Newton

Nå har jeg sett alle 8 episodene, og jeg må si at det er ganske harmløst. ;) Masse bra informasjon som blir gitt på en fin måte!

Ja, utrolig flott fokus fra NRK synes jeg. De tok Trond Viggo inn i vår tid og gir god informasjon til barn. Og dette programmet gjorde det mye lettere for meg som mamma å forklare. Her kommer bilder og det blir forklart på en morsom måte! :)

Ble litt flau av siste episoden :$ og 4-åringen kom hjem fra en nabo og sa hun hadde sett programlederen susse en tomat :-P Håper hun ikke fikk med seg resten. Men ellers veldig bra.

Jo, men det handlet jo direkte om sex. Newton er jo mer biologi og naturfag tenker jeg :)
Ja det er jo det, men likevel. Sikker på at Trekant var lærerikt for en del mennesker på lik linje som Newton sitt program er, bare at newton er for barn og Trekant var for voksne.
Og så er det alltid noen som skal rope høyt om at det er fy-fy at vi lærer om noe som er det mest naturlige i verden. Typisk :)

Synes det er positivt jeg, de utviser en holdning om respekt for alle typer forskjellige kropper og seksualiteter. Min 6 år gamle gutt elsker Newton, alt dette dyregreiene da, men han gleder seg til å se fødselen til Newton-programlederen på tv :o :p vet ikke helt om han skal få lov til å se det da.. Har heldigvis noen måneder på meg til å bestemme meg for det !!

Heia Newton som våger å vise frem kroppen og dens funksjoner som den mest naturlige ting i verden. Gutten min på 8.5 år har sett alle episodene og serien har gjort det enda enklere for oss to å snakke om alle disse tingene, som kjønnsorganene, mensen, behåring og alt annet. Strålende! Han gleder seg veldig til å få se fødselen til Line. Vi ser forøvrig alltid Newton sammen, også disse programmene. All honnør til NRK og Newton! :)

Enig i det. Jeg har også en treåring og hun har aldri spurt om slike ting, så jeg tenker at det ikke er aktuelt. Og om hun skulle spørre kan jeg svare helt kort, ikke proppe i henne en masse informasjon. Alt til sin tid, tenker jeg. :)

Jeg er faktisk ikke helt enig i at det er for tidlig. Jeg snakka med ungene om hvordan de blir til da de var ca 4 år. Da er de så små at de ikke synes ting er flaut, de aksepterer at slik er det. Selvfølgelig tilpasset jeg til alderen og droppet endel detaljer.

Men jeg synes det er rart når unger.på 6-7 år tror ungene kommer ut gjennom navelen feks. Da har mine unger kommet og retta på dem :-D

Jeg er faktisk ikke helt enig i at det er for tidlig. Jeg snakka med ungene om hvordan de blir til da de var ca 4 år. Da er de så små at de ikke synes ting er flaut, de aksepterer at slik er det. Selvfølgelig tilpasset jeg til alderen og droppet endel detaljer.

Men jeg synes det er rart når unger.på 6-7 år tror ungene kommer ut gjennom navelen feks. Da har mine unger kommet og retta på dem :-D
Helt enig. Dess lenger vi venter dess større problem tenker jeg. Nå "glir" det inn som en naturlig del for dem.

Helt enig. Dess lenger vi venter dess større problem tenker jeg. Nå "glir" det inn som en naturlig del for dem.

Glir inn med morsmelka:D
Ser ikke hvorfor treåringer ikke skal vite hvordan babyer blir til og hvordan de kommer ut. Mine barn har begge spurt tidlig, mye mulig fordi jeg har gått gravid og de kjenner bevegelser fra magen, så må jeg på sykehus også bruker jeg bleier etterpå. Klart noen spørsmål kommer da :)

Her er det bare jeg og mannen som så en episode noen på fb hadde linket til! De er snary 4 og 6 år her, så de har ikke sett det enda.. Men se skal få se når de blir eldre :)

Tommel opp for newton.
Når det kommer til denne protestgruppa på facebook så kan de ta seg en bolle :P halve norge sitter vel å ler av de :P at neste steg vil være å la være å betale tv lisenssen går jo bare utover dem selv :P

Her spurte gutten når han var nesten 5 år, jeg nærmet meg termin! Fortalte kort og enkelt hvordan de kom inn og ut ;) han syntes det var helt greit!
Mellomste på 3 satt og i bilen og hørte på! Gidder ikke si de kommer med storken

4 åringen (snart 5) har sett alle episodene, syns det er veldig spennende og ser episodene opp i gjen på nrk appen. Syns kroppen skal Være en naturlig ting, å han har ikke tatt noe skade av å se episodene. :)

De syns de nok ikke er flaut å høre om når de er tre år, men slike ting blir automatisk flaut når en nærmer seg tenårene, tenker jeg, uansett om en lærer det når man er tre eller åtte.
Så lenge ungen ikke spør så har ikke jeg noe behov for å prate om det før det faktisk blir aktuelt, helst litt før.

Nå har jeg sett på ett klipp som ligger på dagbladet. Syntes i grunn det ikke var så ille. Det var mye mer forklarende og bedre enn det jeg fikk av hs i 7 kl etter at jeg fikk mens for første gang.

De syns de nok ikke er flaut å høre om når de er tre år, men slike ting blir automatisk flaut når en nærmer seg tenårene, tenker jeg, uansett om en lærer det når man er tre eller åtte.
Så lenge ungen ikke spør så har ikke jeg noe behov for å prate om det før det faktisk blir aktuelt, helst litt før.
Nettopp det er poenget med å starte tidlig, for når de synes det er flaut, blir det flauere for voksne også. Og da tror jeg det er for seint å få snakka godt sammen uansett om ungene egentlig har spørsmål.

Nettopp det er poenget med å starte tidlig, for når de synes det er flaut, blir det flauere for voksne også. Og da tror jeg det er for seint å få snakka godt sammen uansett om ungene egentlig har spørsmål.

Jeg tror ikke det er for seint selv om det blir flaut. Det er ikke en selvfølge at en unge husker alt den ble fortalt 3-4 år gammel, og da vil barnet likevel ha "flaue" spørsmål når det blir eldre.
Er ikke det at jeg syns det er fælt å fortelle treåringer om puberteten, det må folk bare gjøre, men jeg ser liksom ikke helt poenget med mindre barnet spør. ;)

Jeg synes programserien er utrolig bra!
Om man synes barna er for små kan man velge å ikke se på!
Men jeg synes på en måte "aldri" det er for tidlig å få god informasjon...
At en protestgruppe skal dannes, som krever at programmet fjernes, viser desverre bare at det finnes en god del tabuer jeg trodde var på vei til å forsvinne...!

Her snublet vi uforberedt inn i episoden om penis, det var litt drøyt for frøkna på 3,5 og hun ba om å få se på noe annet i stedet. Det er helt greit.
Nå har jeg og gubben fått sett på de første episodene og det eneste jeg synes er dumt er at de nevner alle "kallenavnene" for ting, uten å si noe om f.eks "det det egentlig heter er penis, mange sier guttetiss, og så finnes det noen kallenavn som ikke er så høflige, som f.eks pikk" osv. Så det framstilles som om de ordene jeg synes er uhøflige faktisk er helt greie. Det mener jeg gjør det litt vanskeligere å skulle fortelle barna hjemme at enkelte ord bruker vi vanligvis ikke.

Når det gjelder hvor nysgjerrige 3-åringer er, så ja, de spør om det aller meste. Nå venter vi en lillebror rett etter fireårsdagen til frøkna, så hun spør veldig mye om det. Enn så lenge er hun "forsynt" når hun får vite at pappa puttet et pappafrø inni magen til mamma, der fant pappafrøet et mammafrø, så ble de til et babyfrø som vokser og vokser til babyen er stor nok til å komme ut. Hun har også spurt om babyen kommer ut gjennom magen, om vi må lage hull i magen for å få den ut. Da har jeg brukt en blanding av forklaringer fra ulike bøker, og endt med at "alle mammaer har en lur utgang som babyer kan komme ut", og sagt at den er mellom beina når hun har spurt hvor den er. Har også fortalt at noen ganger må legen lage åpning i magen for å få babyen ut.

Vi har faktisk den gamle "Kroppen min"-boka av Trond-Viggo, og leser litt i den. Men den er nok beregnet på litt større barn, så vi hopper over setninger her og der, og forteller mer enn vi faktisk leser høyt. Det passer best for oss.

Hadde ikke hatt noe problem med å vise henne disse pubertetsepisodene hvis hun har lyst, men ville nok gjerne sett dem sammen med henne enn så lenge. Synes at for barn i skolealder burde det være obligatorisk senest i 2.klasse. Pubertetsundervisningen på skolen kommer ofte ganske sent, så jeg opplevde f.eks at jeg var alene om å ha fått mensen i klassen et års tid før vi hadde den timen, og at de andre jentene ble ganske innpåslitne med spørsmål om mensen... Puppene kom også fort og ble kommentert og bemerket av både gutter og jenter, og ikke alltid på en hyggelig måte...Tok vel to år fra jeg fikk mensen til neste jente i klassen fulgte etter. Hadde alle fått vite hva puberteten dreide seg om et par år tidligere ville nok det hele gått seg til litt mer naturlig.

Back
Topp