Noen her som har tatt spinalpunksjon?

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Heter det det?

Vondt? Eller var det ikke så ille som du først fryktet?

Har ikke tatt det, men sett flere pasienter (da jeg var i praksis) som fikk det gjort. De kjente nok stikket, men jeg husker ikke at de klaget over det var vondt.

ORIGINAL: Kleo

Har ikke tatt det, men sett flere pasienter (da jeg var i praksis) som fikk det gjort. De kjente nok stikket, men jeg husker ikke at de klaget over det var vondt.

Vet du om den blir satt inn på samme sted som feks Epiduralen?

Ja, jeg skal gjøre det på tirsdagen..

Gruer meg! Og har tatt epidural ved fødsel.. men de slet med å sette den på meg.. de prøvde 6 ganger før de lykkes.. og så redd for at det skal få det samme problemet nå..

Når jeg fikk epidural.. så gjorde ikke det så vondt.. men da hadde jeg jo også riier... så hadde nok med de liksom

Blir gjort på samme sted som epiduralen ja, og samme fremgangsmåte omtrent. Ved spinalpunksjon går de noe lenger inn med nålen. Så hvis du har hatt epidural skal ikke en spinalpunksjon i teorien gjøre noe mer vondt. Har jobbet på en avdeling der dette ble utført daglig, så har sett det en god del ganger ja..

ORIGINAL: Melina_

Blir gjort på samme sted som epiduralen ja, og samme fremgangsmåte omtrent. Ved spinalpunksjon går de noe lenger inn med nålen. Så hvis du har hatt epidural skal ikke en spinalpunksjon i teorien gjøre noe mer vondt. Har jobbet på en avdeling der dette ble utført daglig, så har sett det en god del ganger ja..

Epiduralen var ikke så vond synes jeg.. kjente liksom bare et trykk i ryggen.. Men så redd for at den egentlig var skikkelig vond alikevel.. bare at jeg var mere opptatt av riiene mine..

Har skikkelig sprøyteangst..

Men man kan vel kanskje få noe beroliende? Eller en sånn likegyldigpille? Finnes det..hehe

ORIGINAL: Zol80

Usj.... Hvorfor skal du det da?

Fordi jeg går til utredning for MS.. og den måtte jeg visstnok ta.. Måtte ta 3 tester... synsprøve, MR av hode/rygg.. og spinalpunksjon

ORIGINAL: Piffi Allkrydda

Jeg må innrømme at jeg syntes det gjorde grusomt vondt... Men nå er jeg ei smertepingle også da! [8D]
Men det som var enda verre var den sinnssyke hodepinen jeg slet med i flere uker etter det (spinalhodepine - vanlig bivirkning). Jeg måtte på sykehuset og få sånn blood patch til slutt for å bli kvitt den! [&:]

Fikk du lekkasje da? Hører om de som må stoppe med blod...

Gruer meg også til den ja.. hodepinen.. sto i papirene at jeg ikke kunne jobbe den dagen.. og at bivirkningene var hodepine.. i flere dager...

Uff.. gruer meg.. er pinglete jeg og!

Takk for ærligheten[;)]

ORIGINAL: Fridasinmamma

Epiduralen var ikke så vond synes jeg.. kjente liksom bare et trykk i ryggen.. Men så redd for at den egentlig var skikkelig vond alikevel.. bare at jeg var mere opptatt av riiene mine..

Men man kan vel kanskje få noe beroliende? Eller en sånn likegyldigpille? Finnes det..hehe

Du kan jo spørre på forhånd på den avdelingen du skal gjøre det på, evt høre om du kan få noe av fastlegen. Vival blir ofte brukt som beroligende før slike prosedyrer for de som trenger noe å slappe av på.
Du vil jo kjenne når de går gjennom huden med nålen,som et vepsestikk eller noe, ellers husker jeg de fleste snakket om det trykkfølelsen du nevner.

Flatt sengeleie og Paracet funker mot spinalhodepine hvis du skulle være så uheldig å få det.

Flatt sengeleie og Paracet funker mot spinalhodepine hvis du skulle være så uheldig å få det.

Ok[;)] Takk for tips[:)]

Står i papirene at koffeinholdig drikke også hjelper mot denne formen for hodepine.. Så skal ha Cola ståenes her i alle fall!

Du kan jo spørre på forhånd på den avdelingen du skal gjøre det på, evt høre om du kan få noe av fastlegen. Vival blir ofte brukt som beroligende før slike prosedyrer for de som trenger noe å slappe av på.
Du vil jo kjenne når de går gjennom huden med nålen,som et vepsestikk eller noe, ellers husker jeg de fleste snakket om det trykkfølelsen du nevner.

Får ikke tak i legen min før jeg skal dit.. skal første dagen etter påske.. og skal være der kl 08..

Jeg må innrømme at jeg syntes det gjorde grusomt vondt... Men nå er jeg ei smertepingle også da! [8D]
Men det som var enda verre var den sinnssyke hodepinen jeg slet med i flere uker etter det (spinalhodepine - vanlig bivirkning). Jeg måtte på sykehuset og få sånn blood patch til slutt for å bli kvitt den! [&:]

Fikk du lekkasje da? Hører om de som må stoppe med blod...

Gruer meg også til den ja.. hodepinen.. sto i papirene at jeg ikke kunne jobbe den dagen.. og at bivirkningene var hodepine.. i flere dager...

Uff.. gruer meg.. er pinglete jeg og!

Takk for ærligheten[;)]

Jeg skjønte aldri helt hvorfor jeg fikk hodepinen, annet enn at det var en bivirkning. Jeg måtte jo ligge langflat de ukene det sto på. Spinalpunksjonen ble utført ved et sykehus, blood patch'en ved et annet. Men hodepinen forsvant tvert de førte blodet baki ryggen på meg, altså! Snåle greier! [:D] 

Men da hadde du sikkert lekkasje da?

2 venninner av meg fikk lekkasje.. og de måtte tilbake og føre blod inn.. for å stoppe lekkasjen.. og da forsvant hodepinen

Jeg har så uflaks.. at jeg får sikkert lekkasje.. grrrrrrrrrrrrrr.. kjenner jeg gruer meg skikkelig.. jo mere jeg tenker på det..

Tok det for ca 2 år siden, synes ikke det var vondt, kjente stikket med engang og det var det.. Tror det er viktig å slappe av [:)] Ikke hatt noen plager i ettertid heller.. Tipper det går veldig bra [:D] Lykke til!

Back
Topp