NIPT test

Lilli87

Første møte med forumet
Hei. Er det flere her som er over 35 og skal ta NIPT-test? Legen min sendte henvisning til sykehuset (fødested) og jeg fikk brev idag om at jeg har fått avslag på henvisning om tidlig ultralyd pga kapasitetsproblemer. Jeg kan klage på vedtaket og behandlingstid er 8 uker. Jeg er 8 uker idag. Det står på Helse-Norge at alle over 35 skal og har rett på å få tilbud om NIPT-test, men det stemmer jo ikke. Flere med denne erfaringen? Og hva gjorde dere? Sitter langt inne og betale for dette privat når det står svart på hvitt at dette er en rettighet jeg har.
 
Hei. Er det flere her som er over 35 og skal ta NIPT-test? Legen min sendte henvisning til sykehuset (fødested) og jeg fikk brev idag om at jeg har fått avslag på henvisning om tidlig ultralyd pga kapasitetsproblemer. Jeg kan klage på vedtaket og behandlingstid er 8 uker. Jeg er 8 uker idag. Det står på Helse-Norge at alle over 35 skal og har rett på å få tilbud om NIPT-test, men det stemmer jo ikke. Flere med denne erfaringen? Og hva gjorde dere? Sitter langt inne og betale for dette privat når det står svart på hvitt at dette er en rettighet jeg har.
Har du undersøkt mulighetene til å få henvisning til NIPT og TUL hos et annet sykehus? Du har jo som du sier selv krav på dette ettersom du er over 35.
 
Hei. Er det flere her som er over 35 og skal ta NIPT-test? Legen min sendte henvisning til sykehuset (fødested) og jeg fikk brev idag om at jeg har fått avslag på henvisning om tidlig ultralyd pga kapasitetsproblemer. Jeg kan klage på vedtaket og behandlingstid er 8 uker. Jeg er 8 uker idag. Det står på Helse-Norge at alle over 35 skal og har rett på å få tilbud om NIPT-test, men det stemmer jo ikke. Flere med denne erfaringen? Og hva gjorde dere? Sitter langt inne og betale for dette privat når det står svart på hvitt at dette er en rettighet jeg har.
Får jeg spørre hvilket sykehuset du hører til? Jeg er 39 og har fått med meg at Kalnes reduserer i sommer, men at alle over 35 skal få det de har krav på. Jeg venter fortsatt på innkalling og håper det dukket opp snart, er 11+2 i dag.
 
Burde jo være sånn at de over 35 med krav på nipt ble prioritert.
Har du prøvd å ringe sykehuset? Evt klage på avslaget via fastlegen din, eller at legen sender ny henvisning om det er mulig?

Jeg er over 35, ble sendt henvisning idag til nipt og ul. Har ikke falt meg inn at jeg ikke får dette. Hadde jeg fått avslag som deg, hadde jeg nok gått privat om klagetiden er så lang som 8 uker.
 
Jeg får heller ikke tidlig ultralyd (Stavanger) pga lav feriebemanning.. Jeg er "bare" 34 når baby kommer, så jeg ville uansett ikke fått NIPT. Men det kan virke som at deler av svangerskapstilbudet tilbudet forsvinner pga økonomi og bemanning. Utrolig synd.
 
Sniker. Har du verken fått nipt ELLER tidlig ultralyd? Ville ringt både fastlegen og sykehuset i morgen. Sykehuset først kanskje, og si at du kommer til å klage, hvis du ikke får time med en gang? Du har jo rett på det. Ville kanskje også informert lokalavisa, dette er jo ikke greit i det hele tatt. Er vel fritt sykehusvalg i Norge, så fastlegen kan kanskje henvise til et annet sykehus?
 
Får jeg spørre hvilket sykehuset du hører til? Jeg er 39 og har fått med meg at Kalnes reduserer i sommer, men at alle over 35 skal få det de har krav på. Jeg venter fortsatt på innkalling og håper det dukket opp snart, er 11+2 i dag.
Du må ringe å mase men du skal ha time mellom 12+0 og 13+6 :)
 
Alle som får avslag pga kapasitet bør klaga kraftig! Kvinnehelse er ALLTID der det skal spikkes og spares og me kan ikkje finna oss i det. Det er etablert og det SKAL gis tilbud om TOUL til ALLE, og NIPT til alle over 35år ved termin!
Screenshot_20230710_192449_Chrome.jpg
 
Enig med de over! Ring og si ifra og mas. Får du ikke gehør hos sykehuset så ringer du legen. Dette har du krav på! Også sender du klage også. Barselopprøret har fine maler og veiledninger på dette på nettsiden sin :) Som @ElskerJesus♡ skriver så blir kvinnehelse så nedprioritert og kutta i. Vi må si ifra når noe ikke er rikitg, om ikke blir det i hvert fall ikke bedre…
 
Får jeg spørre hvilket sykehuset du hører til? Jeg er 39 og har fått med meg at Kalnes reduserer i sommer, men at alle over 35 skal få det de har krav på. Jeg venter fortsatt på innkalling og håper det dukket opp snart, er 11+2 i dag.
Det er Ahus. Jeg trodde det var en enkel prosess å få NIPT-test så lenge jeg er 36. Men der tok jeg feil.. Kjipt at de reduserer men fint at alle over 35 allikevel skal få det de har krav på. Vet ikke hvordan det er å søke om å få bytte sykehus?
 
Det er Ahus. Jeg trodde det var en enkel prosess å få NIPT-test så lenge jeg er 36. Men der tok jeg feil.. Kjipt at de reduserer men fint at alle over 35 allikevel skal få det de har krav på. Vet ikke hvordan det er å søke om å få bytte sykehus?
Forsøk å få time hos Ahus Kongsvinger om du kan. Jeg fikk time på under dagen etter henvisning til OTUL i august og OUL i september. En times kjøretid fra Nordbyhagen :)

Jeg skal ha all svangerskapsoppfølgning ved Ahus Kongsvinger men har søkt fødeplass Ahus Nordbyhagen, så tipper det går an
 
Bruker å være bedre kapasitet på Kongsvinger har jeg hørt. Kongsvinger er også en del av Ahus, så kan ev be legen om å henvise dit.

Snodig at du ikke fikk noen timer der. Jeg fikk TOUL midt i juli, men ville ha den er par uker senere, noe som lot seg fikse med en gang å få ny time.
 
Fikk brev idag om at jeg er satt på venteliste til nipt/tul, og vil få time innen 27/8. hvis det drar seg ut helt til den datoen er jeg 14+4, er ikke det veldig sent?
Hadde håpt jeg skulle få time før vi reise på ferie (vi reiser når jeg er 12+0, og kommer hjem 13+3, så er jo dårlig timing med tanke på tul :bag: )
Men 14+4 syns jeg var veldig sent…
 
Du må ringe å mase men du skal ha time mellom 12+0 og 13+6 :)
Jeg ringte de nå og fikk time på tlf om to uker, så takk for masetips! Ellers hadde vel tiden gått. Vet du om NIPT og toul gjøres samtidig? Ble brått usikker på om jeg nå har fått tid til det ene og ikke det andre for eksempel. Selv om jeg sa begge deler på telefonen altså.
 
Jeg får heller ikke tidlig ultralyd (Stavanger) pga lav feriebemanning.. Jeg er "bare" 34 når baby kommer, så jeg ville uansett ikke fått NIPT. Men det kan virke som at deler av svangerskapstilbudet tilbudet forsvinner pga økonomi og bemanning. Utrolig synd.
Jeg er 35 nå og har fått time i august så da prioriterer de iallefall de over
 
Jeg ringte de nå og fikk time på tlf om to uker, så takk for masetips! Ellers hadde vel tiden gått. Vet du om NIPT og toul gjøres samtidig? Ble brått usikker på om jeg nå har fått tid til det ene og ikke det andre for eksempel. Selv om jeg sa begge deler på telefonen altså.
Begge deler . Blodprøven blir rekvirert når du er der tror jeg :)
 
Enig med de over! Ring og si ifra og mas. Får du ikke gehør hos sykehuset så ringer du legen. Dette har du krav på! Også sender du klage også. Barselopprøret har fine maler og veiledninger på dette på nettsiden sin :) Som @ElskerJesus♡ skriver så blir kvinnehelse så nedprioritert og kutta i. Vi må si ifra når noe ikke er rikitg, om ikke blir det i hvert fall ikke bedre…
Signerer denne! Ring og mas.
Jeg er 10+5 i dag, blir 35 i august og har fått time til både tidlig ul og NIPT.

Mas mas mas :angel4
 
Jeg er 35 nå og har fått time i august så da prioriterer de iallefall de over
August er vel også ferieavviklingen ferdig. Jeg er 12 +0 allerede neste uke, så tror det har litt med det også å gjøre. At jeg ikke rekker det før 13+6.
 
Signerer denne! Ring og mas.
Jeg er 10+5 i dag, blir 35 i august og har fått time til både tidlig ul og NIPT.

Mas mas mas :angel4
Tror jeg skal prøve å ringe i morgen. Og eventuelt be om å bli henvist til Haugesund?? Noen som vet hvordan ståa er det?
 
Back
Topp