NIPT test

Jeg hadde tenkt å sende blodprøve for analyse i utlandet, men såvidt jeg forstår meg på kan man ikke stole på NIPT ved vanishing twin (tror det er fordi sjansen for falske positive pga dna fra den døde tvillingen er så stor), så da tror jeg det blir en ultralyd i uke 12 i stedet.
NIPT kunne jo fortsatt ha gitt meg en trygghet på at mye er i orden, den døde tvillingen kan jo ha dødd av noe annet enn kromosomfeil. Utslag ville også gitt meg rett på nærmere analyser fra det offentlige Norge.
Men såvidt jeg har skjønt vil ikke prøve engang. Håper å få noe trygghet fra UL i alle fall...

Synes det er en fryktelig vanskelig avveining, men har vært tett på en familie med et barn med store behov og sett hva det gjør med foreldre og søsken. Man kan jo ikke si om det er verdt det eller ikke, men i noen situasjoner kan et sykt barn gi veldig store ringvirkninger og ganske ødelagte liv...
 
Det er helt lov å si! Man må gjøre det som er best for sin familie :) Er man over 35 og har høyere risiko av diverse årsaker, eller flere barn å ta hensyn til så skjønner jeg det veldig godt. Jeg bare skjønner ikke hvorfor unge førstegangs vurderer en slik test, men det er mulig jeg har misforstått og at det ikke er noen unge førstegangs som har vurdert den :p Var ikke et tema i min forrige termingruppe, men her er det blitt tatt opp i 3 tråder allerede. Er bare nysgjerrig :p

Sniker
Bare for å si at jeg tror det var fordi man ikke snakket om muligheten eller visste om testen for bare kort tid siden. I Norge hvertfall.
I tillegg troooor jeg at det blant mange kan ha oppstått en litt feilaktig forståelse om at NIPT vil sikre deg å få et friskt barn. Er den testen grei har man utelukka det vanligste og ellers skjer det sjelden noe. Og det stemmer vel ikke egentlig helt. Det er mye en NIPT test ikke vil vise, feil ved organer eller manglende organer og hjertefeil for eksempel. Men såklart, jo flere tester som viser til at ting er normalt, jo bedre på en måte. Samtidig, nipt gir bare en ganske god indikasjon på noen få trisomier. Det er jo mye annet som kan gå galt, dessverre. Jeg lurer derfor på om den er i ferd med å skape en slags flask trygghet, og den tryggheten ønsker folk å få. I tillegg er det risikofritt sammenlignet med en fostervann/morkakeprøve. Og jeg kan skjønne det, jeg ønsker jo også å gå gravid og helst vite at ALT er i orden.
Det her er bare mine tanker, kanskje er alle sammen helt feil og alle mine antagelser er gale :p
 
Helt enig med deg altså, virker som «alle» vil ta den... og det sorteringssamfunnet vil vi vel ikke ha? For grunnen til at man tar den er jo for å kunne gå videre i svangerskapet med visshet i at det ikke foreligger kromosomfeil.. tror ikke alle tenker over hva det vil si om man faktisk avdekker det... bare så opptatt av å få det avkreftet. Om det gir mening? Det er jo faktisk en reel mulighet for at de finner noe, håper folk tenker virkelig gjennom dette før de tar testen.. avgjørelsen vil man nok aldri klare å ta før man står i det, men man burde reflektere rundt det...
Helt enig!
 
Sniker
Bare for å si at jeg tror det var fordi man ikke snakket om muligheten eller visste om testen for bare kort tid siden. I Norge hvertfall.
I tillegg troooor jeg at det blant mange kan ha oppstått en litt feilaktig forståelse om at NIPT vil sikre deg å få et friskt barn. Er den testen grei har man utelukka det vanligste og ellers skjer det sjelden noe. Og det stemmer vel ikke egentlig helt. Det er mye en NIPT test ikke vil vise, feil ved organer eller manglende organer og hjertefeil for eksempel. Men såklart, jo flere tester som viser til at ting er normalt, jo bedre på en måte. Samtidig, nipt gir bare en ganske god indikasjon på noen få trisomier. Det er jo mye annet som kan gå galt, dessverre. Jeg lurer derfor på om den er i ferd med å skape en slags flask trygghet, og den tryggheten ønsker folk å få. I tillegg er det risikofritt sammenlignet med en fostervann/morkakeprøve. Og jeg kan skjønne det, jeg ønsker jo også å gå gravid og helst vite at ALT er i orden.
Det her er bare mine tanker, kanskje er alle sammen helt feil og alle mine antagelser er gale :p

Selvfølgelig ønsker man jo at alt er i orden, men det er som du sier fortsatt mye som kan gå galt. I tillegg er den veldig dyr og det virker veldig komplisert å få gjennomført. Tanken på å ta NIPT har vel egentlig ikke falt meg inn så litt derfor jeg tok det opp. Lurer liksom på hva det er jeg ikke har fått med meg siden «alle» skal ta den :wacky: Tror nesten ikke jeg vil vite det om vi har en forhøyet risiko for noe jeg. Bedre å ta det hvis det kommer :nailbiting: Er nok bekymringer i en graviditet :bag:
 
Sniker
Bare for å si at jeg tror det var fordi man ikke snakket om muligheten eller visste om testen for bare kort tid siden. I Norge hvertfall.
I tillegg troooor jeg at det blant mange kan ha oppstått en litt feilaktig forståelse om at NIPT vil sikre deg å få et friskt barn. Er den testen grei har man utelukka det vanligste og ellers skjer det sjelden noe. Og det stemmer vel ikke egentlig helt. Det er mye en NIPT test ikke vil vise, feil ved organer eller manglende organer og hjertefeil for eksempel. Men såklart, jo flere tester som viser til at ting er normalt, jo bedre på en måte. Samtidig, nipt gir bare en ganske god indikasjon på noen få trisomier. Det er jo mye annet som kan gå galt, dessverre. Jeg lurer derfor på om den er i ferd med å skape en slags flask trygghet, og den tryggheten ønsker folk å få. I tillegg er det risikofritt sammenlignet med en fostervann/morkakeprøve. Og jeg kan skjønne det, jeg ønsker jo også å gå gravid og helst vite at ALT er i orden.
Det her er bare mine tanker, kanskje er alle sammen helt feil og alle mine antagelser er gale :p
Så enig!!!
Dessverre er det mye som kan gå galt, man vil aldri vite det for sikkert... så redd mange ser på det som en falsk trygghet..
 
Veldig enig. Vi har jo snakket en del om dette fordi vi har vært gjennom kub før, og det er et stort etisk dilemma, som jeg tror er umulig å vite hvordan man håndtere med mindre man står midt i det..
Hvis den sjeldne diagnosen til min datter hadde blitt oppdaget i svangerskapet, så hadde jeg fått tilbud om senabort. Jeg ANER ikke hvordan jeg hadde taklet det.. i dag får jeg panikk bare av TANKEN på at jeg kunne valgt akkurat HENNE bort :wideyed::wideyed:
Min datter klarer seg bra i hverdagen på tross av noen utfordringer, men det kunne man umulig ha visst om man satt diagnosen i svangerskapet...... sykt å tenke på!
Nå er jeg egentlig glad vi ikke fikk vite noe før hun var født!!
 
Jeg tenker at folk er forskjellig og må selv kjenne på hva de klarer. Årsaken til at jeg tar NIPT selv er for å vite tidlig nok til at jeg ikke har gått halve svangerskapet dersom det skulle være noe galt. Ganske sikker på at det å evt gjennomgå en senabort er mye tøffere og kanskje kjenner man da på at man ikke klarer det valget. Ikke sikkert man velger å avbryte svangerskapet tidligere heller, men det er lettere å kjenne på hva som blir riktig for oss og våre familie i uke 10 enn i uke 19 på en måte....Selvom man absolutt ikke får vite alt som kan være galt ved NIPT.

Hadde nok ikke tenkt sånn om det var første barnet, men med søsken inni bildet så tenker jeg litt på at det er flere som påvirkes.
 
Hvis den sjeldne diagnosen til min datter hadde blitt oppdaget i svangerskapet, så hadde jeg fått tilbud om senabort. Jeg ANER ikke hvordan jeg hadde taklet det.. i dag får jeg panikk bare av TANKEN på at jeg kunne valgt akkurat HENNE bort :wideyed::wideyed:
Min datter klarer seg bra i hverdagen på tross av noen utfordringer, men det kunne man umulig ha visst om man satt diagnosen i svangerskapet...... sykt å tenke på!
Nå er jeg egentlig glad vi ikke fikk vite noe før hun var født!!
Det du skriver her setter ting i perspektiv, virkelig. Det er mye etikk i dette og jeg forstår hvorfor det er debattert at alle skal ha tilgang til NIPT. Samtidig er jeg også for at man skal kunne velge selv.. Dilemma uansett dette.

Godt at dere ikke fikk det valget akkurat den gang iallefall :Heartpink
 
Vi har vurdert det, men i følge legen min får jeg ikke måle nakkefold engang?? Er 2 år for "ung".
Det stemmer faktisk.. Er ift bioteknologiloven at man ikke kan gå privat og drive sorteringssamfunn. Men, de fleste privstklinikker sjekker det litt uansett og hvis de ser at den er noe fortykket så blir man henvist til offentlig som kan sjekke det mer nøye :)
 
Synes ikke det spiller noen rolle om man er 25 eller 35. Har man lyst og mulighet, så tar man den. Synes ei ung jente har like mye rett til å vurdere om det passer for henne å sette til verden et barn som kanskje krever tett oppfølging resten av livet. Jeg skal ta (før fylte 35, tenk!) fordi jeg har, i min livssituasjon/familiesituasjon, lyst på muligheten til å ta et valg om jeg får vite at det feiler fosteret noe. Der er mannen og jeg enig, og det valget tar vi for oss selv og de barna vi har fra før. Selvfølgelig mye den testen ikke viser, så man er aldri sikker..

Og som en bonus får man vite kjønn tidlig, og det passer sinnsykt bra for ei som meg som er OVER gjennomsnittet, på grensen til sinnsykt nysgjerrig :hilarious:
 
Synes ikke det spiller noen rolle om man er 25 eller 35. Har man lyst og mulighet, så tar man den. Synes ei ung jente har like mye rett til å vurdere om det passer for henne å sette til verden et barn som kanskje krever tett oppfølging resten av livet. Jeg skal ta (før fylte 35, tenk!) fordi jeg har, i min livssituasjon/familiesituasjon, lyst på muligheten til å ta et valg om jeg får vite at det feiler fosteret noe. Der er mannen og jeg enig, og det valget tar vi for oss selv og de barna vi har fra før. Selvfølgelig mye den testen ikke viser, så man er aldri sikker..

Og som en bonus får man vite kjønn tidlig, og det passer sinnsykt bra for ei som meg som er OVER gjennomsnittet, på grensen til sinnsykt nysgjerrig :hilarious:
Det er vel der jeg og veldig mange ikke er helt enig. Jeg er prinsipielt i mot et sorteringssamfunn og synes vi bør forholde oss til bioteknologiloven slik den er i dag - ikke omgå loven fordi man har lyst og mulighet. Men vi har alle rett til våre meninger og trenger ikke alltid være enig :) Er en grunn til at dette er et svært omdiskutert tema - mange sterke meninger :)
 
Back
Topp