NIPT

KapteinFie

Glad i forumet
♡Novemberhjerter 2025♡
Lurer litt på hva deres tanker og/eller erfaringer rundt dette er? Jeg var helt sikker før jeg ble gravid på at jeg ville ta dette, men nå som jeg er gravid så er vi veldig i tvil.. Dersom alt ser fint ut så er jo det veldig beroligende, men samtidig hører man jo om de som får falske positive (selv om det er sjeldent). Eller gud forby at man faltisk får beskjed om at noe er galt.. men da er det kanskje greit å vite om det også?

Har foreløpig satt meg opp på en time i Sverige i uke 11, men veldig usikker på om vi bare skal teste for kjønn eller ++.

Hva er deres tanker?:bag:

Lurer litt på hva deres tanker og/eller erfaringer rundt dette er? Jeg var helt sikker før jeg ble gravid på at jeg ville ta dette, men nå som jeg er gravid så er vi veldig i tvil.. Dersom alt ser fint ut så er jo det veldig beroligende, men samtidig hører man jo om de som får falske positive (selv om det er sjeldent). Eller gud forby at man faltisk får beskjed om at noe er galt.. men da er det kanskje greit å vite om det også?

Har foreløpig satt meg opp på en time i Sverige i uke 11, men veldig usikker på om vi bare skal teste for kjønn eller ++.

Hva er deres tanker?:bag:
Jeg er gammel, så jeg skal ta den. Hvordan er det for dere yngre, dere kan ta den privat og betale selv? Hvor mye koster det?

Sniker litt.

Hvis den faktisk viser noe galt, så kan man få ekstra oppfølging i svangerskapet da det er litt ting man skal være obs på. Også under fødsel.

Sniker litt.

Hvis den faktisk viser noe galt, så kan man få ekstra oppfølging i svangerskapet da det er litt ting man skal være obs på. Også under fødsel.
Ja, føler jeg heller mest mot å vite. Men blant annet Hanna-Martine (en influenser) sa at nesten alle i hennes familie har fått positiv på feil, også viser det seg at alt er i orden. Så er litt redd for unødvendig bekymring også.. Selv om det på ingen måte er en indikasjon på at dette vil skje oss så blir man jo litt i tvil. Usj.. vi får tenke litt lenger på det.

Ja, føler jeg heller mest mot å vite. Men blant annet Hanna-Martine (en influenser) sa at nesten alle i hennes familie har fått positiv på feil, også viser det seg at alt er i orden. Så er litt redd for unødvendig bekymring også.. Selv om det på ingen måte er en indikasjon på at dette vil skje oss så blir man jo litt i tvil. Usj.. vi får tenke litt lenger på det.

Det høres jo veldig rart ut..
og da heller mer oppfølging enn og ikke vite og måtte endre tankegangen fra et friskt barn til en fremtid som vil se ganske annerledes ut rett etter fødsel - tenker jeg.

Nå er det ikke så mye de tester for ved NIPT blodprøven, men det som testes for er veldig alvorlig (utenom Downs syndrom/trisomi 21, det kan man jo leve med). Og skal man være realistisk, så er det så mye annet som kan være galt en akkurat de tre kromosomavvikene de sjekker for.

Men ultralyden i uke 12 er en bra innføring, det hadde de ikke noe jeg var gravid med de andre seks. Da kan man se andre feil og avvik :)

Pga alder tar vi nipt testen denne gangen og forresten, tok det sist og da jeg var over et visst antall år. Denne gangen er det litt enklere når det tilbys over alt, sist måtte vi til Rikshospitalet da det kun var der de gjennomførte fosterdiagnostikk.

Jeg vurderte det litt på første, men ettersom ultralyden ikke viste noe så glemte jeg egentlig litt av det. Nå fyller jeg 35 i november, så usikker på om jeg da automatisk får tilbud?

Jeg vurderte det litt på første, men ettersom ultralyden ikke viste noe så glemte jeg egentlig litt av det. Nå fyller jeg 35 i november, så usikker på om jeg da automatisk får tilbud?
Slik jeg forstår det får man det om man fyller 35 før termin. Vet ikke hvor nøye de er på dagene om du blir 35 rett etter?

Jeg fyller 35 før termin så jeg kommer til å ta det. Jeg vil vite om noe er galt så jeg kan ta et informert valg. Med de to første tok jeg ikke nipt. :)

Slik jeg forstår det får man det om man fyller 35 før termin. Vet ikke hvor nøye de er på dagene om du blir 35 rett etter?

Jeg fyller 35 før termin så jeg kommer til å ta det. Jeg vil vite om noe er galt så jeg kan ta et informert valg. Med de to første tok jeg ikke nipt. :)
Jeg fyller 35 12 dager etter estimert termin, så alt kan jo skje. Tror nok jeg takker ja om jeg får tilbud jeg også. :)

Jeg er litt usikker på om vi skal ta eller ikke. Det er snakk om veldig mye penger, men samtidig så skal vi ikke kjøpe så mye nytt utstyr nå da, så kanskje vi kan påspandere oss den testen.

Før første så var jeg veldig sikker på at jeg skulle ta, men da vi var på TUL i uke 12, så gikk de så grundig igjennom, at vi følte ikke lenger behov for å ta den. Vi får se hva vi gjør nå :shy: Tror vi lander på å ikke gjør det - men har egentlig ikke diskutert det med samboer ennå :hilarious:

Hehe, å diskutere med han er nok bare en formalitet, det blir som du vil uansett, sant? :hilarious: :knegg:

Skal ikke si hva du skal eller ikke, men det er disse 3 kromosomavvikene de ser etter på nipt test, ikke noe mer, og disse avvikene kan også sees på ultralyd :Heartred

Vi ønsker å ta den denne gangen. Vi har et barn fra før , så vi ønsker å vite slik at vi kan ta et informert valg. Hva er årsaken til at dere tenker Sverige , @KapteinFie ? Vi kikket på Danmark siden de sjekker for så mye , men jeg har og sett at noen av klinikkene selger dnaet ditt og barnets til Kina , og det vil jeg ikke :wideyed:

Hehe, å diskutere med han er nok bare en formalitet, det blir som du vil uansett, sant? :hilarious: :knegg:

Skal ikke si hva du skal eller ikke, men det er disse 3 kromosomavvikene de ser etter på nipt test, ikke noe mer, og disse avvikene kan også sees på ultralyd :Heartred

Haha, det blir nok mest sannsynlig som jeg vil, ja :hilarious:

Ja, om vi først skulle tatt, så hadde jeg nok tatt fra DK, som tester enda mer - men ja, følte meg ganske trygg etter TUL med forrige, så vi får se. Om de finner noe, så får man jo uansett tilbud om NIPT offentlig :shy:

Åh, visste ikke at det sjekket for mer i utlandet, da skjønner jeg :)

Trodde nipt test var dekket av det offentlige?
Alle får ultralyd i uke 12, og de nær/over 35, til fødsel får da også tilbud om en blodprøve som ser etter tre kromosomavvik. Ultralyden vil mest sannsynlig avdekke det nipt blodprøven ser etter (to av de tre avvikene er ikke forenelig med liv). Det siste er Downs syndrom, der ser de bl.a. mangel på nesebein og forstørret nakkefold. Og av og til hjertefeil. Ser de noen indikatorer så får du tilbud om nipt test, og sikkert også fostervannsprøve for å stadfeste :)

Back
Topp