Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Uke 10+0 ifølge det jeg har lest. Det må verifiseres med ultralyd først.Hvor tidlig kan en slik blodprøve tas forresten?
Uke 10+0 ifølge det jeg har lest. Det må verifiseres med ultralyd først.
Ja, såvidt jeg har forstått. Leste om det på en svensk side, de tilbyr det jo til alle.Svangerskapslengden som skal verifiseres?
Greit å vite.Kan den ikke tas fra 8 uker da?
uansett viktig å vite at dersom det er avvik på mors kromosomprøver vil man få falske svar på barnet. Snakket med en gynekolog som sa at det har vært en del tilfeller av det. Kvinner som reiser utenlands for å ta NIPT, får beskjed om avvik og får selvfølgelig en reaksjon på det. Får nye prøver og undersøkelser i Norge som viser at babyen er frisk.
Hvis jeg får tilbud om det, vil jeg ha det. Jeg avbrøt et svangerskap i uke 20, og det er det verste jeg noen gang har opplevd. Dersom det er noe alvorlig galt med fosteret, vil jeg ha muligheten til å avbryte det tidligere.
Når det er sagt irriterer det meg grenseløst at alle avisartikler om slike prøver og om tidlig ultralyd fokuserer så mye på Down syndrom. For det første er det bare at av syndromene den kan avdekke, og for det andre er ikke downs nødvendigvis "bare" downs. Det finnes mange følgetilstander som kan være livstruende tilknyttet disse syndromene, men media gjør lite for å vise dette.
Babyen min hadde ikke et syndrom, men det han hadde opptrer oftere hos babyer med trisomi. Jeg klarer ikke å se noe negativt med å gi foreldre muligheten til å tenke seg om, undersøke og evt. forberede seg for hva som kan komme med en slik test.
Hvis jeg får tilbud om det, vil jeg ha det. Jeg avbrøt et svangerskap i uke 20, og det er det verste jeg noen gang har opplevd. Dersom det er noe alvorlig galt med fosteret, vil jeg ha muligheten til å avbryte det tidligere.
Når det er sagt irriterer det meg grenseløst at alle avisartikler om slike prøver og om tidlig ultralyd fokuserer så mye på Down syndrom. For det første er det bare at av syndromene den kan avdekke, og for det andre er ikke downs nødvendigvis "bare" downs. Det finnes mange følgetilstander som kan være livstruende tilknyttet disse syndromene, men media gjør lite for å vise dette.
Babyen min hadde ikke et syndrom, men det han hadde opptrer oftere hos babyer med trisomi. Jeg klarer ikke å se noe negativt med å gi foreldre muligheten til å tenke seg om, undersøke og evt. forberede seg for hva som kan komme med en slik test.