NIPT

tiniii

Forelsket i forumet
Noen som har tenkt på utføre NIPT-test?
Eller har noen erfaringer rundt det som de har lyst å dele? :shy:
Er så usikker på om jeg skal gjøre det eller ikke. ( Er under 35 år)
 
Jeg er 35 til termin, så tenker at om jeg får tilbud om det så gjør jeg det :happy:
 
Er under 35. Jeg og samboer har tidligere snakket om at hvis det skulle vise seg å «være noe» på en ultralyd så vil vi ta abort. Men nå som jeg er gravid, så har vi endret mening om det begge to. Så jeg kommer ikke til å bestille NIPT. Vet ikke om jeg hadde takket ja til det om jeg var over 35, men tror egentlig ikke det.
 
Er det utvidet ultralyd eller fostervannsprøve? Kanskje dumt spørsmål, men var 20 og 23 sist jeg fikk barn… er 33 nå:hilarious::hilarious:
 
Er det utvidet ultralyd eller fostervannsprøve? Kanskje dumt spørsmål, men var 20 og 23 sist jeg fikk barn… er 33 nå:hilarious::hilarious:
Blodprøve tror jeg, sammen med ultralyd.
 
Fastlegen min ba meg si fra når jeg er 7 uker på vei, da bestiller hun time for meg.

Tror det kalles duo-test, er i alle fall TUL i uke 11-12 +NIPT. NIPT er bare en blodprøve, så det innebærer ingen risiko for fosteret, slik tidligere tester gjorde.

Jeg kommer absolutt til å benytte meg av tilbudet. For meg handler det ikke så mye om abort eller ikke abort, men mer om å være informert og ha mulighet til å forberede seg.
 
Fastlegen min ba meg si fra når jeg er 7 uker på vei, da bestiller hun time for meg.

Tror det kalles duo-test, er i alle fall TUL i uke 11-12 +NIPT. NIPT er bare en blodprøve, så det innebærer ingen risiko for fosteret, slik tidligere tester gjorde.

Jeg kommer absolutt til å benytte meg av tilbudet. For meg handler det ikke så mye om abort eller ikke abort, men mer om å være informert og ha mulighet til å forberede seg.


Så fastlegen kan bestille time for meg? selvom man er under 35 år? trodde jeg måtte bestille time selv (privat) dersom jeg var under 35 år.. ja enig med deg der at det kan være greit å være informert dermed ha muligheten til å forberede seg.
 
Så fastlegen kan bestille time for meg? selvom man er under 35 år? trodde jeg måtte bestille time selv (privat) dersom jeg var under 35 år.. ja enig med deg der at det kan være greit å være informert dermed ha muligheten til å forberede seg.


Du må være over 35 ved termin, om du skal få det av det offentlige. Er jo vedtatt at alle kvinner skal få det, men det tar tid å få det iverksatt. Foreløpig bare et tilbud til de over 35:(

I fjor måtte en være over 38 år og da var jeg for ung til å få tilbudet.
 
Fastlegen min ba meg si fra når jeg er 7 uker på vei, da bestiller hun time for meg.

Tror det kalles duo-test, er i alle fall TUL i uke 11-12 +NIPT. NIPT er bare en blodprøve, så det innebærer ingen risiko for fosteret, slik tidligere tester gjorde.

Jeg kommer absolutt til å benytte meg av tilbudet. For meg handler det ikke så mye om abort eller ikke abort, men mer om å være informert og ha mulighet til å forberede seg.
Duo test tror jeg er noe annet. Har skjønt det som at duo er blitt tilbudt lenge, mens nipt er nytt.
 
Jeg ee velsig glad det har kommet NIPT til Norge, men det koster 7500,- privat, så vi står over. Tok det ikke sist heller.
 
Som jeg har forstått det så blir vell jeg henvist av legen til tidlig ul og blodprøve siden jeg er 35år
 
Har ikke tenkt over det.. Tenker i utgangspunktet nei.. er 37 når jeg får dette barnet
 
Skal ta nipt test!
 
Sniker fra oktober gruppa.
NIPT er da en blodprøve som tas av mor som viser om det er sannsynlig at fosteret har et kromosom avvik eller ikke. Den sier ikke helt sikkert om det er noe, men om den viser at det kan være, så blir man anbefalt å ta enten morkakeprøve eller fostervann prøve for å bekrefte om det er noe avvik. NIPT testen kan nemlig slå ut uten at det er noe galt med fosteret. Hvis resultater fra NIPT viser at det ikke er noe, så er det rimelig sikkert at babyen er frisk. Så den er god for å utelukke kromosom avvik.

NIPT står for Non Invasive Prenatal Testing. Det er ufarlig for babyen og medfører ingen risiko. Morkakeprøve og fostervann prøve gjøres med at det føres en nål inn gjennom enten sjeden eller gjennom magen på mor og inn til livmor. Det hentes da ut enten en liten mengde fostervann eller en liten bit med morkake vev. Dette skader heller ikke fosteret, men det er en liten risiko for spontanabort etterpå.

Før man får ta NIPT test så må man ha en ultralyd for å bekrefte at det er et levende foster der. Man skal også være sikker på at det kun er ett foster og ikke tvillinger. Det er ikke lov å gjøre NIPT på tvillinger.

Håper det ga litt svar på det dere måtte lure på. ❤

Jeg har fått time til NIPT og jeg gjør det mest for å utelukke at det er noe.

Edit:
Jo det utføres nipt på tvillinger! Jeg tok feil og skriver dette i innlegget sånn i tilfelle noen googler det og leser dette. Det er lov med nipt test på tvillinger akkurat som med ett barn.
 
Last edited:
Jeg er over 35, blir tilbudt utvidet ul og NIPT-test, og jeg kommer til å takke nei:)
 
Jeg ee velsig glad det har kommet NIPT til Norge, men det koster 7500,- privat, så vi står over. Tok det ikke sist heller.
Hvor fant du til 7500? Har bare funnet 9000+
 
Back
Topp