Her snublet vi uforberedt inn i episoden om penis, det var litt drøyt for frøkna på 3,5 og hun ba om å få se på noe annet i stedet. Det er helt greit.
Nå har jeg og gubben fått sett på de første episodene og det eneste jeg synes er dumt er at de nevner alle "kallenavnene" for ting, uten å si noe om f.eks "det det egentlig heter er penis, mange sier guttetiss, og så finnes det noen kallenavn som ikke er så høflige, som f.eks pikk" osv. Så det framstilles som om de ordene jeg synes er uhøflige faktisk er helt greie. Det mener jeg gjør det litt vanskeligere å skulle fortelle barna hjemme at enkelte ord bruker vi vanligvis ikke.
Når det gjelder hvor nysgjerrige 3-åringer er, så ja, de spør om det aller meste. Nå venter vi en lillebror rett etter fireårsdagen til frøkna, så hun spør veldig mye om det. Enn så lenge er hun "forsynt" når hun får vite at pappa puttet et pappafrø inni magen til mamma, der fant pappafrøet et mammafrø, så ble de til et babyfrø som vokser og vokser til babyen er stor nok til å komme ut. Hun har også spurt om babyen kommer ut gjennom magen, om vi må lage hull i magen for å få den ut. Da har jeg brukt en blanding av forklaringer fra ulike bøker, og endt med at "alle mammaer har en lur utgang som babyer kan komme ut", og sagt at den er mellom beina når hun har spurt hvor den er. Har også fortalt at noen ganger må legen lage åpning i magen for å få babyen ut.
Vi har faktisk den gamle "Kroppen min"-boka av Trond-Viggo, og leser litt i den. Men den er nok beregnet på litt større barn, så vi hopper over setninger her og der, og forteller mer enn vi faktisk leser høyt. Det passer best for oss.
Hadde ikke hatt noe problem med å vise henne disse pubertetsepisodene hvis hun har lyst, men ville nok gjerne sett dem sammen med henne enn så lenge. Synes at for barn i skolealder burde det være obligatorisk senest i 2.klasse. Pubertetsundervisningen på skolen kommer ofte ganske sent, så jeg opplevde f.eks at jeg var alene om å ha fått mensen i klassen et års tid før vi hadde den timen, og at de andre jentene ble ganske innpåslitne med spørsmål om mensen... Puppene kom også fort og ble kommentert og bemerket av både gutter og jenter, og ikke alltid på en hyggelig måte...Tok vel to år fra jeg fikk mensen til neste jente i klassen fulgte etter. Hadde alle fått vite hva puberteten dreide seg om et par år tidligere ville nok det hele gått seg til litt mer naturlig.