NIPT Test

Har sett dette. Men hos FAM får du to UL og NIPT for 5990kr☺️ Hva betalte du for kittet, og hvordan gjorde du det med UL og selve blodprøvetakingen?
Det var ganske rimelig! Jeg har ikke funnet noen her i Norge som koster under sånn 8-9k. For den billigste testen koster 6600kr, den utvida koster 7800kr. Jeg har ikke tatt pøven enda, men har hjulpet en venninne. Fastlegen tar blodprøve i tilsendt glass, de hentes av DHL også er det bare å vente på svar. Ultralyden får jeg på sykehuset. Vi skal ha den utvida testen, da sjekker de for de 3 trisomiene norge sjekker for samt triploidi og 9 andre av de vanligste kromosomfeilene. Så jeg føler meg ganske trygg med den.
 
Den er veldig sikker, hvis du f.eks velger panoramatesten til ultralydklinikken.dk så er falsk negativ raten på 0,1% dvs den er 99,9% sikker.

Det som overbeviser meg er at en ultralyd f.eks bare viser 90% av tilfellene med f.eks trisomi 21(finner ikke tilbake til kilden nå, men det var en pålitelig kilde). De 10% der skremte meg ganske godt. Derfor har vi bestemt oss for å ta nipt. Det er jo aldri en garanti for at man får et friskt barn, det kan jo skje ting senere og det kan være kognitive utfordringer osv, så det innebærer jo alltid en viss risiko å få barn, men ved å ta en nipt test føler vi oss tryggere på at vi har gjort det vi kan for å best legge tilrette for et barn.

Jeg må bare si at jeg har ingenting i mot de som velger å beholde barn med genfeil eller har noe i mot barn eller voksne med spesielle behov, vi bare ønsker ikke å utsette et barn for det selv. Folk må jo velge det de føler passer for sin egen situasjon og velge etter egne evner.

Er det her du har lest det med 90 % kanskje? Hvis du blar helt ned på siden, så er det en knapp man kan trykke på for å sammenligne testene, og der står det vel 90 % T21 på scanning i første trimester?

 
Er det her du har lest det med 90 % kanskje? Hvis du blar helt ned på siden, så er det en knapp man kan trykke på for å sammenligne testene, og der står det vel 90 % T21 på scanning i første trimester?

Det kan jo være, en det så ikke super kjent ut. Jeg har nok bare lest feil et sted :bag: Kan hende det var på en annen del av den siden for jeg var inne å leste mye der når jeg hjalp en venninne med å bestille.
 
Back
Topp