NIPT test

Kan den ikke tas fra 8 uker da?
uansett viktig å vite at dersom det er avvik på mors kromosomprøver vil man få falske svar på barnet. Snakket med en gynekolog som sa at det har vært en del tilfeller av det. Kvinner som reiser utenlands for å ta NIPT, får beskjed om avvik og får selvfølgelig en reaksjon på det. Får nye prøver og undersøkelser i Norge som viser at babyen er frisk.

Kan den ikke tas fra 8 uker da?
uansett viktig å vite at dersom det er avvik på mors kromosomprøver vil man få falske svar på barnet. Snakket med en gynekolog som sa at det har vært en del tilfeller av det. Kvinner som reiser utenlands for å ta NIPT, får beskjed om avvik og får selvfølgelig en reaksjon på det. Får nye prøver og undersøkelser i Norge som viser at babyen er frisk.
Greit å vite.

Hvis jeg får tilbud om det, vil jeg ha det. Jeg avbrøt et svangerskap i uke 20, og det er det verste jeg noen gang har opplevd. Dersom det er noe alvorlig galt med fosteret, vil jeg ha muligheten til å avbryte det tidligere.

Når det er sagt irriterer det meg grenseløst at alle avisartikler om slike prøver og om tidlig ultralyd fokuserer så mye på Down syndrom. For det første er det bare at av syndromene den kan avdekke, og for det andre er ikke downs nødvendigvis "bare" downs. Det finnes mange følgetilstander som kan være livstruende tilknyttet disse syndromene, men media gjør lite for å vise dette.

Babyen min hadde ikke et syndrom, men det han hadde opptrer oftere hos babyer med trisomi. Jeg klarer ikke å se noe negativt med å gi foreldre muligheten til å tenke seg om, undersøke og evt. forberede seg for hva som kan komme med en slik test.

Hvis jeg får tilbud om det, vil jeg ha det. Jeg avbrøt et svangerskap i uke 20, og det er det verste jeg noen gang har opplevd. Dersom det er noe alvorlig galt med fosteret, vil jeg ha muligheten til å avbryte det tidligere.

Når det er sagt irriterer det meg grenseløst at alle avisartikler om slike prøver og om tidlig ultralyd fokuserer så mye på Down syndrom. For det første er det bare at av syndromene den kan avdekke, og for det andre er ikke downs nødvendigvis "bare" downs. Det finnes mange følgetilstander som kan være livstruende tilknyttet disse syndromene, men media gjør lite for å vise dette.

Babyen min hadde ikke et syndrom, men det han hadde opptrer oftere hos babyer med trisomi. Jeg klarer ikke å se noe negativt med å gi foreldre muligheten til å tenke seg om, undersøke og evt. forberede seg for hva som kan komme med en slik test.

Helt enig!
Noen er urolig dømmende, og skal nekte alle muligheten til å ta denne testen fordi de da tror at resultatet absolutt blir abort ved positivt resultat.
Det må uansett være opp til hver enkelt familie å avgjøre.
Hva med de som får beskjed om ikke levedyktig foster? Uten test tvinges man til nesten dobbelt så langt svangerskap. Jeg er glad for at vi kunne avbryte i uke 13 og ikke i uke 20 feks. Det var helt jævlig, men hadde vært verre senere i svangerskapet. Hvorfor kommer aldri det frem i debatten?

Får jeg tilbudet så tar jeg den.

Jeg ville nok ønsket å ta den, men usikker på hva jeg ville gjort hvis det viste seg å være downs syndrom. Som andre sier, så vil jeg gjerne vite hvis fosteret ikke er levedyktig så tidlig som mulig, slik at man slipper å gå gravid helt til uke 18, i verste fall til termin, og så måtte miste barnet ved fødsel eller kort tid etter. Det hadde knekt meg.

Den burde være tilgjengelig for alle, uansett. Er irriterende at gruppen som får tilbud om det er så liten.
Og om man får testen og den viser seg å være positiv, så sjekkes det alltid med andre prøver også. Ja, det kan hende det er en falsk positiv, men det er derfor man dobbeltsjekker med andre mer invasive tester. Som morkakeprøve og fostervannsprøve. Poenget er at den eneste måten å se dette på nå, er en kub test som er utrolig dårlig, eller invasive prøver som fostervannsprøve og morkakeprøve.
På denne måten må det kun tas når man har en positiv test.
Og denne nipt testen har ingen sjanse for spontanabort. Er en enkel blodprøve.

Ville tatt denne testen om den var tilgjengelig for alle!
Oppdaget selv MA i uke 12 ved ultralyd på eget initiativ, hvor lenge jeg ville gått med et dødt foster uten at kroppen ville ryddet opp selv er ikke godt å si - kanskje i 6 uker til?
Det var sannsynligvis noe galt med fosteret da det sluttet å utvikle seg noen uker tidligere. Dette er jo veldig vanlig, og synes det er forferdelig at så mange må gjennom å oppleve dette.
Ja til testing, så får hver familie bestemme hva de selv ønsker og klare å håndtere. Har nær familie med barn med downs syndrom og de er veldig glad for muligheten dette barnet gir! Dømmer ingen, enten om man ønsker å bære frem et barn som man på forhånd vet at kan ha feks downs eller andre komplikasjoner, eller om man ønsker å ta abort når man står ovenfor det valget.
Forstår at med mer utbredt testing vil flere potensielt velge abort, men sorteringssamfunn er prematurt å snakke om. Det som er mer betenkelig er de genmanipuleringsmetodene som kan bli et stort etisk dilemma, men dette ligger forhåpentligvis langt i fremtiden!

To uker siden gikk vi på samtale etter senabort jeg tok pga vår lille hadde mange misdanelser og trisomi 21 (jer er 35år). Legen sa at NIPT er ikke tilgjengelig ennå og at de vet ikke hvordan blir rutiner rundt det. Hun sa at nå blir det KUB test og uannset får jeg tilbud om føstervansprøve. Men, hvis NIPT er innført hun vet ikke hvis jeg får KUB og NIPT eller bare NIPT. Detter er i Trondheim på føsterdiagnostik. NIPT er beddre enn KUB men falske positive og falske negative resultatet er mulig. Og spontanabort kan skje etter føstervannsprøve. Det blir tøft valg hvis jeg blir gravid :(

Back
Topp