NIPT test i Sverige mtp karantene

Nestebolle

Forelsket i forumet
Snøkrystallene2021❄️
Februarhjertene 2025
Hei, vi vurderer å ta en dagstur til Gøteborg i løpet av juni for å ta en NIPT test. Vi er ikke i risikogruppen slik at vi får ikke ta denne testen her i Norge. Vi må derfor til Sverige, men i disse corona-tider havner vi i karantene etter vi kommer hjem. Vi har veldig lyst til å ta testen for å passe på at alt er bra med lille spira.
Hva burde vi gjøre? Vil vi være unnlatt karantenen som at det er dagstur?

Hei, vi vurderer å ta en dagstur til Gøteborg i løpet av juni for å ta en NIPT test. Vi er ikke i risikogruppen slik at vi får ikke ta denne testen her i Norge. Vi må derfor til Sverige, men i disse corona-tider havner vi i karantene etter vi kommer hjem. Vi har veldig lyst til å ta testen for å passe på at alt er bra med lille spira.

Dere må ta to ukers ferie for å ha karantene. Så lenge dere har vært over grensen. Man får heller ikke sykemelding om man selv med viten og vilje setter seg i karantene situasjon. Skjønner godt ønsket om å ta NIPT! Har hørt noen som snakket om at man kunne bestille kit per post og evt få noen til å ta prøven her og så sende inn selv. Men at det var noe risiko for at pakken ble stoppet. Vet ikke hvor man evt bestiller

Er man ikke i risikogruppen så ville jeg heller valgt ekstra ultralyder i Norge. Selv om man bare er over en dagstur så skal man i karantene. Har vært ville tilstander ved grensen og spesielt på de gamle smuglerveiene. Vi bor nærme Sverige men kunne aldri falt oss inn å reise dit nå uansett hva det gjelder. Du kan da miste både legetime og jordmortime for å reise dit. De er veldig strenge nå. Helsestasjonen her har ikke venterom og man må komme på kl slettet, kommer man for tidlog så får man beskjed om å gå ut. Var masse spm utenfor sykehuset for å få komme inn der. Ikke sikker på om jeg ville risikert det for nipt testen hvis man ikke trenger den. Usikkerhet og redsel i graviditet er helt vanlig. Man må bare stole på at kroppen gir signaler hvis noe ikke er som det er. Har 3 barn og vurdert tidlig ultralyd eller noe med alle 3. Men har holdt ut til oul.

Vi kommer til å reise over dersom vi blir gravide før testen tillates i Norge (med mindre vi finner en lege her som sier seg villig til å ta prøven). For min del er 2 ukers karantene (som da evt må tas av ferieuker) verdt det når det er snakk om noe som faktisk påvirker resten av livet ditt. To uker blir i den sammenheng ingenting.

Tidlig ultralyd er heller ikke sammenlignbart med NIPT test og jeg ville ikke følt meg trygg med bare ultralyd. Her er det selvfølgelig ingen fasit, det er individuelt hva man føler behov for.

Jeg fant dette stedet tidligere hvor man bestiller testkittet i posten. Testen tar man enten hos ulike prøvesteder i Sverige eller så kan man få en lege i Norge til å ta prøven. Da jeg pratet med dem i starten av pandemien gav de beskjed om at de regelmessig hadde norske kunder som tok prøven i Norge og sendte inn til dem selv. Så dette er også en mulighet. :)
https://nipt-analys.se/harmony-nipt/

Nei du slipper ikke karantene selv om det bare er dagstur. Nå hadde jeg ikke selv valgt å ta deltestene så det er lett for å si jegikke ville dratt.

En NIPT-test vil jo gi svar på de vanligste feilene (trisomiene), men om du ikke er i risikogruppen, så er heller ikke sannsynligheten for disse sååå stor. Jeg har selv fått en offentlig NIPT-test denne gang pga dårlig resultat på KUB (ikke risikogruppe, men fikk fosterdiagnostikk pga sist svangerskap), og for å være ærlig føler jeg meg ikke noe mer beroliget av et normalt svar på NIPT. Det er så utrolig mye annet som også kan være galt og som den testen ikke gir svar på.

Uansett; jeg kan forstå at det er viktig. Hvis dere kjenner at det må til, så kan dere kanskje legge ferien til karantenetiden?

Takk for svar! Samboeren og jeg har egentlig helt fra starten av vært enige om at en sånn test skal tas, for å være litt sikrere. Vi vet jo at ikke det kan med sikkerhet gis et 100% sikkert svar, men en liten trygghet føler vi at vi får.
Vi likte ideen om å ta blodprøven selv og sende den til Sverige for testing. Da slipper vi karantenen også :)

Takk for svar! Samboeren og jeg har egentlig helt fra starten av vært enige om at en sånn test skal tas, for å være litt sikrere. Vi vet jo at ikke det kan med sikkerhet gis et 100% sikkert svar, men en liten trygghet føler vi at vi får.
Vi likte ideen om å ta blodprøven selv og sende den til Sverige for testing. Da slipper vi karantenen også :)

vær obs på at dette pr idag ikke er tillatt i følge norsk lov, så du må gjerne ringe litt rundt for å finne en lege som vil hjelpe deg. Men koronasituasjonen og kommende lovendring gjør forhåpentligvis (for din skyld) at flere ser gjennom fingrene.

Hvor gamle er dere og har dere noe historie om feil i familien?
Her har vi fått KUB med de tre første (bodde i utlandet) da tar dem bp og ul og regner ut risiko for trisomier
Nå hadde vi jo ikke samme mulighet men vi bestilte tul hos en veldig flink lege - han sjekket alt som gikk an å sjekke med foster, morkaka, navlesnor, livmor. Det er ul som veier tyngst ved kub har jeg skjønt. Hvis noe hadde vært alarmerende så hadde vi blitt henvist videre, det er betryggende å vite. Jeg har faktisk opplevd mindre stress i denne graviditeten en de andre selvom jeg er mye eldre nå (elste blir 14 i sommer)

Hvor gamle er dere og har dere noe historie om feil i familien?
Her har vi fått KUB med de tre første (bodde i utlandet) da tar dem bp og ul og regner ut risiko for trisomier
Nå hadde vi jo ikke samme mulighet men vi bestilte tul hos en veldig flink lege - han sjekket alt som gikk an å sjekke med foster, morkaka, navlesnor, livmor. Det er ul som veier tyngst ved kub har jeg skjønt. Hvis noe hadde vært alarmerende så hadde vi blitt henvist videre, det er betryggende å vite. Jeg har faktisk opplevd mindre stress i denne graviditeten en de andre selvom jeg er mye eldre nå (elste blir 14 i sommer)

Har en venninne som fikk et barn med DS da hun var i begynnelsen av tjueårene. Hun gikk på tidlig ultralyd og ordinær ultralyd uten at legene så at noe var galt. Både foreldre og leger fikk sjokk da det kom en baby med DS ut... Denne historien er ikke unik og den viser at ultralyd ikke alltid holder. Sjansene er selvfølgelig små, men de er der likevel.

For vår del blir svangerskapet avbrutt dersom vi oppdager DS eller andre alvorlige tilstander, og da ønsker vi å vite om det med høyest mulig sikkerhet så tidlig som mulig. Derfor ønsker vi NIPT test.

Har en venninne som fikk et barn med DS da hun var i begynnelsen av tjueårene. Hun gikk på tidlig ultralyd og ordinær ultralyd uten at legene så at noe var galt. Både foreldre og leger fikk sjokk da det kom en baby med DS ut... Denne historien er ikke unik og den viser at ultralyd ikke alltid holder. Sjansene er selvfølgelig små, men de er der likevel.

For vår del blir svangerskapet avbrutt dersom vi oppdager DS eller andre alvorlige tilstander, og da ønsker vi å vite om det med høyest mulig sikkerhet så tidlig som mulig. Derfor ønsker vi NIPT test.
Ja, har hørt slike historier selv og det er godt å vite om man vet hva man ønsker å gjøre ❤️ hvis lillejente jeg bærer på har ds blir jeg veldig overraska siden hun ikke hadde noen markører på det - hjertet perfekt, nesebein til stede der ved 12+5, fin nakke osv.
Men ja blir et sjokk for det.

Bruk ferien på det å dra over, hadde jeg gjort.
Jeg fikk vite seint at det var noe galt med min baby, det var tøft og er fremdeles vondt. Når Norge er et u-land på kvinnehelse så hadde jeg og benyttet mer av Sverige. Synd man må i karantene, men husk nå er det 10 dager og ikke 14 dager :)

Gledelig nyhet til alle som er i tvil om de skal dra til Sverige for å ta NIPT, men er usikre på grunn av karantene.

Jeg kom tilbake fra Sverige i går, der jeg tok NIPT-test med ultralyd. På vei hjem var jeg innom grensekontroll i Svinesund. Politet spurte hva jeg hadde gjort i Sverige, og jeg viste kvittering fra klinikken. De spurte også hvor lenge jeg hadde vært borte, og jeg forklarte at jeg hadde dratt fra Norge samme morgen. «Da slipper du karantene», sa politiet. «virkelig?», sa jeg, nesten vantro, etter å ha stålsatt meg for 10 dagers karantene, der jeg går glipp av 17. maifeiring med mer. Politiet forklarte at grunnen til at man slipper karantene er at NIPT-testen blir vurdert som kritisk årsak til å dra ut av landet, ettersom testen ikke kan gjennomføres i Norge. De sa riktignok at det er et tvilstilfelle, men at det var i orden dersom jeg ikke hadde vært i kontakt med andre folk enn de på klinikken, noe jeg ikke hadde.

Det er en viss mulighet for at jeg hadde veldig flaks og traff på en liberal konstabel, men det betyr i hvert fall at det er håp for alle dere som er usikre.

Tips fra meg: sjekk ordentlig med myndigheter/politi før dere bestemmer dere for om dere skal dra eller ikke. Det kan absolutt hende at jeg bare hadde flaks, men det kan også være at unntak fra karantene for NIPT er en sentral bestemmelse. Ikke nøy dere med det fastlegen eller jordmor på sier - det kan være de ikke er oppdatert informasjon, og at de bare videreformidler myndighetenes generelle råd.

Gledelig nyhet til alle som er i tvil om de skal dra til Sverige for å ta NIPT, men er usikre på grunn av karantene.

Jeg kom tilbake fra Sverige i går, der jeg tok NIPT-test med ultralyd. På vei hjem var jeg innom grensekontroll i Svinesund. Politet spurte hva jeg hadde gjort i Sverige, og jeg viste kvittering fra klinikken. De spurte også hvor lenge jeg hadde vært borte, og jeg forklarte at jeg hadde dratt fra Norge samme morgen. «Da slipper du karantene», sa politiet. «virkelig?», sa jeg, nesten vantro, etter å ha stålsatt meg for 10 dagers karantene, der jeg går glipp av 17. maifeiring med mer. Politiet forklarte at grunnen til at man slipper karantene er at NIPT-testen blir vurdert som kritisk årsak til å dra ut av landet, ettersom testen ikke kan gjennomføres i Norge. De sa riktignok at det er et tvilstilfelle, men at det var i orden dersom jeg ikke hadde vært i kontakt med andre folk enn de på klinikken, noe jeg ikke hadde.

Det er en viss mulighet for at jeg hadde veldig flaks og traff på en liberal konstabel, men det betyr i hvert fall at det er håp for alle dere som er usikre.

Tips fra meg: sjekk ordentlig med myndigheter/politi før dere bestemmer dere for om dere skal dra eller ikke. Det kan absolutt hende at jeg bare hadde flaks, men det kan også være at unntak fra karantene for NIPT er en sentral bestemmelse. Ikke nøy dere med det fastlegen eller jordmor på sier - det kan være de ikke er oppdatert informasjon, og at de bare videreformidler myndighetenes generelle råd.

Sannsynligvis har du bare hatt flaks :) Du er jo ikke mindre smittsom om du har vært over på grunn av NIPT ;)

Ikke skjønner jeg hvorfor politiet sa det når regjeringen skriver på sine nettsider at det kun er pendlere som er unntatt reisekarantene

Mhm. Ikke reise?!

Back
Topp