NIPT

Nå ble jeg stressa. De ringte fra Danmark, fordi laben i USA mener at jeg har tatt testen for tidlig. Jeg sa at jeg hadde tatt den da jeg var 9+2, og dette var bekreftet med ultralyd. Da sa hun at det var det Ultralydklinikken også mente, og at de skulle ringe meg så snart resultatet var klart. Håper virkelig det betyr at de får gjennomført testen :shifty: DHL dukket opp på døra mi en time før avtalt hentetidspunkt, og da hadde jeg ikke fylt ut skjemaene enda. Ble ganske stress med å få fylt ut alt riktig og pakket det sammen, så jeg har bekymret meg for at jeg gjorde noe feil. Blæ :nailbiting:
 
Så spennende for dere, folkens! Tenk at dere kan få vite kjønn tidlig og alt :D Håper det klaffer med testing og blodprøvetaking for alle som skal ta det her inne.

Virker på forumet her som NIPT er det store for tida, men lurer på hvorfor man tar det? Er det fordi man er over 35, har arvelige sykdommer eller lignende? Eller tar dere det bare fordi dere har penger til overs og vil sjekke?
 
Fant dette da jeg googlet det :

«I mai 2020 vedtok et flertall på Stortinget endringer i bioteknologiloven som blant annet innebærer at alle gravide får tilbud om tidlig ultralyd med blodprøve (KUB), at aldersgrensen for fosterdiagnostikk senkes fra 38 år til 35 år og at NIPT tilbys alle kvinner som har krav på fosterdiagnostikk, eller ved funn på tidlig ultralyd med tilleggsundersøkelser, uavhengig av kvinnens alder. Lovendringen trer i kraft fra 1. juli 2020. Organiseringen av et slikt tilbud vil kunne ta ytterligere tid å få plass (red. anm.).» https://nhi.no/familie/graviditet/andre-relaterte-tema/nipt-non-invasiv-prenatal-test/

Så virker som det kun er de som får påvist høy risiko ved tidlig ultralyd og KUB test. Da antar jeg også det er gratis for dem det gjelder.

Googlet litt mer :hilarious: fant en nettside hvor man kan bestille NIPT test i norge, så da må det jo være mulig for hvem som helst å teste? Usikker om jeg forstår det riktig så håper noen som vet for sikkert kan svare. https://www.eddalabs.com/pris

Mange har hatt problemer med å få noen til å ta selve blodprøven, i og med at den fortsatt ikke er "lovlig" i Norge. Vurderte å bestille testen hjem til oss, men etter å ha sjekket litt, skjønte jeg at det var vanskeligere enn først antatt. Derfor bestilte vi bare testen i Danmark med en gang og dro dit for å ta den.
 
Så spennende for dere, folkens! Tenk at dere kan få vite kjønn tidlig og alt :D Håper det klaffer med testing og blodprøvetaking for alle som skal ta det her inne.

Virker på forumet her som NIPT er det store for tida, men lurer på hvorfor man tar det? Er det fordi man er over 35, har arvelige sykdommer eller lignende? Eller tar dere det bare fordi dere har penger til overs og vil sjekke?

Vi venter tvillinger, men bestilte testen før vi fikk vite at vi ventet to babyer. For oss betyr testen en ekstra sikkerhet for at begge barn er friske (til tross for at selve testen ikke er diagnostisk i seg selv!), selv om vi, foreldre, er unge og friske selv. Det er med andre ord ikke nødvendig for alle, men for oss var det veldig viktig.
 
Så spennende for dere, folkens! Tenk at dere kan få vite kjønn tidlig og alt :D Håper det klaffer med testing og blodprøvetaking for alle som skal ta det her inne.

Virker på forumet her som NIPT er det store for tida, men lurer på hvorfor man tar det? Er det fordi man er over 35, har arvelige sykdommer eller lignende? Eller tar dere det bare fordi dere har penger til overs og vil sjekke?

håper også at alt går bra med de som har eller skal teste :) for vår del valgte vi NIPT fordi vi begge er over 35, det er vårt første barn, og vi ønsket en metode som er minst mulig invasjon samtidig som den gir best mulig svar ❤️
 
Hei!
Vi tok testen for en uke siden i København. Håper vi får svar innen lørdag - skulle så gjerne hatt «Gender Reveal» med familien på lørdag, før vi reiser tilbake til Vestlandet.
Vi tok:
Panorama basis test fra uge 9+0 giver risiko for trisomi 21, 18 og 13, triploidi, Turners syndrom samt 22q11.2 deletion. Køn oplyses også hvis det ønskes.

Fantastiske folk!!❤️
 
Æsj asså.. fikk akkurat telefon fra gynekologen, de hadde ikke fått nok av fosterets DNA i prøven jeg tok sist, og jeg må komme inn og ta ny prøve og UL på mandag. Hun sa at det kan bero på fettprosent eller betennelser i kroppen, og at jeg i utgangspunktet ikke skulle være bekymret for at det er noe galt, men jeg blir jo likevel litt bekymret.. så da skal jeg tilbake på mandag i alle fall, noen som har vært borti liknende?
 
Æsj asså.. fikk akkurat telefon fra gynekologen, de hadde ikke fått nok av fosterets DNA i prøven jeg tok sist, og jeg må komme inn og ta ny prøve og UL på mandag. Hun sa at det kan bero på fettprosent eller betennelser i kroppen, og at jeg i utgangspunktet ikke skulle være bekymret for at det er noe galt, men jeg blir jo likevel litt bekymret.. så da skal jeg tilbake på mandag i alle fall, noen som har vært borti liknende?
Det var skikkelig kjedelig. Skjønner at du blir bekymret (det blir man jo alltid som gravid), men jeg har også vært borti at legen ikke fikk tak i det de skulle i blodprøvene mine (i forbindelse med noe annet). Det var ikke noe galt, det var bare selve prøven som ikke ga nok info. Når jeg tenker meg om, tror jeg faktisk at det har skjedd mer enn en gang også. Så jeg ville ikke vært alt for bekymret, iallfall. Lykke til på mandag :happy:
 
Det var skikkelig kjedelig. Skjønner at du blir bekymret (det blir man jo alltid som gravid), men jeg har også vært borti at legen ikke fikk tak i det de skulle i blodprøvene mine (i forbindelse med noe annet). Det var ikke noe galt, det var bare selve prøven som ikke ga nok info. Når jeg tenker meg om, tror jeg faktisk at det har skjedd mer enn en gang også. Så jeg ville ikke vært alt for bekymret, iallfall. Lykke til på mandag :happy:
Takk ❤️ Satser på at det må ha skjedd noe gærent med prøven eller noe sånn, og at det går som det skal neste runde. Hjertet slår i alle fall og det er veldig betryggende ❤️:)
 
Æsj asså.. fikk akkurat telefon fra gynekologen, de hadde ikke fått nok av fosterets DNA i prøven jeg tok sist, og jeg må komme inn og ta ny prøve og UL på mandag. Hun sa at det kan bero på fettprosent eller betennelser i kroppen, og at jeg i utgangspunktet ikke skulle være bekymret for at det er noe galt, men jeg blir jo likevel litt bekymret.. så da skal jeg tilbake på mandag i alle fall, noen som har vært borti liknende?
Uf så utrolig irriterende. Hvor tok du prøven? Kunne de ikke se da om det var nok eller ikke?
Håper det ordner seg for deg snarest. Har også hørt om noen som måtte ta på nytt uten at det var noe farlig
 
Uf så utrolig irriterende. Hvor tok du prøven? Kunne de ikke se da om det var nok eller ikke?
Håper det ordner seg for deg snarest. Har også hørt om noen som måtte ta på nytt uten at det var noe farlig
Ja veldig irriterende.. men lite jeg får gjort med det så prøver å ikke overanalysere her :) tok prøvene i Luleå og de sender til Göteborg for analyse.. jeg må bare finne på masse i helga nå så jeg slipper å tenke for mye ;)
 
Ja veldig irriterende.. men lite jeg får gjort med det så prøver å ikke overanalysere her :) tok prøvene i Luleå og de sender til Göteborg for analyse.. jeg må bare finne på masse i helga nå så jeg slipper å tenke for mye ;)
Uf skjønner vennen. håper tida går fort og at du får gjort dette ferdig snarest ♥️♥️
 
Ja veldig irriterende.. men lite jeg får gjort med det så prøver å ikke overanalysere her :) tok prøvene i Luleå og de sender til Göteborg for analyse.. jeg må bare finne på masse i helga nå så jeg slipper å tenke for mye ;)
Sneaker fra desember. Det samme skjedde meg og 2 venninner :) Vi alle måtte ta testen på nytt fordi vi hadde for lite foster DNA i blodet. Så tror det er veldig vanlig at man må ta testen på nytt! Vi alle fikk normale testresultat tilslutt
 
Æsj asså.. fikk akkurat telefon fra gynekologen, de hadde ikke fått nok av fosterets DNA i prøven jeg tok sist, og jeg må komme inn og ta ny prøve og UL på mandag. Hun sa at det kan bero på fettprosent eller betennelser i kroppen, og at jeg i utgangspunktet ikke skulle være bekymret for at det er noe galt, men jeg blir jo likevel litt bekymret.. så da skal jeg tilbake på mandag i alle fall, noen som har vært borti liknende?
Så rart! Må du da til Danmark? Fettprosent? Det burde de jo vite fra før. Det er sikkert ikke noe galt med prøven, men nok som de sa ikke nok til å gjøre en vurdering. Skikkelig irriterende for deg❤️
 
Så rart! Må du da til Danmark? Fettprosent? Det burde de jo vite fra før. Det er sikkert ikke noe galt med prøven, men nok som de sa ikke nok til å gjøre en vurdering. Skikkelig irriterende for deg❤️
Ja, men er kanskje ikke alt de har styring på. Hørtes ut som at det var noe som kunne skje fra tid til annen, så prøver å ikke få helt panikk her :wideyed: Jeg bor i Sverige så tar det bare videre på samme klinikken jeg var på først :) Håper bare alt går bra denne gangen :)
 
Sneaker fra desember. Det samme skjedde meg og 2 venninner :) Vi alle måtte ta testen på nytt fordi vi hadde for lite foster DNA i blodet. Så tror det er veldig vanlig at man må ta testen på nytt! Vi alle fikk normale testresultat tilslutt
Så godt å høre at vi er fler i samme båt :) takk for beroligende ord ❤️
 
Hei!
Vi tok testen for en uke siden i København. Håper vi får svar innen lørdag - skulle så gjerne hatt «Gender Reveal» med familien på lørdag, før vi reiser tilbake til Vestlandet.
Vi tok:
Panorama basis test fra uge 9+0 giver risiko for trisomi 21, 18 og 13, triploidi, Turners syndrom samt 22q11.2 deletion. Køn oplyses også hvis det ønskes.

Fantastiske folk!!❤️
Fikk dere svar? :)
 
Back
Topp