NIPT

Herregud... i dag var jeg på Haukeland sykehus og der fikk jeg nok en gang annen beskjed om nipt og tvillinger. Hun legen sa at laboratoriet vil mest sannsynlig ikke analysere prøva engang. Det er faktisk ikke lov å ta med tvillinger. :wacky: Altså.. nå vet jeg ikke hva som er riktig lenger. De tok altså blodprøven på ene sykehuset og de på det andre sier at nei, det er ikke lov.
Så rart. Jeg leste om det og da sto det at de tok testen uansett, men at svaret var mer usikkert.
 
Jeg er under 35, og vurderer NIPT, men er veldig i tvil. Jeg synes også at det er veldig dyrt.. Tror jeg må snakke med lege/jordmor for å få litt mer info. Jeg har lest man kan ta det fra uke 10, men er det for sent å ta det rundt uke 13?
 
Jeg er under 35, og vurderer NIPT, men er veldig i tvil. Jeg synes også at det er veldig dyrt.. Tror jeg må snakke med lege/jordmor for å få litt mer info. Jeg har lest man kan ta det fra uke 10, men er det for sent å ta det rundt uke 13?
Jeg er over 35 ved fødsel og har fått time til Nipt og TUL når jeg er 13+1. Aner ikke hva som er maks på når det går an :happy:
 
Jeg er under 35, og vurderer NIPT, men er veldig i tvil. Jeg synes også at det er veldig dyrt.. Tror jeg må snakke med lege/jordmor for å få litt mer info. Jeg har lest man kan ta det fra uke 10, men er det for sent å ta det rundt uke 13?
Mener å ha lest at det er best mellom uke 11-14, og at de fleste har i uke 12-13.
 
Jeg skal ta i morgen, da er jeg 10+1 og er under 35. Veldig spent for å se den lille på ultralyd igjen i morgen før blodprøven :Heartpink
 
Så rart. Det er KK som har satt opp timen, så satser på at de har kontroll :happy:

Jeg er også 13+1 på min TUL. Jeg spurde jordmor om jeg var innafor, siden jeg ble satt frem noen dager og hun sa i alle fall, at alt til og med 13+6 var innafor.
 
Jeg er også 13+1 på min TUL. Jeg spurde jordmor om jeg var innafor, siden jeg ble satt frem noen dager og hun sa i alle fall, at alt til og med 13+6 var innafor.
Jeg har lest at nakkefolden blir mindre synlig fra etter uke 14, så forståelig for TUL-delen av diagnostikken, men NIPT er jo en blodprøve for gentest, skulle tro genene var tilgjengelige etterpå også. Blir det mindre foster DNA i mors blod kanskje?
 
Fikk beskjed om at jeg var i grenseland for å niptest uke 11+6 hadde jeg bikket uke 12 hadde jeg ikke fått det.


Jeg måtte google. På Volvat sin hjemmeside står det at mange tar NIPT mellom uke 11-13, men at det ikke er noen øvre grense for å ta testen :)
 
Fikk beskjed om at jeg var i grenseland for å niptest uke 11+6 hadde jeg bikket uke 12 hadde jeg ikke fått det.

Så rart, dette er infoen som står på niptskolen, som man må igjennom for å utføre testen i Norge;

"Du kan gjøre NIPT fra uke 10+0 til uke 40. Treffsikkerheten er like god uasett når du gjør NIPT. De fleste tar NIPT mellom uke 11-13."
 
Jeg har lest at nakkefolden blir mindre synlig fra etter uke 14, så forståelig for TUL-delen av diagnostikken, men NIPT er jo en blodprøve for gentest, skulle tro genene var tilgjengelige etterpå også. Blir det mindre foster DNA i mors blod kanskje?

Sniker ... Jeg har forstått det sånn at ved fosterdiagnostikk så sammenfatter de resultatene fra ultralyd og NIPT-test. Derfor er grensen satt til 13+6. Så antakelig har det mest med ultralyden å gjøre?
 
Er det noen som nylig har fått svar på NIPT tatt på Ullevål sykehus? Hvor lang tid tok det fra blodprøven ble tatt til du fikk svar? Jeg var inne på TUL og NIPT blodprøvetaking 26.04, men ikke fått noe svar enda.. venter spent
 
Jeg var selv inne den 26.4 på SUS. Ikke fått svar enda selv. Venter i spenning. Står det tar 10-16 dager. Så jeg håper på svar i morgen….
 
Jeg var selv inne den 26.4 på SUS. Ikke fått svar enda selv. Venter i spenning. Står det tar 10-16 dager. Så jeg håper på svar i morgen….
Spennende å høre når du får svar. Det står det tar ca 10 arbeidsdager på Ullevål, så hadde håpet å få svar allerede - men virker som det tar ekstra tid.
Tror det kun er OUS som behandler NIPT prøvene som tas offentlig per nå (de private sender til egne lab’er)
 
Ja denne ventetiden er jo altså helt grusom! Iflg UL så virket alt ok, så jeg tror jo ikke det er noe, men jeg må ha det svart på hvitt før jeg kan slappe av !
enda ikke fått svar. Men tror de har mange prøver å analysere for tiden så tar nok litt tid… Håper på svar i morgen da…
 
Ja denne ventetiden er jo altså helt grusom! Iflg UL så virket alt ok, så jeg tror jo ikke det er noe, men jeg må ha det svart på hvitt før jeg kan slappe av !
enda ikke fått svar. Men tror de har mange prøver å analysere for tiden så tar nok litt tid… Håper på svar i morgen da…
Ja

jeg fikk prøvesvar i posten nå i ettermiddag! Var heldigvis bare normale prøvesvar :angelic: Håper du også får svar straks og at alt er bra
 
Last edited:
Ringte til sykehuset idag. Viser seg at jeg har fått svar for 10 dager siden. Analysen er gjort i Tromsø, så da lå den under journal fra Helse Nord i Helsenorge…. Bor på vestlandet så det var jo ikke så lett for meg å vite at jeg skulle sjekke der. Hadde ikke fått noen melding om det heller… men men! Alt så bra ut!
 
Ringte til sykehuset idag. Viser seg at jeg har fått svar for 10 dager siden. Analysen er gjort i Tromsø, så da lå den under journal fra Helse Nord i Helsenorge…. Bor på vestlandet så det var jo ikke så lett for meg å vite at jeg skulle sjekke der. Hadde ikke fått noen melding om det heller… men men! Alt så bra ut!
Så bra du fikk svar! :)
 
Back
Topp