Gledelig nyhet til alle som er i tvil om de skal dra til Sverige for å ta NIPT, men er usikre på grunn av karantene.
Jeg kom tilbake fra Sverige i går, der jeg tok NIPT-test med ultralyd. På vei hjem var jeg innom grensekontroll i Svinesund. Politet spurte hva jeg hadde gjort i Sverige, og jeg viste kvittering fra klinikken. De spurte også hvor lenge jeg hadde vært borte, og jeg forklarte at jeg hadde dratt fra Norge samme morgen. «Da slipper du karantene», sa politiet. «virkelig?», sa jeg, nesten vantro, etter å ha stålsatt meg for 10 dagers karantene, der jeg går glipp av 17. maifeiring med mer. Politiet forklarte at grunnen til at man slipper karantene er at NIPT-testen blir vurdert som kritisk årsak til å dra ut av landet, ettersom testen ikke kan gjennomføres i Norge. De sa riktignok at det er et tvilstilfelle, men at det var i orden dersom jeg ikke hadde vært i kontakt med andre folk enn de på klinikken, noe jeg ikke hadde.
Det er en viss mulighet for at jeg hadde veldig flaks og traff på en liberal konstabel, men det betyr i hvert fall at det er håp for alle dere som er usikre.
Tips fra meg: sjekk ordentlig med myndigheter/politi før dere bestemmer dere for om dere skal dra eller ikke. Det kan absolutt hende at jeg bare hadde flaks, men det kan også være at unntak fra karantene for NIPT er en sentral bestemmelse. Ikke nøy dere med det fastlegen eller jordmor på sier - det kan være de ikke er oppdatert informasjon, og at de bare videreformidler myndighetenes generelle råd.