NIPT-test

Jeg skal på TUL i morgen og legen sa jeg kunne opplyse om jeg ville ha NIPT da om ønskelig. Jeg tenkte jeg burde ha henvising, men han mente nei. Gjenstår å se i morgen.

Jeg er 30 år ved fødsel og nytt for Helse Vest i 2026 er i følge Helse Norge at alle kan ta det offenlig men mot 6000kr da jeg er under 35 år og ikke har medisinske årsaker.

Noen andre som har dette eller i Helse Sør Øst (nytt fra 2025 der)? :)
Jeg var på otul for et par uker siden på Haukeland. Jeg er 35 og fikk da spørsmål om jeg ville ta nipt i innkallingen på helse Norge og fylte bare ut at det ville jeg. På slutten av timen så sa hun at jeg ser du har krysset av på at du vil ta nipt, pga alder. Så da sender jeg bare videre til laboratoriet (eller noe sånt) at du skal ta det og så bare går du bort der nå. Måtte taste inn personnummer på en skjerm og kom raskt til. Så jeg ser jo for meg at de bare sender deg videre etterpå om du ønsker det :) men jeg er ikke sikker da!

Jeg ser du bare er 12+6, fikk du toul veldig tidlig da eller? Jeg er 14+6. tortur å vente så lenge….. :(
Man skal få senest 13+6 for at de skal se det de skal se etter, så du burde ringe og be om tidligere time. Jeg kom inn på 12+4 basert på mens, men var kun 11+2 basert på målinger og ble for tidlig. Da hadde sykehuset kun ledig time 13+5, men fikk anbefalt å ringe annenhver dag for å høre etter avlysninger, da sykehuset gjerne ville ha folk inn før «siste frist» på 13+6.

Man skal få senest 13+6 for at de skal se det de skal se etter, så du burde ringe og be om tidligere time. Jeg kom inn på 12+4 basert på mens, men var kun 11+2 basert på målinger og ble for tidlig. Da hadde sykehuset kun ledig time 13+5, men fikk anbefalt å ringe annenhver dag for å høre etter avlysninger, da sykehuset gjerne ville ha folk inn før «siste frist» på 13+6.
Jeg hadde ul 13+5 og da ble nipt tatt. Nå i dag er jeg 14+6 og har ikke fått svar på nipt ennå. Det har kommet fordi jeg sjekka med lab, men legen har ikke sendt ut svar fordi hun har ikke kontordag før torsdag…

Heldig. Mitt svar er kommet men legene har ikke kontortid før torsdag…… når tok du prøven?
Jeg tok 2. juni. Ringte sykehuset i dag og fikk svar over telefon også lastet de det opp i Helsenorge noen timer senere.

Jeg hadde ul 13+5 og da ble nipt tatt. Nå i dag er jeg 14+6 og har ikke fått svar på nipt ennå. Det har kommet fordi jeg sjekka med lab, men legen har ikke sendt ut svar fordi hun har ikke kontordag før torsdag…
Sorry, misforstod her! Får skylde på gravidhjernen om dagen :happy090
Så kjedelig å vite at svaret er klart, men at det ikke er sendt ut. For så vidt bør det love det godt, da de skal ringe de som får positivt svar! Krysser fingrene!

Jeg ser du bare er 12+6, fikk du toul veldig tidlig da eller? Jeg er 14+6. tortur å vente så lenge….. :(
Jeg fikk når jeg var 11+6. fikk tidlig pga historikk med trisomi 18 på forrige graviditet. Så jeg var redd for at det skulle bli samme svaret denne gangen og like sent da. Måtte ta den abort i uke 18..

Sorry, misforstod her! Får skylde på gravidhjernen om dagen :happy090
Så kjedelig å vite at svaret er klart, men at det ikke er sendt ut. For så vidt bør det love det godt, da de skal ringe de som får positivt svar! Krysser fingrene!
Ja jeg tenkte at det kanskje lovet godt men så sa spl at legen ikke ser på prøvesvarene før kontordag torsdag. Syns det er hårreisende at det kan ligge en potensiell positiv prøve seks dager før de gjør noe med det.

Jeg tok 2. juni. Ringte sykehuset i dag og fikk svar over telefon også lastet de det opp i Helsenorge noen timer senere.
Jeg også ringte i dag og fikk svar om at hun ikke ville sjekke opp en gang fordi hun hadde ikke lov å gi det i tlf. Måtte pent smøre meg med tålmodighet noen dager til og gi legen arbeidsro. Da fortalte jeg kjapt historikken min med tre missed abortion der den ene var trisomi16, utredning for sekundær infertilitet og nå denne tålmodighetsprøven som ligger klar… har lyst å sende sykehuset en saftig klage på elendig oppfølging dette siste året. Hater å ringe gyn.pol, de som jobber der er så sykt nedlatende.

Jeg også ringte i dag og fikk svar om at hun ikke ville sjekke opp en gang fordi hun hadde ikke lov å gi det i tlf. Måtte pent smøre meg med tålmodighet noen dager til og gi legen arbeidsro. Da fortalte jeg kjapt historikken min med tre missed abortion der den ene var trisomi16, utredning for sekundær infertilitet og nå denne tålmodighetsprøven som ligger klar… har lyst å sende sykehuset en saftig klage på elendig oppfølging dette siste året. Hater å ringe gyn.pol, de som jobber der er så sykt nedlatende.
Så utrolig trist at du har en sånn opplevelse!! Det skal jo ikke være sånn. Jeg ville tatt det opp med de, jeg hørte ingen ting om at de ikke kan gi svaret utlover telefon. Virker jo helt feil at de skal sitte på svaret og at du ikke skal få det.

Så utrolig trist at du har en sånn opplevelse!! Det skal jo ikke være sånn. Jeg ville tatt det opp med de, jeg hørte ingen ting om at de ikke kan gi svaret utlover telefon. Virker jo helt feil at de skal sitte på svaret og at du ikke skal få det.
Ja jeg gjorde jo det i går :/ Følte hun lo av meg fordi jeg var så utålmodig, det var jo tross alt ikke så lenge siden jeg tok prøven. Jeg prøvde å poengtere at svaret har jo kommet. Og jeg er jo 15 uker på onsdag så jeg må jo få beskjed kjapt dersom det er avvik for videre prøver. Nei her var det bare å smøre seg med tålmodighet ja. Stakkars lege hvis hun skulle begynne å mase på henne liksom.

• Omsorg
Reactions: SDK
Ja jeg tenkte at det kanskje lovet godt men så sa spl at legen ikke ser på prøvesvarene før kontordag torsdag. Syns det er hårreisende at det kan ligge en potensiell positiv prøve seks dager før de gjør noe med det.
Huff, det er ikke greit! Forferdelig å måtte vente så lenge i usikkerhet, og potensielt enda lengre om svaret skulle vise seg å være positivt. Burde blitt lastet opp automatisk ved negativt svar. Ikke bra at de ler av deg for at du ringer og etterspør svar heller! Selvsagt er man utålmodig og bekymret i den situasjonen.

Ja jeg gjorde jo det i går :/ Følte hun lo av meg fordi jeg var så utålmodig, det var jo tross alt ikke så lenge siden jeg tok prøven. Jeg prøvde å poengtere at svaret har jo kommet. Og jeg er jo 15 uker på onsdag så jeg må jo få beskjed kjapt dersom det er avvik for videre prøver. Nei her var det bare å smøre seg med tålmodighet ja. Stakkars lege hvis hun skulle begynne å mase på henne liksom.
Så kjip opplevelse! Det koster jo så lite å ha litt medfølelse, selvom man ikke har lov til å gi svaret over telefonen.

Jeg mistet i uke 10 denne gangen. Men var hos gynekolog etterpå. Blir jeg gravid igjen får jeg UL i uke 8 og nipt i uke 11
Så bra. Jeg har som sagt mistet tre ganger på rad men null oppfølging her dessverre. Eller jeg fikk en ul i uke 7. på den sa legen at det bare var å ta kontakt dersom det var noe. Begynte å spottblø og hadde smerter i uke 9 men fikk ikke komme inn til tross for at jeg ble lovd det og med tre tidligere MA i baggasjen.
Syns det er tragisk. Er i uke 15+1 nå liksom. Må bare gå ut i fra at nipt er fin siden de ikke har prioritert å ta kontakt når prøven ligger klar.

Back
Topp