Noen av dere som vurderer å reise hjem tidlig?

Luna30

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Nå vet vi ikke hvordan det blir etter fødselen eller noe... Men er det noen av dere som vurderer å reise hjem etter 1 døgn feks?

Jeg fikk vite at jordmorvakten her kan ta den siste blodprøven/screeningen etter 48 timer, så jeg kan dra hjem og ikke tenke på at jeg må kjøre to timer til sykehuset for å ta den.. Jeg vurderer dette da det ikke er sikkert at samboer kan bli etter fødselen og at det ikke er sikkert at man får rom for seg selv etter fødselen.. Dette stresser meg, takler ikke fremmede folk rundt meg.

OG fordi jeg har et barn hjemme jeg gjerne vil hjem til.
 
Nå vet vi ikke hvordan det blir etter fødselen eller noe... Men er det noen av dere som vurderer å reise hjem etter 1 døgn feks?

Jeg fikk vite at jordmorvakten her kan ta den siste blodprøven/screeningen etter 48 timer, så jeg kan dra hjem og ikke tenke på at jeg må kjøre to timer til sykehuset for å ta den.. Jeg vurderer dette da det ikke er sikkert at samboer kan bli etter fødselen og at det ikke er sikkert at man får rom for seg selv etter fødselen.. Dette stresser meg, takler ikke fremmede folk rundt meg.

OG fordi jeg har et barn hjemme jeg gjerne vil hjem til.

Ønsker å dra hjem så fort det er mulig for meg og baby :) kommer lett tilbake for kontroll istedet.
 
Jeg håper på en problemfri fødsel denne gangen, og at jeg kan dra hjem så fort som mulig. Rett og slett fordi jeg synes det er kjipt å skulle være alene i den spesielle tiden, og selv om jeg lå på barsel sist så opplevde jeg allerede på dag to at det var lite hjelp å få (dårlig bemanning). På barselhotell er man jo enda mer overlatt til seg selv. Bor heldigvis bare 10-15 min med bil fra sykehuset.
 
Her er det endrede tiltak fra i går (bor i Oslo) så jeg vil tro mannen kun får være med på ks og deretter ingen besøk. Er førstegangsfødende så gruer meg både til å måtte klare meg selv og dele rom. Vi har snakket om det i dag at jeg skal holde ut på sykehuset så lenge jeg og baby har behov. Tror neppe jeg slipper ut før etter 4 dager med ks, men hvem vet? Jeg tror jeg må belage meg på å bli forventet tid hvertfall.
 
Nå vet vi ikke hvordan det blir etter fødselen eller noe... Men er det noen av dere som vurderer å reise hjem etter 1 døgn feks?

Jeg fikk vite at jordmorvakten her kan ta den siste blodprøven/screeningen etter 48 timer, så jeg kan dra hjem og ikke tenke på at jeg må kjøre to timer til sykehuset for å ta den.. Jeg vurderer dette da det ikke er sikkert at samboer kan bli etter fødselen og at det ikke er sikkert at man får rom for seg selv etter fødselen.. Dette stresser meg, takler ikke fremmede folk rundt meg.

OG fordi jeg har et barn hjemme jeg gjerne vil hjem til.

Ja jeg håper på hjemreise etter et døgn, hvis det ikke er medisinske grunner som gjør at jeg må bli lengre reiser vi hjem da. Jordmoren som har fulgt meg opp i svangerskapet kan da komme på hjemmebesøk ganske kjapt. Føler vi får mer ro hjemme + har ikke ordentlig pass til hunden.
 
Håper på å kunne reise hjem så raskt som mulig. Med førstemann var jeg ikke et fullt døgn på barsel engang. Så ikke poenget med å bli da de ansatte hadde for mye å gjøre og det var lite ro å få på flermannsrom...
 
Har snakket med jordmor på helsestasjon om tidlig hjemreise, så fremt fødsel går normalt og alt er bra med baby. Vil i grunn hjem så raskt som overhodet mulig. Ser ingen grunn til å være på barsel når far ikke kan være til stede både praktisk og emosjonelt i en tid hvor vi skal bli familie. Kommer til å ha dette med i brev til jordmor på sykehuset.
(Hadde i utgangspunktet ønsket meg hjemmefødsel pga. situasjonen m/ covid, men det er så få jordmødre som kan hjelpe med dette og stor pågang nå, så det blir dessverre ikke denne gangen.)

I tillegg så kan det være verdt å merke seg at ingen har lov (iflg. loven) til å tvinge noen til å være på sykehuset.
 
Her er det endrede tiltak fra i går (bor i Oslo) så jeg vil tro mannen kun får være med på ks og deretter ingen besøk. Er førstegangsfødende så gruer meg både til å måtte klare meg selv og dele rom. Vi har snakket om det i dag at jeg skal holde ut på sykehuset så lenge jeg og baby har behov. Tror neppe jeg slipper ut før etter 4 dager med ks, men hvem vet? Jeg tror jeg må belage meg på å bli forventet tid hvertfall.

Sist jeg hadde ks ville de ha meg ut etter 3 netter, som på vaginal fødsel. Og følte meg helt bra, så jeg dro. Men rimelig sikkert på at jeg kunne få dratt dagen før også om jeg ville. Det kommer ann på hvor aktiv du klarer å være og hvor bra du føler deg :)
 
Sist jeg hadde ks ville de ha meg ut etter 3 netter, som på vaginal fødsel. Og følte meg helt bra, så jeg dro. Men rimelig sikkert på at jeg kunne få dratt dagen før også om jeg ville. Det kommer ann på hvor aktiv du klarer å være og hvor bra du føler deg :)
Jeg krysser fingrene for at alt er fint med meg og baby så jeg kan dra tidlig. Men tror jeg skal innstille meg på å måtte bli 4 dager så blir det heller en positiv overraskelse :) skal egentlig inn på kontroll denne uka så er spent på om jeg får komme!
 
Har snakket med jordmor på helsestasjon om tidlig hjemreise, så fremt fødsel går normalt og alt er bra med baby. Vil i grunn hjem så raskt som overhodet mulig. Ser ingen grunn til å være på barsel når far ikke kan være til stede både praktisk og emosjonelt i en tid hvor vi skal bli familie. Kommer til å ha dette med i brev til jordmor på sykehuset.
(Hadde i utgangspunktet ønsket meg hjemmefødsel pga. situasjonen m/ covid, men det er så få jordmødre som kan hjelpe med dette og stor pågang nå, så det blir dessverre ikke denne gangen.)

I tillegg så kan det være verdt å merke seg at ingen har lov (iflg. loven) til å tvinge noen til å være på sykehuset.

Helt riktig at ingen har rett til å tvinge noen til å være på sykehus. Men hvis fagpersonene mener at man bør bli, er det noe man bør vurdere uavhengig av hva man har lyst til å gjøre. En skal være klar over at hvis en skriver seg ut fra sykehus på eget ansvar og uten anbefaling fra helsevesenet, så tar man en risiko som man selv må stå inne for.

Heldigvis trenger man sjeldent å være der lenge, med mindre helsen tilsier at man må bli ☺️ Det er jo stadig debatter der folk føler de blir kastet ut, så det er jo ikke slik at normen er at en må bli lenger enn en må.
Heldigvis.
 
Her er det endrede tiltak fra i går (bor i Oslo) så jeg vil tro mannen kun får være med på ks og deretter ingen besøk. Er førstegangsfødende så gruer meg både til å måtte klare meg selv og dele rom. Vi har snakket om det i dag at jeg skal holde ut på sykehuset så lenge jeg og baby har behov. Tror neppe jeg slipper ut før etter 4 dager med ks, men hvem vet? Jeg tror jeg må belage meg på å bli forventet tid hvertfall.

Hei, er det endrede retningslinjer med tanke på besøk på barsel osv. også?
Hvor finner du info om dette??
Jeg skal føde på OUS, og finner ikke annet enn det som har stått lenge, om at partner kan komme på besøk på barsel, men kun mellom kl. 16 og 20.
 
Hei, er det endrede retningslinjer med tanke på besøk på barsel osv. også?
Hvor finner du info om dette??
Jeg skal føde på OUS, og finner ikke annet enn det som har stått lenge, om at partner kan komme på besøk på barsel, men kun mellom kl. 16 og 20.
Det stod i går at det var generell besøksforbud for pasienter fra alle 10 kommuner som fikk restriksjoner pålagt i går. Ser i dag at de har endret det til KUN Nordre Follo og sykehjem i Oslo. Denne infoen ligger på forsiden på Ullevål Sykehus sin nettside.
 
Jeg vil hjem så fort som overhodet mulig.

Sist hadde jeg et helt forferdelig opphold på KK. Såpass at både psykologen på helsestasjonen, og psykologen jeg ble sendt til på dps, mente fødselsdepresjonen min var direkte årsak av det jeg opplevde der, og at det de holdt på med der burde vært straffbart. Jeg skal inn til samtale på sykehuset før fødsel, ikke pga fødselsangst, men pga barseloppholdsangst... Jeg kvier meg sånn til å måtte forholde meg til de rævva ansatte at jeg ikke klarer tenke på fødselssmerter og revning og sånt, alt det drukner i angsten for å bli kjørt helt i grøften av de ansatte der en gang til.

Så denne gangen vil jeg ikke være der et sekund mer enn jeg MÅ.

Sist var jeg der i fem døgn etter fødselen, da ammingen gikk rævva, småtten hadde lav fødselsvekt og var veldig svak, og så i tillegg fikk gulsott.

Det var fem helt jævlige døgn, på tremannsrom med do langt helvetes nedi gangen. Til slutt sendte de meg hjem fordi en av de jordmødrene som ikke oppførte seg som dritt så at jeg var helt på felgen, og mente at nå var grunnen til at jeg ikke fikk melkeproduksjonen i gang at jeg var jo helt på felgen, og at jeg kom til å ha det mye bedre hjemme.. Noe som stemte veldig.

Mye mer avslappende å være hjemme, selv med en treåring, enn å være på tremannsrom, med tre babyer som hyler på tur til alle døgnets tider, folk som reker inn og ut, slår på lyset midt på natten for å skifte bleie (og da må faktisk skyve på sengen min for å komme til bleieskiftestasjonen..), osv.

Jeg vil HJEM! Aller helst vil jeg ikke innom sykehuset i det hele tatt... Nå skal jo normen bli, med det nye bygget de bygger, at flergangsfødende skal sendes hjem etter 6 timer, så bør ikke være så mye i veien for det om bare denne babyen har vet til å ta til seg næring både inni og utenfor magen..
 
Her vurderar eg å bli dei 6 timane etter fødsel på sjukehuset, åso reise vidare til lokalsjukehuset(uten fødeavdeling) for barselopphald då du får einerom og eige bad der. Ser for meg at det kan vere fint, i forhold til fleiremannsrom på sjukehuset..
 
Ja, jeg vurderer å dra hjem ganske raskt hvis forholdene tilsier det. Sist var jeg i fin form etter fødsel, og jeg forstår det som at det kan komme en jordmor hjem til oss for å ta de nødvendige prøvene når man reiser hjem tidlig. Utfordringen er imidlertid gulsott ettersom hun vil komme før termin. Både storebror, jeg og mannen hadde gulsott som nyfødte, så kommunejordmor har forberedt meg på at det også er en god sjans for at det denne babyen også får det. Vi får se, jeg velger å være litt åpen på dette med hjemreise så jeg ikke blir skuffet hvis jeg må være der lenge.
 
Hei, er det endrede retningslinjer med tanke på besøk på barsel osv. også?
Hvor finner du info om dette??
Jeg skal føde på OUS, og finner ikke annet enn det som har stått lenge, om at partner kan komme på besøk på barsel, men kun mellom kl. 16 og 20.

Sniker fra januar, jeg fødte på Ullevål sist helg, måtte sove en natt på barselavdelingen for litt ekstra oppfølging og da måtte mannen sove hjemme. Men så fikk vi flytte over til barselhotellet dagen etter og da fikk mannen komme tilbake og bli helt til vi reiste hjem:happy: De prøver nok å unngå mer restriksjoner rundt fødsel, så tviler på at de har strengere retningslinjer nå. Skal dere rett på barselhotellet så får far være med hele tiden og bli helt frem til dere reiser hjem!
 
Jeg reiste hjem 1 døgn etter fødselen nå. Kunne ta den 48 timers prøven på sykehuset rett ved siden av, så valgte å gjøre det.
Var veldig deilig å komme hjem til egen seng og til guttungen.

Nå har jeg vært på sykehuset søndag, mandag og skal i morgen, da vekta synker og gulsot øker. Krysser bare fingrene for at vi ikke må legges inn pga lysbehandling av gulsot.
 
Jeg reiste hjem 1 døgn etter fødselen nå. Kunne ta den 48 timers prøven på sykehuset rett ved siden av, så valgte å gjøre det.
.

Hvordan fikk dere vite at dere kunne ta den der? Var det noe de opplyste om eller måtte du spørre spesifikt?
Håper alt er bra med lille og at dere får bli hjemme :)
 
Hvordan fikk dere vite at dere kunne ta den der? Var det noe de opplyste om eller måtte du spørre spesifikt?
Håper alt er bra med lille og at dere får bli hjemme :)
De nevnte det smått på føden, og når vi skulle skrives ut spurte jeg om jeg måtte ta den der eller om jeg kunne ta den på sykehuset rett oppi gata :)
 
Har heldigvis bare 25 min til sykehuset, så kan godt hende jeg drar relativt fort hjem..
vi kan ha besøk av partner også etter fødsel (ser ikke ut som det er noen begrensninger her for det), men ikke andre- men tror jeg kommer til å savne de andre to skattene såpass mye at vi drar hjem fort :) værtfall dersom det er flere andre der samtidig :)
 
Back
Topp