Noen med nylig erfaring med IVF ved Medicus, Hausken eller Aleris i Oslo?

V

Venterpåregnbuen

Guest
Etter et offentlig forsøk ved Riksen (der siste innsett endte i SA for 2 uker siden), ønsker min samboer og jeg å gå privat. Jeg har fylt 39, og kjenner veldig på at tiden går veldig fort med all ventingen i det offentlige. Det viktigste for oss er nok tilgjengelighet, at de lytter til oss og gjør individuelle tilpasninger, samt at de er villige til å bruke støttemedisiner osv. Har så langt sortert oss ned til en av Medicus, Hausken eller Aleris, men synes det er veldig vanskelig å ta det endelige valget. Lurer derfor på om noen har nylig erfaring med en av disse klinikkene? Har lest i tidligere tråder, både her og på andre forum, og har sett at flere hadde mindre gode opplevelser på Hausken i fjor, men er det fremdeles slik? Aleris startet opp IVF i sommer, men har enda ikke sett noen nevne noe om erfaringer derfra. Setter veldig stor pris på innspill og opplevelser
:)
 
Har mange runder fra Riksen bak meg, og har også hatt noen runder ved Medicus - og kan anbefale Medicus. Det er ikke perfekt, men langt mer effektivt enn ved Riksen, og de lytter til hva man vil selv. Fikk behandling hos Medicus samtidig som vi var på Riksen før vi fikk første barn, og det vil jeg helhjertet anbefale - ofte er det jo antall forsøk som teller for å lykkes, og Riksen lyttet til erfaringene vi hadde fra det private.

Er spesielt fornøyde med laben og embryologene på Medicus, de virker veldig kompetente og tar seg tid til å forklare hvis man lurer på noe.

Vi ble gravide ved siste forsøk hos Riksen med første barn (måtte ha ti innsett før det funket), og er nå gravide med nummer to etter behandling hos Medicus (var for gammel til offentlig nå med nummer to).
 
Har mange runder fra Riksen bak meg, og har også hatt noen runder ved Medicus - og kan anbefale Medicus. Det er ikke perfekt, men langt mer effektivt enn ved Riksen, og de lytter til hva man vil selv. Fikk behandling hos Medicus samtidig som vi var på Riksen før vi fikk første barn, og det vil jeg helhjertet anbefale - ofte er det jo antall forsøk som teller for å lykkes, og Riksen lyttet til erfaringene vi hadde fra det private.

Er spesielt fornøyde med laben og embryologene på Medicus, de virker veldig kompetente og tar seg tid til å forklare hvis man lurer på noe.

Vi ble gravide ved siste forsøk hos Riksen med første barn (måtte ha ti innsett før det funket), og er nå gravide med nummer to etter behandling hos Medicus (var for gammel til offentlig nå med nummer to).
Takk for svar. Og gratulerer med graviditet! Veldig nyttig informasjon du kom med! Vi tenker å gjøre nettopp det du beskriver, fortsette ved Riksen samtidig med privat. Derfor veldig godt å høre at Riksen lyttet til erfaringene fra det private og. Du nevner flere positive ting ved Medicus, men i og med at du sier det ikke er perfekt, så lurer jeg litt på hvilke ting det er som har vært negativt?
 
Jeg går til aleris for ultralyd og skal ta noen flere tester nå osv, men gjør selve ivf prosessen offentlig hos Porsgrunn. Har sett en gammel tråd hvor Caroline Becker var nevnt hos Hausken (før Hausken ble kjøpt opp og ble dårlig) så kan virke som noen fra gamle Hausken nå jobber på aleris nå? Vet ikke om Bastienne f ex også pleide å jobbe på Hausken. Men pga dem kan ivf på aleris være bra, siden Caroline var så flink på Hausken og har vært veldig støttende med meg så langt. Jeg har ikke erfaring med ivf privat, og siden aleris er såpass nytt vet jeg jo ikke. Bare synes det var interssant at mange mener Hausken var bedre før og en av de som jobbet der før nå jobber på Aleris Frogner.
 
Takk for svar. Og gratulerer med graviditet! Veldig nyttig informasjon du kom med! Vi tenker å gjøre nettopp det du beskriver, fortsette ved Riksen samtidig med privat. Derfor veldig godt å høre at Riksen lyttet til erfaringene fra det private og. Du nevner flere positive ting ved Medicus, men i og med at du sier det ikke er perfekt, så lurer jeg litt på hvilke ting det er som har vært negativt?
Ingen veldig negative ting altså, men noen ganger har det vært litt vanskelig å få svar fra de i appen de bruker, og legene er litt som på Riksen, når vi har stilt spørsmål om forskning og «alternativ behandling» (i vårt tilfelle antibiotika for behandling for endometritt) så er de litt unnvikende. Og vi hadde et innsett nå i mars der gynekologen ikke oppdaget arrvev i livmor, arrvev som helt sikkert gjorde at embryoet ikke kunne feste seg.
 
Jeg går til aleris for ultralyd og skal ta noen flere tester nå osv, men gjør selve ivf prosessen offentlig hos Porsgrunn. Har sett en gammel tråd hvor Caroline Becker var nevnt hos Hausken (før Hausken ble kjøpt opp og ble dårlig) så kan virke som noen fra gamle Hausken nå jobber på aleris nå? Vet ikke om Bastienne f ex også pleide å jobbe på Hausken. Men pga dem kan ivf på aleris være bra, siden Caroline var så flink på Hausken og har vært veldig støttende med meg så langt. Jeg har ikke erfaring med ivf privat, og siden aleris er såpass nytt vet jeg jo ikke. Bare synes det var interssant at mange mener Hausken var bedre før og en av de som jobbet der før nå jobber på Aleris Frogner.
Hva mener du med at hausken har blitt dårlig? Hilsen en som går til Hausken:blackeye:
 
Hva mener du med at hausken har blitt dårlig? Hilsen en som går til Hausken:blackeye:
Har lest flere steder at mange mener det etter at Hausken ble større, mener de har blitt kjøpt opp eller noe. Men ja kanskje litt dumt av meg å skrive det sånn, vet jo ikke uten erfaring uansett :happy:
 
Har lest flere steder at mange mener det etter at Hausken ble større, mener de har blitt kjøpt opp eller noe. Men ja kanskje litt dumt av meg å skrive det sånn, vet jo ikke uten erfaring uansett :happy:
Bare lurer på om vi har valgt feil klinikk altså, hat også sett at noen har klaget, men har ikke funnet noe som gir ordentlig grunn til bekymring! Så bare redd for at det skjer ordentlige feil der som vi kanskje betaler for!
 
Vi går også til Hausken, og kunne ikke vært mer fornøyd. Vel verdt pengene! Har nå 9 blasto på frys, noe som vi aldri hadde trodd (jeg er 38 år).
Tror heller ikke de er kjøpt opp? Aldri hørt om noe slikt, og er vel fremdeles Jon Hausken selv som er eier.

Googler man finner man negativ omtale om de fleste klinikker, både private og offentlige :happy:
 
Har erfaring med Fertilitetsklinikken, Riksen ig Hausken. Dårligste erfaring med Hausken - de hadde ikke lest opp min historie som de ønsket at jeg skal sende på forhånd (hadde da hatt 3 forsøk og mange sa). Alt var forsinket, legene hadde dårlig tid. Jon selv ønsket å fortsette med samme protokoll som jeg hadde hos Fertilitetsklinikk (som ikke fungerte) og han mente at jeg har dårlig eggkvalitet (som jag var ikke helt enig i - nesten alle egg ble alltid befruktet men få kom videre enn dag 3, har lest opp at da kan problemet ligge hos spermen). Han ønsket å høre om hva jeg tenkte men var egentlig ikke interessert.
Hos Riksen fikk vi justert protokollen (lang protokoll siden jeg også selv mistenkte en mild form av endometriose) og fikk icsi. Er 36 uker gravid i dag.

Men det var jo mest at Hausken var så travelt og ikke hadde kontroll. Følte at vi hadde bedre kontakt med legene hos Riksen.
 
Ser nå at trådstarter spurte om Hausken i Oslo... Vi holder til i Bergen, så da skal ikke jeg uttale meg :wacky:
 
Jeg går til Medicus, og har gode erfaringer så langt. De er alle veldig imøtekommende, og flinke til å trygge meg i prosess. Det som man kan være litt oppmerksom på er at du ikke har en «fast» lege. Jeg har hatt tre forskjellige på første ul, andre ul, egguttak og innsett. Jeg synes det har vært greit (så langt), sikkert også fordi alt har vært uproblematisk så langt. Jeg kommer nok til å flere spørsmål, og forventninger hvis dette innsettet ikke fører til graviditet. Synes spesielt sykepleierne og de på lab‘en har vært veldig fine å snakke med (legene også, men de andre får fem stjerner i boka fra meg).
 
Vi skal inn til samtale på Aleris i midten av november, med Caroline Becker. Blir spennende;) håper hun er like flink som noen beskriver her inne.
 
Jeg har fått hjelp av Medicus Oslo til både vårt første barn (som ble født i 2020) og til å forsøke på nr.2.

Det er superhyggelige både gynekologer og sykepleiere der. Inger Øverlie er sjukt kul (håper jeg blir like kul selv), MEN - jeg synes det har skjedd noe fra første til andre runde. Det er en større følelse av «rullebånd» nå, man har ikke fast gyn, og de har ikke tid til å lese seg opp på historikken før man kommer inn. Det er lite prat om annet enn størrelse på folikler og slimhinne på ultralyd før uttak og innsett. Ingen spør hvordan man har det, hva man tenker osv.. vi har nå brukt nærmere 250000 hos dem (og medisiner da) det siste året, ikke blitt gravid på 3 uttak og 5 innsett (er fortsatt teoretisk mulig at siste forsøk lykkes). Alle innsett har vært med blastoer av topp kvalitet. De vet vi ikke har råd til å fortsette, men ingen har snakket til oss om hvorfor det ikke går (da vi startet sa de at jeg hadde såpass gode verdier at jeg ville bli gravid før eller siden, men hvor mange forsøk må til?), de har ikke tatt initiativ for å sjekke om alt er i orden, f.eks miljøet i livmor…

Vi gir opp nå, jeg håper jeg klarer å slå meg til ro med at det ikke gikk å få søsken, men jeg er redd jeg vil gnage på alle spørsmål som jeg sitter igjen med etter behandlingen på Medicus. Vi betaler såpass mye at vi egentlig burde kreve mer tid og prat. Jeg tenker at de har et vel så stort ansvar med å påse at kundene deres innser når nok er nok, at de vet at alt som kan gjøres er gjort. Eller, hvis det finnes alternativer, hva det eventuelt er..

IVF er beinhardt psykisk. Det føles ikke helt som de tenker på det så ofte..

Det skal sies at jeg føler det er innmari mange faglige dyktige folk der! En del at meg tror jo egentlig at de har gjort alt de kan, og det hadde kostet dem lite tid å trygge meg på at det stemmer..
 
Last edited:
Jeg har fått hjelp av Medicus Oslo til både vårt første barn (som ble født i 2020) og til å forsøke på nr.2.

Det er superhyggelige både gynekologer og sykepleiere der. Inger Øverlie er sjukt kul (håper jeg blir like kul selv), MEN - jeg synes det har skjedd noe fra første til andre runde. Det er en større følelse av «rullebånd» nå, man har ikke fast gyn, og de har ikke tid til å lese seg opp på historikken før man kommer inn. Det er lite prat om annet enn størrelse på folikler og slimhinne på ultralyd før uttak og innsett. Ingen spør hvordan man har det, hva man tenker osv.. vi har nå brukt nærmere 250000 hos dem (og medisiner da) det siste året, ikke blitt gravid på 3 uttak og 5 innsett (er fortsatt teoretisk mulig at siste forsøk lykkes). Alle innsett har vært med blastoer av topp kvalitet. De vet vi ikke har råd til å fortsette, men ingen har snakket til oss om hvorfor det ikke går (da vi startet sa de at jeg hadde såpass gode verdier at jeg ville bli gravid før eller siden, men hvor mange forsøk må til?), de har ikke tatt initiativ for å sjekke om alt er i orden, f.eks miljøet i livmor…

Vi gir opp nå, jeg håper jeg klarer å slå meg til ro med at det ikke gikk å få søsken, men jeg er redd jeg vil gnage på alle spørsmål som jeg sitter igjen med etter behandlingen på Medicus. Vi betaler såpass mye at vi egentlig burde krev mer tid og prat. Jeg tenker at det er et vel så stort ansvar å sørge for å snakke om når nok er nok, at man har gjort at og å sende «kundene» videre med en trygghet uavhengig om de blir gravide eller ei..

Det skal sies at jeg føler det er innmari mange faglige dyktige folk der! En del at meg tror jo egentlig at de har gjort alt de kan, og det hadde kostet dem lite tid å trygge meg på at det stemmer..
Jeg har litt samme opplevelse som deg, men er jo da helt i oppstarten av prosessen. Gjennomfører mitt første forsøk nå :nailbiting: Jeg opplever dem også som veldig faglig dyktige, og absolutt alle har vært hyggelige og spurt hvordan det går med meg ved hvert besøk. Samtidig er det ikke helt den samme personlige oppfølging som noen ganger trenges i en sårbar tid. Likevel opplevde jeg i starten av prosessen når jeg synes det var enkelte ting det var vanskelig å ta beslutning om at jeg fikk god tid med legen på telefon og at selvom det var en «ny» lege for meg så hadde han satt seg inn i min journal og ga meg råd/veiledning utifra min personlige helse historikk. Så selvom de umiddelbart ikke er så personlige, så opplevde jeg at de møttemeg veldig når jeg ga uttrykk for at jeg trengte det. Jeg vet ikke hva din erfaring er med det? At de er med «på» hvis du gir klart uttrykk for at du trenger det?

Den første legen min spurte meg også om jeg var komfortabel med å gå til en annen lege når hun så at hun var fullbooket den dagen jeg skulle ta 2. UL. Jeg sa selvfølgelig «ja», men jeg lurer litt på hva hun hadde sagt hvis jeg sa «nei»! Uansett, jeg har tenkt litt på (hvis dette ikke går) og gi dem tydelig beskjed om at jeg trenger litt mer konkret info fra dem om faglige beslutninger underveis og bekreftelser på hvorfor de velger som de gjør. Bare fordi jeg tror jeg kommer til å føle det litt som du beskriver: At jeg vil være ganske sikker på at de har gjort gode, faglige beslutninger- men veldig fint om de også kunne betrygget meg på det.
 
Jeg har litt samme opplevelse som deg, men er jo da helt i oppstarten av prosessen. Gjennomfører mitt første forsøk nå :nailbiting: Jeg opplever dem også som veldig faglig dyktige, og absolutt alle har vært hyggelige og spurt hvordan det går med meg ved hvert besøk. Samtidig er det ikke helt den samme personlige oppfølging som noen ganger trenges i en sårbar tid. Likevel opplevde jeg i starten av prosessen når jeg synes det var enkelte ting det var vanskelig å ta beslutning om at jeg fikk god tid med legen på telefon og at selvom det var en «ny» lege for meg så hadde han satt seg inn i min journal og ga meg råd/veiledning utifra min personlige helse historikk. Så selvom de umiddelbart ikke er så personlige, så opplevde jeg at de møttemeg veldig når jeg ga uttrykk for at jeg trengte det. Jeg vet ikke hva din erfaring er med det? At de er med «på» hvis du gir klart uttrykk for at du trenger det?

Den første legen min spurte meg også om jeg var komfortabel med å gå til en annen lege når hun så at hun var fullbooket den dagen jeg skulle ta 2. UL. Jeg sa selvfølgelig «ja», men jeg lurer litt på hva hun hadde sagt hvis jeg sa «nei»! Uansett, jeg har tenkt litt på (hvis dette ikke går) og gi dem tydelig beskjed om at jeg trenger litt mer konkret info fra dem om faglige beslutninger underveis og bekreftelser på hvorfor de velger som de gjør. Bare fordi jeg tror jeg kommer til å føle det litt som du beskriver: At jeg vil være ganske sikker på at de har gjort gode, faglige beslutninger- men veldig fint om de også kunne betrygget meg på det.
Jeg tenker at det er helt innafor å være kravstor kunde og ringe og spørre om hva det måtte være i prosessen.
 
Jeg tenker at det er helt innafor å være kravstor kunde og ringe og spørre om hva det måtte være i prosessen.
Selvfølgelig er det innafor, men for å være ærlig så betaler vi såpass stiv pris at det skulle vært unødvendig å mase om informasjon/oppfølging..

Blir som at det skulle være nødvendig å be om god service når man er på restaurant…
 
Selvfølgelig er det innafor, men for å være ærlig så betaler vi såpass stiv pris at det skulle vært unødvendig å mase om informasjon/oppfølging..

Blir som at det skulle være nødvendig å be om god service når man er på restaurant…
Absolutt! Helt enig med deg :Heartred
 
Kritikken blir mildere når man blir gravid (ser du har fått positiv test ❤️)! Lykke til ☺️
Forsåvidt! Jeg ble litt overrasket, hadde begynt å forberede meg på motsatt resultat:joyful:. Nå får vi se om det holder Hele veien. Men du har nok et poeng som jeg tror det er viktig å ha i bakhodet når vi velger klinikk. Det er ofte lurt å høre på erfaringene til de som har brukt tid vs de som klaffer med en gang. Det handler jo ofte om hvordan man blir møtt når ting ikke går veien:Heartred
 
Back
Topp