Nipt?

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Jeg leste at kvinner som er 35år eller eldre ved termin får tilbud om nipt test. Hva går den testen ut på? :p

Det taes blodprøve, ja, jeg syns det er helt fantastisk at man kan sjekke så mye om bebis gjennom mors blod! De kan tilogmed se kjønnet til bebis, men det gjør de selvfølgelig ikke i Norge :smiley-ashamed004 Jeg bare synes det er så gøy at det er mulig!

Det taes blodprøve, ja, jeg syns det er helt fantastisk at man kan sjekke så mye om bebis gjennom mors blod! De kan tilogmed se kjønnet til bebis, men det gjør de selvfølgelig ikke i Norge :smiley-ashamed004 Jeg bare synes det er så gøy at det er mulig!

Hvordan i alle dager kan en blodprøve fra mor si noe om kjønnet til den lille? Aldri hørt om

Åja! Huff trist dem som velger bort barnet etter kjønn. :sorry:
Ja! Når andre sliter med å bli gravid så er det de som gjør det. Jeg har til nå ikke opplevd problemer selv men man vet jo ikke. Blir 35 til vinteren så kan jo vær vanskeligere. Men aller mest håper jeg på at kroppen slippe fler egg så vi kan få flerlinger, hadde vært gøy å opplevd ❤️

Er som en vanlig blodprøve som blir tatt fra armen :)

Hvordan i alle dager kan en blodprøve fra mor si noe om kjønnet til den lille? Aldri hørt om
Veit ikke hvordan, vet bare at de kan det men av moralske grunner lar det vær i Norge :) Kan få svar på det ved å sende prøven til Danmark

Det er ikke lov i Norge fordi man ikke skal kunne velge bort barn etter kjønn. Vet andre land kan gi svar på det. Mener Danmark gjorde det men vet ikke om de enda gjør det.
De gjør det enda. Tok NIPT-test via sånt kit man får tilsendt fra Danmark i fjor. Fikk vite kjønnet og risikoen for kromosomavvik. Sendte inn blodprøver da jeg var 9+0, fikk svar etter bare en uke.

Det kommer fosterDNA over i mors blod. De isolerer ut dette DNAet, og kan få svar på ulike kromosomer i DNAet. Bl.a. trisomier, kjønnskromosomer (for min del har ikke kjønnet vært så viktig å vite, bare en bonus.. men du får da vite om f.eks ekstra kjønnskromosomer, som ved Turners syndrom), og mikrodelesjoner i kromosomene (DiGeorges syndrom, f.eks).

I Norge er det kun de tre vanligste trisomiene det testes for MED MINDRE man har skjellig grunn for å få utvidet svar. F.eks ved kjønnsrelaterte sykdommer i familien, eller historikk med feil på kjønnskromosomer, etc.

Selv har jeg bare tatt blodprøvekit fra DK, og fått svar på alle disse. Ikke bare fordi man får svar på.mer, men fordi jeg også synes det er horribelt at disse prøvene taes så sent i Norge. Om jeg passerer 35 ved neste graviditet, tror jeg at jeg likevel blir å ta nipt fra DK fra uke 9, fremfor å måtte vente til uke 12-13 for å ta dem. Det tar jo ca 2 uker å få svar også, så.

Det kommer fosterDNA over i mors blod. De isolerer ut dette DNAet, og kan få svar på ulike kromosomer i DNAet. Bl.a. trisomier, kjønnskromosomer (for min del har ikke kjønnet vært så viktig å vite, bare en bonus.. men du får da vite om f.eks ekstra kjønnskromosomer, som ved Turners syndrom), og mikrodelesjoner i kromosomene (DiGeorges syndrom, f.eks).

I Norge er det kun de tre vanligste trisomiene det testes for MED MINDRE man har skjellig grunn for å få utvidet svar. F.eks ved kjønnsrelaterte sykdommer i familien, eller historikk med feil på kjønnskromosomer, etc.

Selv har jeg bare tatt blodprøvekit fra DK, og fått svar på alle disse. Ikke bare fordi man får svar på.mer, men fordi jeg også synes det er horribelt at disse prøvene taes så sent i Norge. Om jeg passerer 35 ved neste graviditet, tror jeg at jeg likevel blir å ta nipt fra DK fra uke 9, fremfor å måtte vente til uke 12-13 for å ta dem. Det tar jo ca 2 uker å få svar også, så.
I det kittet hva er der? Er glassene der ferdig merket så jeg bare kan kjøpe kanyler på apotek? Og legge tilbake i boksen å sende inn?

Har du link dit? Vi får nipt i Norge for jeg blir 35 i år, men vil så gjerne vite kjønn litt tidligere denne gangen.

Vi dro hit - veldig fornøyde! Kombinerte det med en hyggelig helg i Køben ettersom klinikken ligger midt i sentrum :)

Vi tok Vistara og Panorama, men du får vite kjønn også på den «vanlige» NIPT testen.

Vi dro hit - veldig fornøyde! Kombinerte det med en hyggelig helg i Køben ettersom klinikken ligger midt i sentrum :)

Vi tok Vistara og Panorama, men du får vite kjønn også på den «vanlige» NIPT testen.
Takk! :) Men de kan også sende hjem i posten? Vi har 4 barn så er ikke så lett å reis dit, vi bor i Finnmark så er et stykke :dead:

I det kittet hva er der? Er glassene der ferdig merket så jeg bare kan kjøpe kanyler på apotek? Og legge tilbake i boksen å sende inn?

Jeg fikk med alt jeg trengte. Alt fra sprit-klut til kanyler, glass.. til og med backup glass og kanyle. Og et bånd til å ha rundt armen.

Du må merke glassene selv, med navn og info - men det følger med klistremerker som du bare skriver på og klistrer på etterpå.

Så...alt du trenger er med..eneste du må ordne, er noen til å stikke.

Back
Topp