NIPT

Eg er eit fossil i fldselssamanheng, eg fekk tilbod sist og tok, og eg kjem til å gjere det samme no.
Det var veldig greit, tok blodprøve og fekk brev i posten. Hadde dei oppdaga noko, så hadde me visstnok fått ei telefonsamtale.
Me bestemte oss for at ved trisomi 21, så skulle me beholde, men ved nokon av dei andre, som er langt meir alvorlige, så skulle me terminere.
Jeg også… Fossilet meg :laughing002 Jeg TROR jeg kommer til å beholde ved trisomi 21, jeg også… Men det er tøft. Jeg er alene, og godt voksen- så ja… Det er en tøff avgjørelse.

Hvis du bestiller denne, kan du stikke deg selv om du vil :smiley-ashamed004
De har ikke noe avtale med leger etc, så det er opp til deg å finne noen som kan ta selve prøven, også sender du den selv via dhl :)
Da kan jeg jo bare invitere venninna mi på middag og spørre om hun kan ta en liten blodprøve mens hun er der hehe :)

Jeg også… Fossilet meg :laughing002 Jeg TROR jeg kommer til å beholde ved trisomi 21, jeg også… Men det er tøft. Jeg er alene, og godt voksen- så ja… Det er en tøff avgjørelse.
Ja, absolutt! Det er neiggu ikkje enkelt, og temmeleg brutale greier. Me får håpe at alt står bra til med spirene våre. :Heartred

Sniker meg inn fra februartråden her. Jeg skal ta NIPT med ultralyd i sverige om ca 3 uker. Får jo ikke svar før det har gått noen dager, men vet dere om de kan se / si noe om sannsynlighet på selve ultralyden også?

Sniker meg inn fra februartråden her. Jeg skal ta NIPT med ultralyd i sverige om ca 3 uker. Får jo ikke svar før det har gått noen dager, men vet dere om de kan se / si noe om sannsynlighet på selve ultralyden også?
Det tror jeg de skal kunne :happy119 Kanskje ikke konkret sannsynlighet, men at alt ser ok ut. Og hvis det ser normalt ut på UL er jo sannsynligheten mindre for trisomi tenker jeg?

Jeg har tatt med de to siste, heller mot å ta denne gang også. Men jeg har pleid å ta fra Danmark. Koster jo flesk da. Men på DK sin test, så testes også for kromosomavvik på kjønnskromosomene, ikke bare trisomiene; også får man jo vite kjønn :smiley-ashamed004
Hvor mye koster det?

Når tar du NIPT og UL? Hvis den tas mellom 11+0-14+0 vil de vurdere nakkefold på UL. I 70-90 % av tilfellene der det foreligger trisomi vil de kunne oppdage det på UL i dette tidsrommet. Hvis UL er helt fint vil det med andre ord være veldig sannsynlig med en clean NIPT :)

Når tar du NIPT og UL? Hvis den tas mellom 11+0-14+0 vil de vurdere nakkefold på UL. I 70-90 % av tilfellene der det foreligger trisomi vil de kunne oppdage det på UL i dette tidsrommet. Hvis UL er helt fint vil det med andre ord være veldig sannsynlig med en clean NIPT :)
Okei! :happy: Jeg fikk ikke TOUL før jeg er 13+4. Men jeg har også ultralyd samtidig som NIPT, så da kan de jo sikkert si noe om det på den timen også :happy: Time til NIPT er når jeg er 12+1.

Litt under 7000nok for den "basic" (trisomi, kjønnskromosomer og digeorges syndrom).
Hvor tidlig bestiller du nipt-testen? Har selve testen kort holdbarhet, eller kan jeg bestille den nå og ta den i midten av august?
Og sikkert et teit spørsmål, men bestiller du bare DHL for å hente pakken hjemme hos deg, eller har de noen form for kontor du leverer den til?

Hvor tidlig bestiller du nipt-testen? Har selve testen kort holdbarhet, eller kan jeg bestille den nå og ta den i midten av august?
Og sikkert et teit spørsmål, men bestiller du bare DHL for å hente pakken hjemme hos deg, eller har de noen form for kontor du leverer den til?
Du kan bestille nå, men si at de skal sende den i august f.eks. mener selve kit'et holder en stund, så hvis man evt mister kan man bruke det i neste graviditet i stedet for.

Jeg leverer den hos et DHL kontor, i alle fall. Men det er bare å ringe din lokale DHL kontor greie og høre hvordan det funker :)

Personlig venter jeg med å bestille til UL i uke 7, bare for å bekrefte liv og antall foster. Er det 1-2 så er det jo greit, men skulle det mot formodning være 3 stk, så er jo testen bare å kaste. (Ikke at jeg tror det er tre stykk heller, men sånn.. i alle tilfeller).

Jeg er 33 år (snart 34). Jeg dropper nipt test denne gangen også. Er så dyrt, samtidig som det er en veldig liten risiko. Hørt at du på får vite kjønn også hvis du tar den i Sverige. Og at det er billigere enn Norge..

Vi er så frem og tilbake på om vi skal ta NIPT fra danmark! Har jobbet på nyfødt intensiv med disse små med forskjellige syndrom, så man blir jo ekstra redd for å få det selv da man har sett first hand hvor ille mange av de har hatt det på sitt veldig korte liv. Samtidig så er det jo et heftig valg å skulle ta abort i uke 11-12 da..

Også har vi jo litt lyst å få vite kjønn så tidlig da, det gleder jo ei ekstremt nysgjerrig/utålmodig sjel:hilarious:

Back
Topp