gangen, bare jeg rekker fram til sykehuset :D
 
Jeg er andregangsfødende. Første fødsel gikk overraskende fort, var nesten styrtfødsel sa de. Håper det går like fort eller fortere denne gangen, bare jeg rekker fram til sykehuset :D
Høres intenst ut ! Krysser fingrene for det. Håper min og går fort:happy:
 
Hei.

Jeg er andregangsfødende med et håp om at fødsel blir bedre enn den første

Jeg følte meg fysisk utmattet etter siste fødselen, mistet mye blod og låg i 3 t med 10 cm åpning før det ble sugekopp. Tok meg en måned å «komme meg» etter fødselen. Litt usikker på hva som er normalt og ikke, men blir litt redd for at det samme skal skje igjen
Jeg er andregangsfødende og håper på det samme som deg. Jeg ble satt igang 12 dager over tiden med både stripping, ballong og deretter tok de vannet uten hell. Så fikk jeg drypp, 6 timer etter det ble satt var det epidural, lå også ca 3 timer med full åpning uten pressrier (men så presset jeg litt likevel fordi jeg var leiii). Ble klippet og prøvd sugekopp i 20 min og hodet var nesten ute før de kasta inn håndkleet og det ble hks og sugekopp på nytt ut magen med ca 1,5 liter blodtap (fikk blodoverføring i etterkant som hjalp). Men det varte i over 17 timer fra da vannet ble tatt. Var meget utslitt og nekter at det skal gjentas. Fikk traumesamtale i etterkant uten at se egentlig hadde så mye svar på hvorfor det ble som det ble. Fikk beskjed om at det var et unormalt fødselsforløp og at jeg på en måte hadde vært gjennom to fødsler i en. Derfor tenker jeg nå med min erfaring at jeg kanskje vil ha planlagt ks til noen dager før termin/ ekstremt lav terskel til nytt ks slik at jeg skal slippe å slite meg helt ut hvis det uansett vil måtte bli et nytt hks. Men håper på en drømmefødsel denne gang, men synes det er litt skummelt pga at jeg miste så mye blod sist og det er mye mulig det da vil skje igjen og sannsynligheten er stor (50-60% sjanse) for at ny fødsel havner i hks. Har et risikosvangerskap pga dette. Det har kanskje du også nå pga blodtap og sugekopp?
 
Hei.

Jeg er andregangsfødende med et håp om at fødsel blir bedre enn den første

Jeg følte meg fysisk utmattet etter siste fødselen, mistet mye blod og låg i 3 t med 10 cm åpning før det ble sugekopp. Tok meg en måned å «komme meg» etter fødselen. Litt usikker på hva som er normalt og ikke, men blir litt redd for at det samme skal skje igjen
Jeg er tredjegangs, men med førstemann tok det totalt 25 timer fra første rie, men jeg hadde nøyaktig 4 timer og 5 min med 10 cm åpning før jenta var ute, også med sugekopp (de to første timene med trykkeforbud og deretter to timer med trykking). Jeg mistet riktignok ikke noe særlig blod, og formen var heldivis veldig fin kort tid etterpå.

Med andremann ble fødselen en helt annen. Det gikk mye raskere, og jeg rakk knapt å få 10 cm før pjokken var ute. Han var ute på 12 min med trykking, dvs. 10 % av trykketiden med førstemann :hilarious: enda kortere om jeg regner ut fra tiden med 10 cm åpning :hilarious: for øvrig ganske grei form kort tid etter der oggså, og ikke noe blodtap av betydning.

Første gang trenger derfor ikke sette standard for hvordan det blir neste gang, men jeg skjønner at du tenker på det:Heartred Ta det opp med jordmor og eventuelt fødeavdeling og/eller fødebrev :Heartred
 
Jeg er andregangsfødende og håper på det samme som deg. Jeg ble satt igang 12 dager over tiden med både stripping, ballong og deretter tok de vannet uten hell. Så fikk jeg drypp, 6 timer etter det ble satt var det epidural, lå også ca 3 timer med full åpning uten pressrier (men så presset jeg litt likevel fordi jeg var leiii). Ble klippet og prøvd sugekopp i 20 min og hodet var nesten ute før de kasta inn håndkleet og det ble hks og sugekopp på nytt ut magen med ca 1,5 liter blodtap (fikk blodoverføring i etterkant som hjalp). Men det varte i over 17 timer fra da vannet ble tatt. Var meget utslitt og nekter at det skal gjentas. Fikk traumesamtale i etterkant uten at se egentlig hadde så mye svar på hvorfor det ble som det ble. Fikk beskjed om at det var et unormalt fødselsforløp og at jeg på en måte hadde vært gjennom to fødsler i en. Derfor tenker jeg nå med min erfaring at jeg kanskje vil ha planlagt ks til noen dager før termin/ ekstremt lav terskel til nytt ks slik at jeg skal slippe å slite meg helt ut hvis det uansett vil måtte bli et nytt hks. Men håper på en drømmefødsel denne gang, men synes det er litt skummelt pga at jeg miste så mye blod sist og det er mye mulig det da vil skje igjen og sannsynligheten er stor (50-60% sjanse) for at ny fødsel havner i hks. Har et risikosvangerskap pga dette. Det har kanskje du også nå pga blodtap og sugekopp?
Det som var verst for meg var blodtapet, opplevde det som ganske skremmende. Mistet 1,5 L selv, men fikk ingen blodoverføring. Blødningen stoppet av seg selv da jeg fikk cyclocapron. Hadde HB på 7,8 da jeg ble utskrevet fra sykehus. Tenkte selv på den tiden at det var normalt, men har jo skjønt i etterkant at det ikke var normalt. Høres ut som du hadde en mer traumatisk fødsel enn meg, og godt du fikk samtale i etterkant i alle fall. Du må bare stå på kravene dine !! Om du tenker at pks er noe du ønsker, kan jeg forstå det godt.
 
Jeg er tredjegangs, men med førstemann tok det totalt 25 timer fra første rie, men jeg hadde nøyaktig 4 timer og 5 min med 10 cm åpning før jenta var ute, også med sugekopp (de to første timene med trykkeforbud og deretter to timer med trykking). Jeg mistet riktignok ikke noe særlig blod, og formen var heldivis veldig fin kort tid etterpå.

Med andremann ble fødselen en helt annen. Det gikk mye raskere, og jeg rakk knapt å få 10 cm før pjokken var ute. Han var ute på 12 min med trykking, dvs. 10 % av trykketiden med førstemann :hilarious: enda kortere om jeg regner ut fra tiden med 10 cm åpning :hilarious: for øvrig ganske grei form kort tid etter der oggså, og ikke noe blodtap av betydning.

Første gang trenger derfor ikke sette standard for hvordan det blir neste gang, men jeg skjønner at du tenker på det:Heartred Ta det opp med jordmor og eventuelt fødeavdeling og/eller fødebrev :Heartred
Din første fødsel kan jo sammenlignes litt med min så håper at jeg får noe likt forløp som deg . Jeg tenkte ta det opp med jordmor. Tusen takk for svar !
 
Det som var verst for meg var blodtapet, opplevde det som ganske skremmende. Mistet 1,5 L selv, men fikk ingen blodoverføring. Blødningen stoppet av seg selv da jeg fikk cyclocapron. Hadde HB på 7,8 da jeg ble utskrevet fra sykehus. Tenkte selv på den tiden at det var normalt, men har jo skjønt i etterkant at det ikke var normalt. Høres ut som du hadde en mer traumatisk fødsel enn meg, og godt du fikk samtale i etterkant i alle fall. Du må bare stå på kravene dine !! Om du tenker at pks er noe du ønsker, kan jeg forstå det godt.
Rart at du ikke fikk blodoverføring da? Kanskje de vurderer ulikt ift form etterpå. Jeg var fullstendig sengeliggende i 4 dager med slapphet og kvalme, og et blodtrykk på 154/92 som er utrolig høyt. Jeg synes også blodtapet egentlig er det skumleste ved at det kan gjentaes. Hadde ei venninne som også hadde det på første og da var de forberedt på nr 2, for hun blødde da og og bestilte med en gang blodoverføring. Bare å be om det du også og stå på ditt. Når man har gått gjennom en fødsel så vet man litt hva man trenger neste gang. Snakket med jordmor i dag og hun skal avtale samtale til planlegging av fødsel, uansett hvordan det går. Det tror jeg du også kanskje hadde hatt godt av. At noe er litt planlagt hvis det ene eller det andre skjer.
Ja, jeg må ha en planlagt fødsel/ks/lav terskel for nytt snitt hvis jeg nærmer meg termin. Kan ikke bli igangsatt på «mitt» sykehus pga tidlige hks. Men kan jo hende jeg er heldig og føder normalt før termin men vil jo også helst unngå å bli flydd avgårde i ambulansehelikopter/-fly :smiley-ashamed004
 
Back
Topp