Nipt-test

LoffIMagen

Gift med forumet
Novemberlykke 2018
FebbisBebbis2021 ❄️
Septemberlykke 2024
Noen som har bestilt enda? Ser at man kan ta fra uke 9/10 og i dag er jeg 9+0 så da begynner jeg jo å tenke på om jeg skulle tatt det da. Hvor fort får man test-kitet, hvor kan man ta testene og hvor raskt får man svar?

Jeg lurer litt på det samme. Når jeg va på tul sa jordmor at jeg kunne ringe fastlegen å bli henvist nå da grensen for risikosvangskap var senket fra 38 til 35. Men har glemt det litt, og litt usikker på om jeg tør (som selvsagt er helt tullete, for utsetter det jo bare til OUL om noe er galt da). Så noen over 35 som har gjort det gjennom fastlegen? ( ikke meningen å sidekuppe tråden her, Loffen). :)

Jeg lurer litt på det samme. Når jeg va på tul sa jordmor at jeg kunne ringe fastlegen å bli henvist nå da grensen for risikosvangskap var senket fra 38 til 35. Men har glemt det litt, og litt usikker på om jeg tør (som selvsagt er helt tullete, for utsetter det jo bare til OUL om noe er galt da). Så noen over 35 som har gjort det gjennom fastlegen? ( ikke meningen å sidekuppe tråden her, Loffen). :)

Du får ikke tatt den i Norge uten at du først har tatt KUB test og fått utslag på den. Fastlegen hevniser til KUB testen, men ikke nipt.

Vil du ta nipt uansett (noe jeg vil, siden kub er mye usikrere), må du bestille kit fra utlandet, eller reise utenlands.

Du får ikke tatt den i Norge uten at du først har tatt KUB test og fått utslag på den. Fastlegen hevniser til KUB testen, men ikke nipt.

Vil du ta nipt uansett (noe jeg vil, siden kub er mye usikrere), må du bestille kit fra utlandet, eller reise utenlands.
Bare lurer;

«
  • Alle gravide kvinner får tilbud om tidlig ultralyd og blodprøve (KUB, se faktaboks lenger ned i artikkelen). Det er uklart om når dette skjer, stortingets ønske er så fort som mulig og senest januar 2021.
  • Alderen for risikosvangerskap senkes fra 38 til 35 år. Det betyr at alle over 35 år har rett til fosterdiagnostikk med NIPT og fostervannsprøve.
  • Kvinner får tilbud om NIPT-test om det er medisinsk årsak til det (basert på kriterier for fosterdiagnostikk som gjelder i dag). »

• Betyr det at vi over 35 får KUB allerede nå, da det må tas før NIPT? Eller får vi ingen av delene da man regner at tilbudet for KUB ikke er på plass før januar 2021? :pompus:

Bare lurer;

«
  • Alle gravide kvinner får tilbud om tidlig ultralyd og blodprøve (KUB, se faktaboks lenger ned i artikkelen). Det er uklart om når dette skjer, stortingets ønske er så fort som mulig og senest januar 2021.
  • Alderen for risikosvangerskap senkes fra 38 til 35 år. Det betyr at alle over 35 år har rett til fosterdiagnostikk med NIPT og fostervannsprøve.
  • Kvinner får tilbud om NIPT-test om det er medisinsk årsak til det (basert på kriterier for fosterdiagnostikk som gjelder i dag). »

• Betyr det at vi over 35 får KUB allerede nå, da det må tas før NIPT? Eller får vi ingen av delene da man regner at tilbudet for KUB ikke er på plass før januar 2021? :pompus:
Aner ikke når den nye aldersgrensen slår inn.

Hei Jenter ❤️Jeg har bestilt uke 9+2 hos ultralyd jordmorene i Danmark. Bestilte Panorama testen.

Var hos jordmor på fredag, hun fortalte at siden jeg er 35 år, kan jeg få KUBE testen av fastlegen. Etterfulgt av NIPT test.. En må søke til fastlegen med engang, noe som kan ta en stund..

Spørs hvor langt du er på vei og årsaken til at du ønsker den.

I Danmark får du svar på prøvene i uke 10.
I Norge, rundt uke 14...

Utenom dette, utføres ikke tidlig NIPT test, med mindre du har søkt til fastlegen lenge før!!

Vi er i fellesferien nå, så for meg er det helt naturlig å betale de ekstra kr i Danmark ❤️
Håper dette ga litt svar.

Jeg bestilte testen fra Danmark. Jeg sendte prøven 1juli og fikk svar i går 11juli. Så går rimelig fort. Jeg prøvde først å høre litt her i Norge hos private om å få ta testen der. Flere skulle prøve å opprette tilbud om nipt test fra 1juli, men når datoen nærmet seg sa flere at de ikke klarte å innfri fristen og utsatte det til november en gang. Når de ikke klarer få til testene på privat klinikker tviler jeg på at de har fått det på plass i det offentlige, men mulig KUB er et alternativ for oss over 35år.

Jeg bestilte testen fra Danmark. Jeg sendte prøven 1juli og fikk svar i går 11juli. Så går rimelig fort. Jeg prøvde først å høre litt her i Norge hos private om å få ta testen der. Flere skulle prøve å opprette tilbud om nipt test fra 1juli, men når datoen nærmet seg sa flere at de ikke klarte å innfri fristen og utsatte det til november en gang. Når de ikke klarer få til testene på privat klinikker tviler jeg på at de har fått det på plass i det offentlige, men mulig KUB er et alternativ for oss over 35år.
Hvor fikk du tatt selve blodprøven?

Hvor ifra Danmark bestilte du? Har du nestside? Og hvor fikk du tatt prøven? Må prøven sendes samme dag?❤️❤️

Jeg fikk tatt det på legekontoret her jeg bor. Ringte på forhånd og avtalte det. Forklarte de at prøven skulle være tillatt nå fra 1 juli i norge så de kunne ikke se noen grunn til at de ikke skulle hjelpe meg med å ta blodprøven.
Bestilte prøven hos www.ultralydklinikken.dk
Prøven bør sendes samme dag som du tar blodprøven. De svarer veldig raskt på mail og har vært veldig behjelpelige. Ingen problem å ringe de heller. Ble ganske paff når jeg fikk svar på en lørdag.

Fikk vel pakken levert en mandag å gav beskjed til de på ultralyd klinikken om at jeg skulle ta blodprøven onsdag 1juli. Da ordnet de med frakt og tollpapirer og jeg trengte bare ringe DHL og avtale henting hjemme hos meg.

Jeg fikk tatt det på legekontoret her jeg bor. Ringte på forhånd og avtalte det. Forklarte de at prøven skulle være tillatt nå fra 1 juli i norge så de kunne ikke se noen grunn til at de ikke skulle hjelpe meg med å ta blodprøven.
Prøven bør sendes samme dag som du tar blodprøven. De svarer veldig raskt på mail og har vært veldig behjelpelige. Ingen problem å ringe de heller. Ble ganske paff når jeg fikk svar på en lørdag.
Så bra!!!!!❤️Alt Ok? Nå vet du vel kjønnet også??❤️❤️SPENNENDE!!!

Hei Jenter ❤️Jeg har bestilt uke 9+2 hos ultralyd jordmorene i Danmark. Bestilte Panorama testen.

Var hos jordmor på fredag, hun fortalte at siden jeg er 35 år, kan jeg få KUBE testen av fastlegen. Etterfulgt av NIPT test.. En må søke til fastlegen med engang, noe som kan ta en stund..

Spørs hvor langt du er på vei og årsaken til at du ønsker den.

I Danmark får du svar på prøvene i uke 10.
I Norge, rundt uke 14...

Utenom dette, utføres ikke tidlig NIPT test, med mindre du har søkt til fastlegen lenge før!!

Vi er i fellesferien nå, så for meg er det helt naturlig å betale de ekstra kr i Danmark ❤️
Håper dette ga litt svar.
Så du skal til Danmark? Allerede 9+2? Så gøy å få vite så mye om babyen allerede i uke 10!

Hvor lang tid tok det før du fikk kitet? Og hvor langt på vei var du da du tok testen?

Haha. Ikke noe problem:)

Resultatene var bra. Fikk lav risiko på alt :happy:
Vi valgte faktisk å ikke vite kjønnet denne gangen, men du kan få vite det hvis du vil.
Hører egentlig til januar gruppa. Jeg håpte å få tatt testen i Norge så derfor bestilte jeg testen litt sent. Var 11+0 dagen jeg tok testen.
Tok ca 3 dager fra jeg bestilte til jeg fikk testen, men jeg betalte ekstra for å få sendt den raskt. Ønsket å få den så fort som mulig siden jeg alt var så langt på vei.

Her står det hvor mye det koster å kjøpe kit.
Det er 400,- forskjell på pris. Reiser du til København så får du skanning også.

Vi tar 2 netter i København. Kjører fra Oslo. Tivoli for kidsa og UL for mor❤️❤️

Vedlegg

• AB8DDACB-8B50-4879-8A81-D43C5E2DED51.png
    AB8DDACB-8B50-4879-8A81-D43C5E2DED51.png
    78,1 KB · Visninger: 13

Måtte be gjøre noe med blodprøven før den ble sendt?
Har sett på nett at man fåt instrukser på takning av blod, og at "fullblod" ikke sendes, eller holder lenge..
Så man må få en lap til å gjøre noe med det før sending?

Måtte be gjøre noe med blodprøven før den ble sendt?
Har sett på nett at man fåt instrukser på takning av blod, og at "fullblod" ikke sendes, eller holder lenge..
Så man må få en lap til å gjøre noe med det før sending?

Ja, instrukser følger med. Tok det med til legekontoret så de visste hva de skulle gjøre. Fulgte med alt utstyr + ekstra itilfelle de 'bommet'. Det er 2 glass som skal fylles med blod og fikk med et ekstra glass i tilfelle noe skulle være deffekt. Blodprøvene skulle vendes forsiktig 10 ganger. På glassene skulle en skrive ned navn, personnr og dato. Følger også med merkelapper med qr koder som skal settes på blodprøve glassene. Alt står veldig greit forklart. Hvis en har spørsmål svarer de veldig raskt på mail og de har åpnet til kl 20 nesten hver kveld.

Back
Topp