Noen av dere som vurderer å reise hjem tidlig?

Jeg vil hjem så fort som overhodet mulig.

Sist hadde jeg et helt forferdelig opphold på KK. Såpass at både psykologen på helsestasjonen, og psykologen jeg ble sendt til på dps, mente fødselsdepresjonen min var direkte årsak av det jeg opplevde der, og at det de holdt på med der burde vært straffbart. Jeg skal inn til samtale på sykehuset før fødsel, ikke pga fødselsangst, men pga barseloppholdsangst... Jeg kvier meg sånn til å måtte forholde meg til de rævva ansatte at jeg ikke klarer tenke på fødselssmerter og revning og sånt, alt det drukner i angsten for å bli kjørt helt i grøften av de ansatte der en gang til.

Så denne gangen vil jeg ikke være der et sekund mer enn jeg MÅ.

Sist var jeg der i fem døgn etter fødselen, da ammingen gikk rævva, småtten hadde lav fødselsvekt og var veldig svak, og så i tillegg fikk gulsott.

Det var fem helt jævlige døgn, på tremannsrom med do langt helvetes nedi gangen. Til slutt sendte de meg hjem fordi en av de jordmødrene som ikke oppførte seg som dritt så at jeg var helt på felgen, og mente at nå var grunnen til at jeg ikke fikk melkeproduksjonen i gang at jeg var jo helt på felgen, og at jeg kom til å ha det mye bedre hjemme.. Noe som stemte veldig.

Mye mer avslappende å være hjemme, selv med en treåring, enn å være på tremannsrom, med tre babyer som hyler på tur til alle døgnets tider, folk som reker inn og ut, slår på lyset midt på natten for å skifte bleie (og da må faktisk skyve på sengen min for å komme til bleieskiftestasjonen..), osv.

Jeg vil HJEM! Aller helst vil jeg ikke innom sykehuset i det hele tatt... Nå skal jo normen bli, med det nye bygget de bygger, at flergangsfødende skal sendes hjem etter 6 timer, så bør ikke være så mye i veien for det om bare denne babyen har vet til å ta til seg næring både inni og utenfor magen..
Jeg også gruer meg til barsel på KK. Følte alt annet enn varme og trygghet da jeg var der sist. Møtte ikke en ansatt som møtte meg med vennlighet. Trist når jeg syns tiden før fødsel, selve fødselen og oppfølging fra helsestasjon etterpå er så bra. Men at barsel skal være så fælt. Har bestemt meg denne gangen at jeg skal si AKKURAT hva jeg mener om jeg opplever eller observerer samme oppførsel igjen - ikke for meg, men for de førstegangsfødende.
 
...... jeg forstår det som at det kan komme en jordmor hjem til oss for å ta de nødvendige prøvene når man reiser hjem tidlig. .

Har jordmor som du går til på kontroller sagt at hun gjør dette? Har aldri hørt om at de kan gjøre det på den måten, men det hadde vært helt supert for min del i såfall ettersom sykehuset er et lite stykke unna :)
 
Har jordmor som du går til på kontroller sagt at hun gjør dette? Har aldri hørt om at de kan gjøre det på den måten, men det hadde vært helt supert for min del i såfall ettersom sykehuset er et lite stykke unna :)
Nei, det er sykehuset hvor jeg skal føde som tilbyr det. Det heter "Jordmor hjem" eller noe sånt, og det er visst oppe og går nå under pandemien også :)
 
Nei, det er sykehuset hvor jeg skal føde som tilbyr det. Det heter "Jordmor hjem" eller noe sånt, og det er visst oppe og går nå under pandemien også :)

Det synes jeg høres ut som et godt tiltak! :woot: Har du fått informasjon om det eller står det på nettsidene? Mitt sykehus oppdaterer så utrolig sjeldent, så tviler på det står noe der. Har kontroll hos jordmor på mandag, så kan høre da selvfølgelig.
 
Det synes jeg høres ut som et godt tiltak! :woot: Har du fått informasjon om det eller står det på nettsidene? Mitt sykehus oppdaterer så utrolig sjeldent, så tviler på det står noe der. Har kontroll hos jordmor på mandag, så kan høre da selvfølgelig.
Kommunejordmor tipset meg, og så står det mer på hjemmesidene til St. Olav hvor jeg skal føde. Etter et raskt google-søk ser jeg at mange sykehus har et liknende tilbud, så sikkert verdt å forhøre seg ja :happy:
 
Kommunejordmor tipset meg, og så står det mer på hjemmesidene til St. Olav hvor jeg skal føde. Etter et raskt google-søk ser jeg at mange sykehus har et liknende tilbud, så sikkert verdt å forhøre seg ja :happy:

Jeg ser det, men det er dessverre ingenting om mitt sykehus når jeg googler. De er som sagt veldig dårlige på oppdatering, men jeg skal dobbeltsjekke med jordmor på mandag. Er ikke krise å kjøre dit for å ta prøvene baby må ta, det er jo viktig at han får tatt de, men hadde vært deilig å slippe det "maset" parkering, finne frem på sykehuset, coronaspørsmål osv innebærer - såpass få dager etter fødsel. Men viktigst av alt er jo at baby og jeg er friske etter fødsel selvfølgelig :)
 
:)
Jeg ser det, men det er dessverre ingenting om mitt sykehus når jeg googler. De er som sagt veldig dårlige på oppdatering, men jeg skal dobbeltsjekke med jordmor på mandag. Er ikke krise å kjøre dit for å ta prøvene baby må ta, det er jo viktig at han får tatt de, men hadde vært deilig å slippe det "maset" parkering, finne frem på sykehuset, coronaspørsmål osv innebærer - såpass få dager etter fødsel. Men viktigst av alt er jo at baby og jeg er friske etter fødsel selvfølgelig :)
Ja, det er litt pes å farte frem og tilbake til sykehus i dagene etter fødsel, spesielt i februar på vinterføre. Det måtte vi sist pga høy bilirubin, så glad det ser ut til at jeg kan slippe nå :)
 
Helt riktig at ingen har rett til å tvinge noen til å være på sykehus. Men hvis fagpersonene mener at man bør bli, er det noe man bør vurdere uavhengig av hva man har lyst til å gjøre. En skal være klar over at hvis en skriver seg ut fra sykehus på eget ansvar og uten anbefaling fra helsevesenet, så tar man en risiko som man selv må stå inne for.

Heldigvis trenger man sjeldent å være der lenge, med mindre helsen tilsier at man må bli ☺️ Det er jo stadig debatter der folk føler de blir kastet ut, så det er jo ikke slik at normen er at en må bli lenger enn en må.
Heldigvis.

Det var ikke et argument mot faglige råd, eller et argument for lyst .

Det viser seg bare gang på gang at fødende kvinner ikke er klar over at de har rettigheter og anledning til å stille spørsmål ved prosedyrer og rutiner. Dermed mener jeg det er nyttig å kunne påpeke at hvis alt er OK med baby og mor, så er det ingen som kan tvinges til et barselsopphold de gruer seg til / som forhindrer en sunn start på familielivet. Selv om det f.eks skulle være vanlig/prosedyre at en førstegangsfødende blir på sykehuset noen dager.

Normal oppfølging av baby kan også gjennomføres som polikliniske timer, uten at det er noe ekstraordinært eller dramatisk ved å velge det fremfor et barselsopphold som bare gjør en mer vondt enn gavn.
 
Det var ikke et argument mot faglige råd, eller et argument for lyst .

Det viser seg bare gang på gang at fødende kvinner ikke er klar over at de har rettigheter og anledning til å stille spørsmål ved prosedyrer og rutiner. Dermed mener jeg det er nyttig å kunne påpeke at hvis alt er OK med baby og mor, så er det ingen som kan tvinges til et barselsopphold de gruer seg til / som forhindrer en sunn start på familielivet. Selv om det f.eks skulle være vanlig/prosedyre at en førstegangsfødende blir på sykehuset noen dager.

Normal oppfølging av baby kan også gjennomføres som polikliniske timer, uten at det er noe ekstraordinært eller dramatisk ved å velge det fremfor et barselsopphold som bare gjør en mer vondt enn gavn.
Synes det er viktig å påpeke. Når jeg fikk min første i 2017 var jeg IKKE klar over at jeg kunne skrive meg og babyen ut fra sykehuset. Jeg holdt ut der i 3 dager = skulle egentlig være 5 pga ks, men da gråt jeg meg hjem! Aldri følt meg så elendig som når jeg lå alene på barsel, så blir nok tidlig hjemreise denne gangen og. Helst sammen med pappaen 2 timer etter fødselen...
 
Vi reiste hjem etter 1,5 døgn ca. Det var akkurat passe syns jeg :) Lang reisevei til sykehuset, men fikk tatt nyfødtscreeningen her lokalt heldigvis :)
 
Reiste hjem etter ca 2 døgn på barsel, neste gang reiser jeg hjem tidligere (om alt er OK såklart). Synes barsel var noe dritt.
 
Jeg reise hjem 14 timer etter fødsel Så dro jeg tilbake til sykehuset for screening å hørselstest etter avtale med med de på barsel.Så godt å komme tidlig hjemFødte i Molde
 
Jeg endte på barsel på storken på KK denne gangen. En heeeeelt annen opplevelse enn sist på barsel 1. de var så snille, varme og hjelpsomme på storken. Ble helt rørt! Og valgte å bli der helt til dag 3 og melken var etablert :)
 
Jeg endte på barsel på storken på KK denne gangen. En heeeeelt annen opplevelse enn sist på barsel 1. de var så snille, varme og hjelpsomme på storken. Ble helt rørt! Og valgte å bli der helt til dag 3 og melken var etablert :)

Sniker :)

Jeg endte også på barsel på Storken denne gangen, og for en forskjell fra Føde2 og Barsel (sistnevnte var helt grusomt) som vi var på med førstemann nesten en hel uke. Endte med tre netter på Storken, hadde aldri holdt ut om det var like forhold der som på de to nevnte.
 
Sniker :)

Jeg endte også på barsel på Storken denne gangen, og for en forskjell fra Føde2 og Barsel (sistnevnte var helt grusomt) som vi var på med førstemann nesten en hel uke. Endte med tre netter på Storken, hadde aldri holdt ut om det var like forhold der som på de to nevnte.
Ja det var virkelig to ytterpunkter! Trist egentlig, at det skal være så store forskjeller. Kunne ønske jeg hadde møtt denne varmen første gang også - da jeg nok hadde trengt det mer enn nå som andregangsfødende
 
Ja det var virkelig to ytterpunkter! Trist egentlig, at det skal være så store forskjeller. Kunne ønske jeg hadde møtt denne varmen første gang også - da jeg nok hadde trengt det mer enn nå som andregangsfødende

Helt enig i det. Som førstegangs var iallefall jeg ekstra sårbar, og følte meg hverken sett eller hørt. Og veldig trist (og rart) at det er så store forskjeller innad på en kvinneklinikk. Ganske skremmende i grunn.
 
Jeg hadde planer om å dra så tidlig som mulig etter dårlig opplevelse fra barsel første gang (stort sett alle ansatte var flotte, men de var travle og sengen var son hard betong). Denne gangen dro vi på barselhotell dagen etter fødsel, og det var som ordentlig hotell. Skikkelig deilig med eget rom med god komfort, dobbeltseng med god plass til meg og baby, stort, fint, eget bad og stille og rolig. Var litt engstelig for å måtte klare det meste selv (er bare en jordmor/barnepleier på gangen), men siden jeg var i ganske god form, og pappaen kunne være der ubegrenset så var det uproblematisk. Så endte opp med å reise hjem på søndag (fødte på torsdag). Da var vi godt i gang med amminga og kommet i form.
 
Back
Topp