Nettbaserte studier?

Bare hyggelig :) jeg var gjennom det samme i fjor :) kom inn på vernepleier deltid men det ble for lang vei for meg.

Sent from my iPhone using BV Forum
Åh, så kjedelig :(
Vet du hvor ofte man må være på skolen? Er det kun når det er eksamen?

Sendt fra iphone via bv forums app

Åh, så kjedelig :(
Vet du hvor ofte man må være på skolen? Er det kun når det er eksamen?

Beklager sent svar. Nei du må være på skolen 2-3 ganger i uka når det er deltid. Praksis er fulltid. Det er mest forelesninger da, noen er obligatorisk oppmøte. Andre kan du velge å heller lese hjemme :)

Beklager sent svar. Nei du må være på skolen 2-3 ganger i uka når det er deltid. Praksis er fulltid. Det er mest forelesninger da, noen er obligatorisk oppmøte. Andre kan du velge å heller lese hjemme :)

Tusen takk :)

går det nå men har nettopp begynt og jobber nå fremtil 1. mai, og anbefaler ikke min jobb og fulltid studie ;)
studerer apotektekniker inne på OPK og har x antall oppgaver som må leveres inn før eksamen men ingen tidsfrist :)

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app
har du praksis fra apotek? om ikke hvordan gjør du det, du skal kanskje ikke jobbe siden av etter det? beklager mange spørsmål hehe men jeg har litt lyst å ta det da jeg bare mangler vg3, men må jobbe siden av om vi skal få det til å gå rundt.

har du praksis fra apotek? om ikke hvordan gjør du det, du skal kanskje ikke jobbe siden av etter det? beklager mange spørsmål hehe men jeg har litt lyst å ta det da jeg bare mangler vg3, men må jobbe siden av om vi skal få det til å gå rundt.
Har ikke det enda, da jeg er på min første semester i VG1, men det kommer jo ;)
Og nei jeg skal ikke jobbe ved siden av gjør jo det nå og har nesten ikke energi til å studere (har en ganske krevende jobb i forhold til mange arbeidstimer) Hadde nok kunne jobbet ved siden av vis det var en deltidsjobb :)

okei, takk for svar :-)

Noen som vet hvordan det er åta vernepleien som netstudie? Om det i det heletatt går ann?
Jeg er helsefagarbeider å har vært utdannet som det i 5 år, og vil gjerne gå videre, enten til sykepleier eller vernepleier..
Hjelp? :)

Har ei venninne som tar vernepleien som desentralisert nettstudie, dvs at hun studerer noe hjemmefra, noe på studiesenter og drar på tre samlinger i året. Hun går på Høyskolen i Telemark, men som sagt via studiesenter i sin kommune. Søk på studiesenter for å se om du har et slikt tilbud i din kommune eller nabokommuner hvis du er interessert. Det er en fin måte å studere på hvis man bor i distriktene. :)

Jeg tar lærerutdannelsen desentralisert på Høyskolen i Telemark, og kan velge mellom å være nettstudent eller studiesenterelev. Det er egentlig det samme, men på studiesenter er det studiesenteret som har ansvar for at alt utstyret er på plass og at lyden fungerer osv. Jeg er egentlig studiesenterelev, men følger forelesningene hjemmefra nå, fordi jeg har en ettåring og ingen barnehageplass enda. Forelesningene er i sanntid, dvs at du må "møte opp" til riktig tid for å få de med deg, det er ikke opptak med mindre det er noe spesielt. Du skal få fravær om du ikke møter opp, men jeg har aldri opplevd å få noe problemer med det.

Det er tre samlinger i året hvor jeg fysisk må til Telemark og møte på skolen, ellers gjør jeg alt her. Samlingene er obligatoriske. Eksamener kan tas på studiesenteret hvis det ikke er hjemmeeksamen. Du kan selv velge om du skal gå heltid eller deltid.

Dette er en kjempefin måte å studere på! Jeg jobber fulltid ved siden av studiene, men strengt tatt er vel ikke det anbefalt. Det er jo en del lesing, men hvis du er litt strategisk, så trenger det ikke å være så mye hver uke. Det som tar mest tid er å skrive obligatoriske oppgaver, men jeg skriver bare tre per semester, så det går greit.

Lykke til med eventuelle studier! :)

Jeg tar lærerutdannelsen desentralisert på Høyskolen i Telemark, og kan velge mellom å være nettstudent eller studiesenterelev. Det er egentlig det samme, men på studiesenter er det studiesenteret som har ansvar for at alt utstyret er på plass og at lyden fungerer osv. Jeg er egentlig studiesenterelev, men følger forelesningene hjemmefra nå, fordi jeg har en ettåring og ingen barnehageplass enda. Forelesningene er i sanntid, dvs at du må "møte opp" til riktig tid for å få de med deg, det er ikke opptak med mindre det er noe spesielt. Du skal få fravær om du ikke møter opp, men jeg har aldri opplevd å få noe problemer med det.

Det er tre samlinger i året hvor jeg fysisk må til Telemark og møte på skolen, ellers gjør jeg alt her. Samlingene er obligatoriske. Eksamener kan tas på studiesenteret hvis det ikke er hjemmeeksamen. Du kan selv velge om du skal gå heltid eller deltid.

Dette er en kjempefin måte å studere på! Jeg jobber fulltid ved siden av studiene, men strengt tatt er vel ikke det anbefalt. Det er jo en del lesing, men hvis du er litt strategisk, så trenger det ikke å være så mye hver uke. Det som tar mest tid er å skrive obligatoriske oppgaver, men jeg skriver bare tre per semester, så det går greit.

Lykke til med eventuelle studier! :)

Det fungerer omtrent likt her jeg går (universitetet i nordland). De begynte med et tilbud til lærerstudentene som var enten campus eller nett og praksisbasert, men det endte opp med at forskjellen nå kun er at nettstudentene deltar på nettseminarer mens campus må delta på disse seminarene på skolen. Vi er på samlinger tre ganger i halvåret, og i mellom er det gjerne en innlevering eller flere, noen nettseminarer, samt praksis en gang i året. Kunne altså ha jobbet, flere av de jeg går i klasse med nå jobber allerede fullt som lærere, men jeg har valgt å fokusere på studiene og datteren min. Det holder i massevis. :)

Nei, det er ikke noe automatikk i det.

Du kan søke med realkompetanse på de studiene som er relevant til den utdannelsen eller jobben du allerede har. Så vernepleier eller sykepleier passer jo inn under det.

Realkompetanse er at du må fylle 25 år i opptaksåret. Så det vil da si om 2 år i ditt tilfelle(?) og du må ha jobbet 100% i 5 år(relevant til studien du søker). Du kan ha jobbet 50% i 10 år også. De regner ut alt og legger sammen for å se hvor lenge du har jobbet 100%. Må ikke være fast stilling. Du kan få 1 år for relevant utdannelse, så du får 1 år yrkeserfaring for helsefagarbeideren. Så kan du få et år for barn. Hvis du har noen verv av noe slag eller har jobbet frivillig så tels det også.

Så er det lokale regler som gjelder for den studieretningen du velger på de ulike skolene. Men sykepleier MÅ du ha allmennfaglig matte uansett. I fjor var det hvertfall sånn at du måtte ha yrkesfaglig engelsk på vernepleier(men det har du jo gjennom helsefagarbeider utdannelsen din). Så må du skrive et brev hvor du beskriver hvorfor du vil søke studie og hvordan du tenker å fullføre :)

Er det 23/5 regelen du snakker om? Altså denne realkompetansen? Da isåfall er det 23 år du må være!

Studerer ved tunsberg medisinske fagskole. Der velger du selv alt etter hvor mange fag du ønsker å ta, ingen samlinger og en bra pris :)

Er det 23/5 regelen du snakker om? Altså denne realkompetansen? Da isåfall er det 23 år du må være!

23/5 regel er ikke det samme nei. 23/5 regel må du ha ganske mange allmennfag ved siden av. De du får hvis du tar som privatist. Det jeg snakker om er å søke med realkompetanse;)

www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/andre-veier-til-opptak/realkompetanse/

Back
Topp