NIPT

Sniker fra oktober gruppa.
NIPT er da en blodprøve som tas av mor som viser om det er sannsynlig at fosteret har et kromosom avvik eller ikke. Den sier ikke helt sikkert om det er noe, men om den viser at det kan være, så blir man anbefalt å ta enten morkakeprøve eller fostervann prøve for å bekrefte om det er noe avvik. NIPT testen kan nemlig slå ut uten at det er noe galt med fosteret. Hvis resultater fra NIPT viser at det ikke er noe, så er det rimelig sikkert at babyen er frisk. Så den er god for å utelukke kromosom avvik.

NIPT står for Non Invasive Prenatal Testing. Det er ufarlig for babyen og medfører ingen risiko. Morkakeprøve og fostervann prøve gjøres med at det føres en nål inn gjennom enten sjeden eller gjennom magen på mor og inn til livmor. Det hentes da ut enten en liten mengde fostervann eller en liten bit med morkake vev. Dette skader heller ikke fosteret, men det er en liten risiko for spontanabort etterpå.

Før man får ta NIPT test så må man ha en ultralyd for å bekrefte at det er et levende foster der. Man skal også være sikker på at det kun er ett foster og ikke tvillinger. Det er ikke lov å gjøre NIPT på tvillinger.

Håper det ga litt svar på det dere måtte lure på. ❤

Jeg har fått time til NIPT og jeg gjør det mest for å utelukke at det er noe.

Det med tvillinger har jeg ikke hørt. Har bare lest at det er mindre presist ved tvillinger.
 
Oslo jordmor- og ultralydklinikk har til 7500kr
Hos Spesialistsenteret for kvinner på Jessheim. Veldig kjent sted hvor mange drar å tar TUL pga. nytt og fancy utstyr.
Takk, vi har nok landet på at vi ikke tar testen, men greit å vite at det finnes rimeligere alternativer. Vi må jo til Oslo uansett om vi skulle tatt :)
 
Noen som vet hva de gjør ved NIPT? Blodprøve for å sjekke hva? Og gru dig ultralyd?

NIPT er blodprøve ja. Den må tas etter uke 10. Da finner de deler av fosterets dna og sjekker det for kromosom avvik. De sjekker for Downs syndrom og et par til som jeg ikke husker navnet på.
 
Har snakket med legen min nå. Og hun sender henvisning til ultralyden, og deretter får jeg ta nipt blodprøve. Enten rett etterpå eller litt senere pga usikkerhet rundt min termin. Får time om ca 3 uker til UL.
 
Da har jeg fått time på fødeavdelingen 02.05 til fosterdiagnostikk. Som vil si jeg da er 12+2. Litt senere enn det legen forespeilet seg, men pytt.
 
Da har jeg fått time på fødeavdelingen 02.05 til fosterdiagnostikk. Som vil si jeg da er 12+2. Litt senere enn det legen forespeilet seg, men pytt.

02.05 ble min dato også:) Da er jeg 12+6 og nesten to uker seinere enn hva legen forespeilet.
 
02.05 ble min dato også:) Da er jeg 12+6 og nesten to uker seinere enn hva legen forespeilet.

Artig at det ble samme dato. Vi er vel ikke sent ute, men ca i tide:happy:
 
Artig at det ble samme dato. Vi er vel ikke sent ute, men ca i tide:happy:

Ja er nok det:happy:, jeg er bare så altfor opptatt av å telle ned til ting:bag: Nå skal jeg på første TUL til helgen, så det blir veldig spennende. Håper spiren har det bra:love7
 
Ja er nok det:happy:, jeg er bare så altfor opptatt av å telle ned til ting:bag: Nå skal jeg på første TUL til helgen, så det blir veldig spennende. Håper spiren har det bra:love7

Hehe, ja det er alltid fint å ha noe å se frem til og å sjekke av listen! Blir spennende med TUL til helgen da! Jeg skal ikke før 6.april.
 
Noen som har tenkt på utføre NIPT-test?
Eller har noen erfaringer rundt det som de har lyst å dele? :shy:
Er så usikker på om jeg skal gjøre det eller ikke. ( Er under 35 år)
Jeg har fått utført det på sykehus pga oppdaget fortykket nakkefold i uke 11 ved privat UL.henvist direkte til sykehuset. Er under 35 år. Angrer ikke, baby hadde trisomi21.
 
NIPT er blodprøve ja. Den må tas etter uke 10. Da finner de deler av fosterets dna og sjekker det for kromosom avvik. De sjekker for Downs syndrom og et par til som jeg ikke husker navnet på.
Er denne gratis for oss over 35?
 
Det med tvillinger har jeg ikke hørt. Har bare lest at det er mindre presist ved tvillinger.

Jeg må korrigere meg selv. Det er lov med nipt og tvillinger. Jeg fant ut det i dag da vi oppdaget tvillinger. Jeg fikk fortsatt ta nipt og de krysset bare av for at det er tvillinger. :D
 
Jeg må korrigere meg selv. Det er lov med nipt og tvillinger. Jeg fant ut det i dag da vi oppdaget tvillinger. Jeg fikk fortsatt ta nipt og de krysset bare av for at det er tvillinger. :D
Gratulerer med tvillinger da :)
 
Jeg må korrigere meg selv. Det er lov med nipt og tvillinger. Jeg fant ut det i dag da vi oppdaget tvillinger. Jeg fikk fortsatt ta nipt og de krysset bare av for at det er tvillinger. :D

Så spennende med tvillinger!:love7

Samboeren min vil gi seg på to, så jeg håpet på tvillinger slik at det ble tre:laughing025

Var bare en inni denne gangen så jeg får heller mase på en til når nummer to har meldt sin ankomst:D
 
Herregud... i dag var jeg på Haukeland sykehus og der fikk jeg nok en gang annen beskjed om nipt og tvillinger. Hun legen sa at laboratoriet vil mest sannsynlig ikke analysere prøva engang. Det er faktisk ikke lov å ta med tvillinger. :wacky: Altså.. nå vet jeg ikke hva som er riktig lenger. De tok altså blodprøven på ene sykehuset og de på det andre sier at nei, det er ikke lov.
 
Back
Topp