NIPT-test

LillePus81

Flørter med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Er det noen her som vurderer å ta NIPT-test i Danmark?
Noen som vet om det er denne testen man får tilbud om i Norge når man er over 38?
:dummy1::dummy:
 
Er det noen her som vurderer å ta NIPT-test i Danmark?
Noen som vet om det er denne testen man får tilbud om i Norge når man er over 38?
:dummy1::dummy:
Jeg tok NIPT i Gøteborg sist men nå skal man få tilbud om dette her hvis man er 38+.
Hvis ikke så var jeg i hvert fall veldig fornøyd med barnmorskekliniken, Gøteborg :) Det er jo litt dyrt med NIPT men så mye bedre enn duo-test.
 
Er det noen her som vurderer å ta NIPT-test i Danmark?
Noen som vet om det er denne testen man får tilbud om i Norge når man er over 38?
:dummy1::dummy:

Sniker
Du får bare tilbud om den dersom det blir gjort funn på ultralyd som tilsier at ikke alt er orden, som jeg hr forstått. Men er du over 38 får du tilbud og duo-test, den ville jeg tatt :)
 
Last edited:
Jeg vurderer å ta NIPT (kalles Harmony i Danmark tror jeg) i Danmark. Som de sier over tar man først duotest i Norge, og hvis den viser en fare for kromosomfeil tar man NIPT etterpå.
Jeg bor veldig usentralt på Sørlandet, og da jeg var gravid sist tok jeg duotest. Da måtte jeg først kjøre til Kristiansand (langt) en dag for å fastsette termin med UL, deretter måtte jeg kjøre til Stavanger (enda lengre) eller Oslo (veldig veldig langt) for blodprøve og UL. Duotesten blir kun gjort ved sykehus som er universitetssykehus. Så jeg synes egentlig det blir enklere å dra på en koselig tur til Danmark.
 
Jeg vurderer å ta NIPT (kalles Harmony i Danmark tror jeg) i Danmark. Som de sier over tar man først duotest i Norge, og hvis den viser en fare for kromosomfeil tar man NIPT etterpå.
Jeg bor veldig usentralt på Sørlandet, og da jeg var gravid sist tok jeg duotest. Da måtte jeg først kjøre til Kristiansand (langt) en dag for å fastsette termin med UL, deretter måtte jeg kjøre til Stavanger (enda lengre) eller Oslo (veldig veldig langt) for blodprøve og UL. Duotesten blir kun gjort ved sykehus som er universitetssykehus. Så jeg synes egentlig det blir enklere å dra på en koselig tur til Danmark.
Og du får helt andre svar på NIPT. Jeg hadde forhøyet risiko for trisomi etter duo 1:49, og etter NIPT ca 1:10000. Dessuten var duo bare ubehagelig opplevelse for min del med kald jordmor på UL og vi gikk derfra med dårlig følelse og usikkerhet.
 
Sniker
Du får bare tilbud om den dersom det blir gjort funn på ultralyd som tilsier at ikke alt er orden, som jeg hr forstått. Men er du over 28 får du tilbud og duo-test, den ville jeg tatt :)
Jeg trodde faktisk alle over 38 fikk den men du har rett:
Hvem får tilbud om NIPT for trisomi?
I Norge er ikke NIPT et tilbud til alle gravide. Testen tilbys bare hvis KUB-testen har vist økt sannsynlighet for at fosteret har trisomi 13, 18 eller 21. Sannsynligheten må være høyere enn 1:250. Fra Helsenorge.no
 
Vi har bestilt tid for NIPT i Gøteborg i begynnelsen av januar. Synes det er håpløst at dette tilbys alle gravide i våre naboland, men ikke her. Jeg jobber selv med syke barn og elsker jobben min, men når det finnes en enkel test for å få tidlig vite hva man kan vente og evt ta noen tøffe valg, så ønsker jeg det.
 
En annen ting jeg kom på fra sist var at duo ble utført ca uke 12 (arrester meg gjerne). Hvis jeg da skal vente og så etterpå ta stilling til NIPT så går ukene veldig fort og OM det da er noe problem så blir det jo bare verre for hver uke å skulle ta stilling til det. NIPT svarene tok en uke og min prøve var ikke gyldig og jeg måtte dra til Gøteborg en gang til. Jeg er fullt klar over at jeg er mye eldre enn de fleste her og har høyere risiko, men skriver dette allikevel.
 
En annen ting jeg kom på fra sist var at duo ble utført ca uke 12 (arrester meg gjerne). Hvis jeg da skal vente og så etterpå ta stilling til NIPT så går ukene veldig fort og OM det da er noe problem så blir det jo bare verre for hver uke å skulle ta stilling til det. NIPT svarene tok en uke og min prøve var ikke gyldig og jeg måtte dra til Gøteborg en gang til. Jeg er fullt klar over at jeg er mye eldre enn de fleste her og har høyere risiko, men skriver dette allikevel.

Hvorfor var ikke prøven din gyldig? Ble den tatt for tidlig i svagerskapet? Gjorde de en feil?

Jeg har rett på KUB-test, men vurderer å droppe det, og ta NIPT i stedet. Nettopp pga tiden; så vidt jeg har skjønt kan man ta NIPT fra 10+0, og svaret kommer i løpet av en drøy uke.
 
En annen ting jeg kom på fra sist var at duo ble utført ca uke 12 (arrester meg gjerne). Hvis jeg da skal vente og så etterpå ta stilling til NIPT så går ukene veldig fort og OM det da er noe problem så blir det jo bare verre for hver uke å skulle ta stilling til det. NIPT svarene tok en uke og min prøve var ikke gyldig og jeg måtte dra til Gøteborg en gang til. Jeg er fullt klar over at jeg er mye eldre enn de fleste her og har høyere risiko, men skriver dette allikevel.
Tror vi er ganske mange som er over 38. :) Veldig enig i at det er fryktelig lenge å finne ut av duo/kub/nipt i uke 12-13-14. Det blir jo fort 2 måneder til.
 
Jeg har lest at NIPT-testen skal utføres i 9.-11. svangerskapsuke, men har ingen erfaring med det selv
 
Jeg har lest at NIPT-testen skal utføres i 9.-11. svangerskapsuke, men har ingen erfaring med det selv
De anbefaler vel fra uke 10. De må jo finne baby-DNA i mors blod. Tror jeg var uke 15 når jeg fikk mine svar :)
 
Hvorfor var ikke prøven din gyldig? Ble den tatt for tidlig i svagerskapet? Gjorde de en feil?

Jeg har rett på KUB-test, men vurderer å droppe det, og ta NIPT i stedet. Nettopp pga tiden; så vidt jeg har skjønt kan man ta NIPT fra 10+0, og svaret kommer i løpet av en drøy uke.

De fant ikke nok DNA rett og slett. Er sånn som kan skje :shy: Neste fang gikk det fint(og oftest gjør det nok det første gang). Jeg vurderer også å droppe KUB og ta NIPT :) Men skal høre med legen min hva jeg får tilbud om i Norge.
 
Er det noen som vet navn på noen klinikker i Danmark?
 
Note to self: Testen kalles kanskje Harmony eller Panorama i Danmark.
 
Jeg er over 38 år, ble ikke automatisk tilbudt duotest i Norge. Dette måtte jeg spørre etter selv.
Det endte uansett med at vi tok utvidet test i Danmark. Kom på over 7000 kr, men så værdt det når testen kom så positivt tilbake.
Grunnen til at vi dro dit var for at man får svar på så mye mer en bare trisomiene. Vi tok full pakke når vi først skulle undersøke.
 
Jeg er over 38 år, ble ikke automatisk tilbudt duotest i Norge. Dette måtte jeg spørre etter selv.
Det endte uansett med at vi tok utvidet test i Danmark. Kom på over 7000 kr, men så værdt det når testen kom så positivt tilbake.
Grunnen til at vi dro dit var for at man får svar på så mye mer en bare trisomiene. Vi tok full pakke når vi først skulle undersøke.
Hvor i Danmark var du, og husker du hva de kalte testen?
 
Back
Topp