NIPT

Skogsjente

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Marsfiolene 2026 ♡
Skal du ta NIPT eller har du bestemt deg for å ikke ta NIPT?

Jeg er snart 31 år og får sannsynligvis ikke offentlig NIPT. (Men jeg skal spørre da, gitt historikken min med flere SA)

For de som lurer på NIPT anbefaler jeg å lese seg gjennom Nipt-skolen . Det står mye nyttig informasjon om hva de tester for, sannsynlighet for falske positive resultater, falske negative og sannsynligheten for utslag på trisomi 13, 18 og 21 for ulike aldre. Veldig nyttig!

Jeg hentet statistikken fra NIPT-skolen for min alder (30 år) og la den i chatGPT, og det er jo utrolig liten sannsynlighet for at det skal være noe utslag.

1000008193.png

Man får jo TUL av det offentlige mellom 12+0 og 14+0, og HVIS det foreligger trisomi er det 70-90% sannsynlig for at den oppdages.

Hvis TUL er normal blir statistikken for uoppdagede trisomier dette:

1000008195.png

Nå kjenner jeg at jeg heller mot å la være å betale de tusenlappene for å teste. Men skjønner godt de som vil også, er jo en liten pris å betale for å forsikre seg om at alt er bra. Er det noen som ønsker utvidet NIPT i Sverige eller Danmark også kanskje? :)

Jeg får offentlig siden jeg er 36, og vi vet nok hva avgjørelsen blir hvis det skulle være utslag på nipt og evt andre tester som tas etterpå :) virker kynisk, men vi har nok ikke kapasitet til å følge opp hvis det skulle være en alvorlig diagnose ❤️

Hmm, jeg ble litt mer stresset jeg merker jeg… Men det er jo på grunn av alder… Det var voldsomt mye mer sannsynlig jo eldre man ble, og jeg er jo over 40 :nailbiting: Nesten så jeg ikke orker å vente på å få det gjennom det offentlige…

Hvor fant du de prosentene egentlig?

Jeg har tatt med de to siste, heller mot å ta denne gang også. Men jeg har pleid å ta fra Danmark. Koster jo flesk da. Men på DK sin test, så testes også for kromosomavvik på kjønnskromosomene, ikke bare trisomiene; også får man jo vite kjønn :smiley-ashamed004

Hmm, jeg ble litt mer stresset jeg merker jeg… Men det er jo på grunn av alder… Det var voldsomt mye mer sannsynlig jo eldre man ble, og jeg er jo over 40 :nailbiting: Nesten så jeg ikke orker å vente på å få det gjennom det offentlige…

Hvor fant du de prosentene egentlig?
Off var ikke meningen og gjøre deg mer stressa :Heartred Sannsynligheten øker jo med alder, men den er fortsatt liten for trisomier :)

1 av 7000 osv står inne på NIPT-skolen for hver av trisomiene. Egen sannsynlighet etter alder på mor. Så la jeg inn de i chatGPT for å få den til å regne i % :)

Jeg har tatt med de to siste, heller mot å ta denne gang også. Men jeg har pleid å ta fra Danmark. Koster jo flesk da. Men på DK sin test, så testes også for kromosomavvik på kjønnskromosomene, ikke bare trisomiene; også får man jo vite kjønn :smiley-ashamed004
Spennende! Jeg har tenkt at OM jeg skulle ha bestemt meg for å betale privat, så kunne jeg likesågreit tatt den i Danmark. Den koster vel ca like mye?
Har du reist ned dit eller tatt blodprøve og sendt i posten?

Spennende! Jeg har tenkt at OM jeg skulle ha bestemt meg for å betale privat, så kunne jeg likesågreit tatt den i Danmark. Den koster vel ca like mye?
Har du reist ned dit eller tatt blodprøve og sendt i posten?
Ja, omtrent.

Jeg har pleid å få tilsendt alt i posten. Sist hjalp de meg på legekontoret :P gangen før tok mamma blodprøven på meg.

Jeg er 35 år så får tilbud i det offentlige, men jeg heller mot å ta det i Danmark ved å sende blodprøve i posten. Jeg har skjønt det sånn at vi får tatt prøven mye tidligere. Og skulle det vært noe galt vil jeg gjerne vite det så raskt som mulig. Vi kommer nok til å avbryte svangerskapet om det er noe.

Off var ikke meningen og gjøre deg mer stressa :Heartred Sannsynligheten øker jo med alder, men den er fortsatt liten for trisomier :)

1 av 7000 osv står inne på NIPT-skolen for hver av trisomiene. Egen sannsynlighet etter alder på mor. Så la jeg inn de i chatGPT for å få den til å regne i % :)
Neida :smiley-ashamed004 Ikke tenk på det! Jeg ser jo at statistisk er det kanskje ikke fryktelig høyt, men antallet økte fort etter 40:nailbiting:

Jeg er 35 år så får tilbud i det offentlige, men jeg heller mot å ta det i Danmark ved å sende blodprøve i posten. Jeg har skjønt det sånn at vi får tatt prøven mye tidligere. Og skulle det vært noe galt vil jeg gjerne vite det så raskt som mulig. Vi kommer nok til å avbryte svangerskapet om det er noe.
Kan ta fra uke 9+0/10+0 alt etter som, fra den i dk

Så praktisk! Hvilken klinikk i Danmark har du tenkt til å bruke? :)

Denne har jeg brukt 2 ganger nå og vært veldig fornøyd! De sender med alt man trenger, inkl nålespisser og spritserviett liksom, også sender man bare videre med dhl, og når resultatet er klart, så ringer de deg + sender en mail. :)

Denne har jeg brukt 2 ganger nå og vært veldig fornøyd! De sender med alt man trenger, inkl nålespisser og spritserviett liksom, også sender man bare videre med dhl, og når resultatet er klart, så ringer de deg + sender en mail. :)
Må man til fastlegen for å ta testen? Eller kan jeg spørre noen jeg kjenner som er sykepleier?

Må man til fastlegen for å ta testen? Eller kan jeg spørre noen jeg kjenner som er sykepleier?
Hvis du bestiller denne, kan du stikke deg selv om du vil :smiley-ashamed004
De har ikke noe avtale med leger etc, så det er opp til deg å finne noen som kan ta selve prøven, også sender du den selv via dhl :)

Hvilken tar du? Ser de har mange ulike gentester :p

Eg er eit fossil i fldselssamanheng, eg fekk tilbod sist og tok, og eg kjem til å gjere det samme no.
Det var veldig greit, tok blodprøve og fekk brev i posten. Hadde dei oppdaga noko, så hadde me visstnok fått ei telefonsamtale.
Me bestemte oss for at ved trisomi 21, så skulle me beholde, men ved nokon av dei andre, som er langt meir alvorlige, så skulle me terminere.

Jeg takker ja til å ta den da jeg er såpass oppi åra og håper jeg ikke må ta et kjempetøft valg senere.

Back
Topp