Nipt-test

Jeg gjør det egentlig fordi de sjekker ofte andre organer, utvikling og nesebein på ultralyden. Jeg vet ikke om man behøver å sjekke begge deler, men vet NIPT testen bare sjekker en del kromosomfeil og tenker de kanskje kan se andre type feil ved en tidlig ultralyd. Men jeg er absolutt ikke sikker på dette altså :) Jeg har også fått anbefalt https://www.spesialistsenteretforkvinner.no/ på Jessheim som tydeligvis gjør en grundig sjekk av organer også og hørt de er super flinke. Men dessverre er de på ferie og jeg rekker ikke gjøre ultralyd der før nakkefolden har lukket seg.

Men har ikke noe fasit svar på om man trenger å gjøre både NIPT og nakkefold.

Men hvis du ser på den linken jeg sendte så ser du det litt bedre forklart (men ja ikke noe 100% klart svar her heller). https://www.jordmorklinikken.no/hva-er-nipt/

«Hvis svaret viser normale kromosomer får vi spørsmål om nødvendigheten av en ultralyd undersøkelse. Dette må hver enkelt vurdere. En ultralyd undersøkelse i uke 12 er en vurdering av fosterets anatomiske utvikling. Vi ser om fosteret ser friskt ut så langt i svangerskapet. Vi ser hodet, begge hjernehalvdelene, armer og ben, hender og føtter, om kroppen ser normal ut, og at det er væske på riktig sted.»

Hei igjen,

De ringte meg med test resultater og jeg hadde heldigvis lav risiko for alle kromosonfeilene (Tok utvidet Panorama) . Jeg fant forresten en side her som dere kan lese mer om hvorfor de anbefaler NIPT og tidlig ultralyd av nakkefold(var bare en av sidene jeg fant, men her ser dere at de kaller den tidlig ultralyden for NT scan og da kan man bare søke flere steder hvis man vil lese mer )

http://www.prpimaging.com.au/LiteratureRetrieve.aspx?ID=176614

Hadde tidligere i dag en lang samtale med de på Edda labs i Sverige.
Det er aldri 100% sikkert det svaret man får på testene. Det er sannsynlighet man tester får.
Man får kun ja eller nei på morkake eller fostervannsprøver.
Men nipt er en god indikator. Men stor sannsynlighet bestyr ikke alltid at det er det, som noen har nevnt før. Og liten sannsynlighet, betyr ikke at det ikke er noe. Men downs hadde de en 99% treffsikkerhet på. De andre har større margin.
Greit å vite tenker jeg :)

Hadde tidligere i dag en lang samtale med de på Edda labs i Sverige.
Det er aldri 100% sikkert det svaret man får på testene. Det er sannsynlighet man tester får.
Man får kun ja eller nei på morkake eller fostervannsprøver.
Men nipt er en god indikator. Men stor sannsynlighet bestyr ikke alltid at det er det, som noen har nevnt før. Og liten sannsynlighet, betyr ikke at det ikke er noe. Men downs hadde de en 99% treffsikkerhet på. De andre har større margin.
Greit å vite tenker jeg :)

Hvis jeg forstår riktig ut ifra informasjonen jeg har fått fra de i Danmark så er feilmarginen hvis resultatet er negativt (altså liten sjanse) veldig liten. Men hvis du får positiv (at det er en risiko der) så er feilmarginen større og at det ikke er sikkert det er stor sannsynlighet for at barnet ditt har en kromosomfeil :) Men ja man må ta morkakeprøve test for å være 100% sikker. Men vet at litt av grunnen for at de har gjort NIPT lov Norge er fordi de ønsker at personer som har risiko for kromosomfeil tar NIPT test istedenfor fostervann test fordi det innebærer en forhøyet risiko for abort. Vet også at hvis de finner væske i nakkefolden så betyr ikke det heller at noe er unormalt med barnet og at eneste muligheten for å utelukke det er med fostervannsprøve test. Kjenner noen som har hatt for mye væske i nakkefold men så har fostervann testen har vært helt fin og de har født et barn uten kromosomfeil :) Så man må ikke bli helt skremt med engang selvom man garantert blir redd hvis en av prøvene viser forhøyet risiko.

Her kan dere se statistikken nederst på testen som Ultralydklinikken.dk bruker. Det står det også forklart hva positive/negative predicted value betyr. Det er dette firma de bruker til å analyserer testen:

https://www.natera.com/womens-health/panorama-nipt-prenatal-screening

Hei. Dere som bestilte KIT fra ultralydklinikken hvilken valgte dere? Basis vs utvidet

det er to forskjellige panorama KIT
CCDED566-6810-4C67-8B9C-E894C974E6F0.png 2322DEEA-1C6A-4CA1-B00E-4DCA0DC619D8.png

Fastlegen min nekter å ta blodprøve for meg
Sendte mail til Medicus fikk ingen respons
Hvor skal jeg ta den prøven??

Fastlegen min nekter å ta blodprøve for meg
Sendte mail til Medicus fikk ingen respons
Hvor skal jeg ta den prøven??
Kan du prøve et annet legekontor? Evt ringe rundt til private hvis du bor i nærheten av en storby? Så kjipt at legen din er så vrang på :( jeg ringte bare legekontoret å spurte sekretæren der som igjen forhørte seg med de som jobber på laboratoriet. De så ingen problem med det.

Kan du prøve et annet legekontor? Evt ringe rundt til private hvis du bor i nærheten av en storby? Så kjipt at legen din er så vrang på :( jeg ringte bare legekontoret å spurte sekretæren der som igjen forhørte seg med de som jobber på laboratoriet. De så ingen problem med det.
Legen med har svart med en lang melding og mener det er ulovlig!

Tok utvidet panorama :)
Jeg får dette spørsmålet men jeg skal jo ikke ha ul da jeg ikke skal dra dit. Vet du hva jeg må gjøre for å gå videre?

Vedlegg

• 1452C680-6CAE-4EFF-B7AF-903239968223.png
    1452C680-6CAE-4EFF-B7AF-903239968223.png
    43,3 KB · Visninger: 20
Jeg får dette spørsmålet men jeg skal jo ikke ha ul da jeg ikke skal dra dit. Vet du hva jeg må gjøre for å gå videre?

Jeg lurte på det samme! Du booker deg bare inn en dato og klokkeslett, og så sender de testen den dagen :happy: Vår test brukte 11 dager på å komme frem, sendt mandag og ankom fredag uken etter

Jeg lurte på det samme! Du booker deg bare inn en dato og klokkeslett, og så sender de testen den dagen :happy: Vår test brukte 11 dager på å komme frem, sendt mandag og ankom fredag uken etter
Jeg får spm om ultralyd og den skal jeg ikke ha

Aleris sa jeg bør ha rekvisisjon. Sa vil bare to rør med blodprøve. Skjønner ikke hvorfor de er så vanskelige:smiley-angry017:smiley-angry017

Aleris sa jeg bør ha rekvisisjon. Sa vil bare to rør med blodprøve. Skjønner ikke hvorfor de er så vanskelige:smiley-angry017:smiley-angry017
Så spesielt! Hør med andre private. Volvat, Fürst, dr. Dropin osv. Kjenner du en sykepleier eller lege? Ville forresten også ha byttet fastlege om fastlegen din er så sur som h*n virker som. ❤️

Back
Topp