NIPT Test

Vi kan ikke endre noe mtp om barnet får downs eller ikke - eller autisme, ulike sykdommer, allergi eller trenger briller… vi må jo bare ta de som de er. Mente ikke noe mer enn det
Okei, takk for oppklaringen :) Det er sant det, men om det er avvik så har man jo alltid muligheten til å avbryte svangerskapet. Så i den forstand kan man jo «gjøre noe med det». Men det var vel ikke i den forstand du mente :)

Skal ha det, fått time 13+1 i følge menstermin, men 12+2 i følge privat TUL. Dette er en litt uventet attpåklatt, så vil sjekke det som kan sjekkes pga alder og tidligere historikk med SA/MA og sekundær infertilitet.

Vi skal ta det neste uke. Tenker det er en fin bonus at man får en ekstra ultralyd i forkant også. Spent på å se hva som har skjedd siden sist :D

Tenkte egentlig å droppe det da jeg tenker de ser mye ved TUL også. Tok ikke ved sist graviditet men endte opp med at legen sendte henvisning denne gangen. Er over 35 så får den jo «gratis». Håper innkallingen til offentlig TUL og NIPT kommer snart.

Blir nok ikke nipt her. Spurte jordmor på ultralyd i dag om hva hun anbefalte, og hun svarte at hun selv ikke ville tatt det hvis man ikke hadde økt risiko for noe. Det tror jeg ikke vi har.

Angrer litt på at jeg ikke spurte hva som er risikofaktorene, men kanskje noen her vet? Ellers så prøver jeg å spørre fastlegen på kontroll i dag :)

Blir nok ikke nipt her. Spurte jordmor på ultralyd i dag om hva hun anbefalte, og hun svarte at hun selv ikke ville tatt det hvis man ikke hadde økt risiko for noe. Det tror jeg ikke vi har.

Angrer litt på at jeg ikke spurte hva som er risikofaktorene, men kanskje noen her vet? Ellers så prøver jeg å spørre fastlegen på kontroll i dag :)
Mors alder er den høyeste risikofaktoren :) er nok derfor alle over 35 får tilbud om å ta den gratis

Jeg skal ta nipt test og kommer til å avbryte svangerskapet om det er syndromer eller andre større «feil». Selv om dette er et veldig ønsket og planlagt barn, og vi brukte lang tid for å få storebror. Sikkert provoserende for mange, men for min del er det riktig ifht livssituasjonen vi har og storesøsken. Bestevenninna mi er vokst opp med en lillebror som har krevd mer enn de fleste pga sykdom. Det har ikke vært bare lett å være storesøster i en familie hvor foreldre bruker all energi på den som krever mer, inn og ut av sykehus, og tidvis bo hos besteforeldrene i en annen by. Jeg ønsker ikke risikere dette for han som skal bli storebror her i huset❤️ så er man selvsagt aldri garantert et friskt barn, men da har man ihvertfall tatt de forhåndsregler man kan.

Jeg skal ta nipt test og kommer til å avbryte svangerskapet om det er syndromer eller andre større «feil». Selv om dette er et veldig ønsket og planlagt barn, og vi brukte lang tid for å få storebror. Sikkert provoserende for mange, men for min del er det riktig ifht livssituasjonen vi har og storesøsken. Bestevenninna mi er vokst opp med en lillebror som har krevd mer enn de fleste pga sykdom. Det har ikke vært bare lett å være storesøster i en familie hvor foreldre bruker all energi på den som krever mer, inn og ut av sykehus, og tidvis bo hos besteforeldrene i en annen by. Jeg ønsker ikke risikere dette for han som skal bli storebror her i huset❤️ så er man selvsagt aldri garantert et friskt barn, men da har man ihvertfall tatt de forhåndsregler man kan.
Det er nok mange som tenker som deg, vi har også kommet til den konklusjonen selv i den situasjonen vi er i nå. :Heartred
Men vet jo ikke hvordan det blir den dagen vi eventuelt må ta valget, men foreløpig er det innstillingen.
Noen som vet hvor lang tid det tar før man får svar sånn ca.?

Jeg tenker helt likt som dere! Jeg hadde valgt å avbryte selv uten søsken også fordi det for meg handler om barnet som skal vokse opp også. Jeg vil gi det best mulig utgangspunkt, selv om man aldri er garantert noe som helst så har jeg i hvert fall gjort mitt for at det barnet skal få det best mulig. Ved misdannelser så vil det jo mest sannsynlig blir en del opphold på sykehus og operasjoner og smerter også. Når det er så «enkelt» å avbryte, det er jo ikke som det barnet vet hvilket liv det går glipp av. Det er jo vondt uansett for det er jo et barn det er snakk om, men man må gjøre det som er best for seg selv og sin livssituasjon. Det er ingenting galt i det du tenker eller det de som velger å beholde tenker. Vi har bare noe vi skulle sagt når det gjelder våre egne liv og valg.

Det er nok mange som tenker som deg, vi har også kommet til den konklusjonen selv i den situasjonen vi er i nå. :Heartred
Men vet jo ikke hvordan det blir den dagen vi eventuelt må ta valget, men foreløpig er det innstillingen.
Noen som vet hvor lang tid det tar før man får svar sånn ca.?
Det tar ca 2 uker. Vi venter til etter otul, for det er ikke vits å bruke så mye penger om de finner avvik allerede der.

Vi venter også til etter TUL med å teste. Noen i nær familie har et barn med sykdom, men vi er usikre på hvor mye av dette som skyldes gener. Vi får høre hva jordmor sier og anbefaler om et par uker.

Jeg tok NIPT testen i går, uke 11. Jeg ønsker å få en bekreftelse så fort det er mulig, fordi jo lenger ut i svangerskapet man kommer, jo tøffere blir det jo å avbryte. Har ingen risikofaktorer så tror nok alt er bra, men er jo aldri noen garanti. Når man har mulighet til å sjekke så enkelt og risikofritt som en blodprøve i armen, så var det verdt investeringen for oss.

Tenker også det samme som deg, så her blir det NIPT, er også oppvokst med en tante som har Downsyndrom(søster til mamma), og sett på nært hold hvordan det påvirker all nære rundt inkludert meg selv, men spesielt min mormor. Så særlig nå i eldre dager. Hun trenger omsorg for å ha det bra, ganske likt som ett barn selvom hun er over 50 år. Og mormor begynte akkurat på antidepressive fordi hun er gammel og vet hvor mye tante trenger henne, men som da ikke går når hennes tid er over. Og de har begynt nedtrapping på å være over i helgene til kun en dag(før var det hver helg). Så har det veldig på nært hold. Har stor forståelse for de som ønsker å beholde. De lever gode liv hvis de blir godt ivaretatt, og får da bra livskvalitet. Men opplever også hvordan det går utover søsken(mamma og onkel), samt foreldre(mormor og avfød bestefar), så jeg orker ikke det. Selvom jeg er døds glad i tanten min som ringer meg hver uke <3

Tenker også det samme som deg, så her blir det NIPT, er også oppvokst med en tante som har Downsyndrom(søster til mamma), og sett på nært hold hvordan det påvirker all nære rundt inkludert meg selv, men spesielt min mormor. Så særlig nå i eldre dager. Hun trenger omsorg for å ha det bra, ganske likt som ett barn selvom hun er over 50 år. Og mormor begynte akkurat på antidepressive fordi hun er gammel og vet hvor mye tante trenger henne, men som da ikke går når hennes tid er over. Og de har begynt nedtrapping på å være over i helgene til kun en dag(før var det hver helg). Så har det veldig på nært hold. Har stor forståelse for de som ønsker å beholde. De lever gode liv hvis de blir godt ivaretatt, og får da bra livskvalitet. Men opplever også hvordan det går utover søsken(mamma og onkel), samt foreldre(mormor og avfød bestefar), så jeg orker ikke det. Selvom jeg er døds glad i tanten min som ringer meg hver uke <3
Fullt forståelig :Heartred Og ingenting du må føle på at du må unnskylde eller forklare

Har vært å tatt NIPT i Oslo. Vet man ikke får testet like mye som i Danmark. Men det passer ikke å ta en utenlandsreise nå. Ville egentlig bare anbefale FAM klinikken i Oslo om noen vurderer å ta NIPT. «Billig» 5.990kr og flotte, hyggelige og proffe damer! I tillegg får man komme inn gratis i uke 14 for å få vite kjønn.

Har vært å tatt NIPT i Oslo. Vet man ikke får testet like mye som i Danmark. Men det passer ikke å ta en utenlandsreise nå. Ville egentlig bare anbefale FAM klinikken i Oslo om noen vurderer å ta NIPT. «Billig» 5.990kr og flotte, hyggelige og proffe damer! I tillegg får man komme inn gratis i uke 14 for å få vite kjønn.
Man må ikke reise til Danmark. De sender kittet i posten, så tar man blodprøven hos fastlegen og sender kittet videre. Koster mindre og man får tester for flere avvik.

Der tok jeg det også! Veldig fornøyd med oppfølgingen fra de. Og det gir jo sånn sett to ekstra ultralyder også :D

Man må ikke reise til Danmark. De sender kittet i posten, så tar man blodprøven hos fastlegen og sender kittet videre. Koster mindre og man får tester for flere avvik.
Har sett dette. Men hos FAM får du to UL og NIPT for 5990kr☺️ Hva betalte du for kittet, og hvordan gjorde du det med UL og selve blodprøvetakingen?

Back
Topp