NIPT-test

Førstegangsmor91

Flørter med forumet
Jeg er over 35, og har dermed krav på dette gratis.

Jeg vet egentlig lite, utover at det er en blodprøve. Så noen skrive i en annen tråd at det kan ta 2+ uker før man får svar. Det har ikke jeg tenkt på - tenkte liksom at man ville få svar samme dag, sikkert naivt.

Tar man det samtidig med ultralyd rundt uke 12? Hva er erfaringene til dere som har tatt det? Opplevde noen å få indikasjon for trisomi, for så å få beskjed om at det IKKE var indikasjon likevel eller en IPT (Invasive Pre-Natal Test som jeg skjønner er neste steg hvis NIPT slår ut på indikasjon)

Hei. Jeg har ikke tatt det før men har lest mye om det nå i forbindelse om vi skulle ta den danske utvidede nipt testen i tillegg til den norske. Jeg bestemte meg for å kun ta den norske da den utvidede pakken de har feks i danmark kan gi falsk positiv på enkelte markører. Slik jeg har forstått det går man videre på morkakeprøve eller fostervannsprøve dersom nipt gir utslag. Avviket kan ligge kun i morkaken men barnet er friskt, eller det kan komme av en «wanished twin», altså at fosteret som er igjen er friskt. Det er vel 1 prosent risiko for abort ved fostervannsprøve.

Det er bare noe du kan få hos spesialister. Tror private gynekologer også kan gjøre det, men ikke vanlige fastleger
Jeg var på privat gyn i går og spurte om hun kunne rekvirere den siden man i teorien kan ta den fra 10+0 og hun så alt var bra. Men nei, hun sa det var veldig strengt og det kun var sykehuset som kunne gjøre det om man skulle ha den gratis.

Jeg spurte to av venninene mine som har tatt de tidligere i år og det tok ca 12-14 dager og få svar. Baah det er lenge altså.

Ser det står Tilbys gravide som er 35 år eller eldre ved termin. Jeg blir 35 før ungen kommer, kan jeg da høre om det er noe jeg kan få?

Ser det står Tilbys gravide som er 35 år eller eldre ved termin. Jeg blir 35 før ungen kommer, kan jeg da høre om det er noe jeg kan få?
Ja da har du rett på det :) jeg fikk papirene i posten samtidig med innkalling til OUL. Praksis her er at man tar det rett etter OUL.

Jeg er over 35, og har dermed krav på dette gratis.

Jeg vet egentlig lite, utover at det er en blodprøve. Så noen skrive i en annen tråd at det kan ta 2+ uker før man får svar. Det har ikke jeg tenkt på - tenkte liksom at man ville få svar samme dag, sikkert naivt.

Tar man det samtidig med ultralyd rundt uke 12? Hva er erfaringene til dere som har tatt det? Opplevde noen å få indikasjon for trisomi, for så å få beskjed om at det IKKE var indikasjon likevel eller en IPT (Invasive Pre-Natal Test som jeg skjønner er neste steg hvis NIPT slår ut på indikasjon)
Jeg tok sist, trisomi 21 kunne ikke utelukkes, tok ikke fostervannsprøve. Sa vi fikk se når barnet kom. Han hadde DS, angrer ikke på at vi beholdt han. Angrer ikke på Nipt heller

Jeg tok sist, trisomi 21 kunne ikke utelukkes, tok ikke fostervannsprøve. Sa vi fikk se når barnet kom. Han hadde DS, angrer ikke på at vi beholdt han. Angrer ikke på Nipt heller
Har en liten en selv med DS Tok ikke NIPT den gang og det kom som en overraskelse etter fødsel. Tøft der og da selvsagt, men hadde aldri vært foruten! Har aldri følt på en sterkere kjærlighet og omsorg

Har en liten en selv med DS Tok ikke NIPT den gang og det kom som en overraskelse etter fødsel. Tøft der og da selvsagt, men hadde aldri vært foruten! Har aldri følt på en sterkere kjærlighet og omsorg
Litt glad vi hadde tatt ett valg, men jeg trodde ikke han hadde DS. Vi sørget i en time❤️ så på ikke spør om det med voksne DS folk. Leste i fra veslas koffert. Begynte å se muligheter. Han er ett barn født i 24. og jeg skjønner at det kan bli mere jobb etter hvert❤️ men jeg er så imponert over viljen til å få til ting. Var du på genetikk etterpå, og snakket med de om hvor lite sannsynlig det er å få ett barn til med DS?

Jeg er åpen for et barn med DS, tror nok partner vil ta det mye tyngre. Vi må nok snakke om dette før resultatet kommer - for jeg vil ikke ta abort, med mindre det er en tilstand som er livstruende for barnet / ikke forenlig med liv. Barnet er sterkt ønska. Jeg har nevnt det for ham, men føles ikke riktig å overstyre helt heller om ting blir sånn. Så greit å snakke gjennom og at vi forhåpentligvis kan være komfortabel begge to med avgjørelsen. Så er jo det enkleste og vanligste at barnet ikke har noen form for trisomi og at alt er fint, så krysser fingrene for det

Jeg tok ikke NIPT sist, selv om jeg var over 35, og tar det ikke nå heller. Et barn med DS er velkomment hos oss. Og jeg vil helst slippe ansvaret for å velge å gå videre med fostervannsprøve eller abort hvis resultatene skulle peke i de retninger. Synes generelt det er mye press om å skulle NIPT-teste, selv om det egentlig er helt frivillig.

Tenker at det viktigste er å følge det som føles riktig for hver enkelte!

Kjenner at det viktig for oss å vite denne gangen!

Back
Topp