Neste kontroll etter OUL?

Skal til jordmor neste fredag .. da er jeg uke 23+3.. har fått beskjed om at jeg skal ta glukosetesten, men aner ikke når.. og vet ikke om man må faste eller noe på forhånd heller? Ikke fått noe beskjeder heller..
Vanlig fra uke 24-26. Møt opp om morgenen, fastende. Drikk sukkervann og vent i to timer. Blodprøve før og etter. Anbefaler å kombinere testen med svangerskapskontroll, så går tida litt fortere :)
 
Skal til jordmor neste fredag .. da er jeg uke 23+3.. har fått beskjed om at jeg skal ta glukosetesten, men aner ikke når.. og vet ikke om man må faste eller noe på forhånd heller? Ikke fått noe beskjeder heller..

Glukose har legen ansvar for - ikke jordmor. Så du må ta kontakt med legekontoret for å bestille time til det, og da får du all informasjon. Den må taes mellom uke 24-28.
 
Glukose har legen ansvar for - ikke jordmor. Så du må ta kontakt med legekontoret for å bestille time til det, og da får du all informasjon. Den må taes mellom uke 24-28.
Sniker
Noen jordmødre kan ta glukosetest, det spørs hva de har mulighet til på de forskjellige kontorene :)
 
Glukose har legen ansvar for - ikke jordmor. Så du må ta kontakt med legekontoret for å bestille time til det, og da får du all informasjon. Den må taes mellom uke 24-28.
Enkelte jordmødre tar blodprøver på kontoret sitt, det har min begynt med:) så jeg trenger ikke å gå til legen i svangerskapet om jeg ikke ser behov for det.
 
Glukose har legen ansvar for - ikke jordmor. Så du må ta kontakt med legekontoret for å bestille time til det, og da får du all informasjon. Den må taes mellom uke 24-28.

Hmm, så rart.. jordmor tok blodprøve på kontoret sitt, men kanskje annerledes på denne testen.. fikk inntrykk av at jeg skulle gjøre det der.
Legekontoret vil jo ikke ha inn folk pga corona, er så vidt man slipper til..
 
Skal ta glukosebelastning i uke 24 (Juli) hos legen, Så bestilte jeg blodprøver i samme slengen fordi legen ikke målte jern og ferritin sist i uke 6.

Etter det skal jeg til jordmor i midten av august.
I september skal jeg på oppfølgings UL fordi morkaka lå litt for nærme fødekanalen, så vi håper at den har trukket seg oppover innen den tid. Da er jeg i uke 32
 
Skal til jordmor neste fredag .. da er jeg uke 23+3.. har fått beskjed om at jeg skal ta glukosetesten, men aner ikke når.. og vet ikke om man må faste eller noe på forhånd heller? Ikke fått noe beskjeder heller..
Du må faste! De skal måle blodsukkeret ditt fastende også skal du drikke 500-700ml drikke med glukose og vente i 2t før de måler blodsukkeret igjen.
Det var streng beskjed fra legekontoret hvor jeg skal ta den :happy:
 
Noen som har vært på flere kontroller etter OUL?
Vært en gang hos jordmor i uke 20. Skal til glukosebelastningstest nå denne uka; uke 24, og til dopplerundersøkelse på sykehuset neste uke pga vekstavvik i forrige svangerskap!
 
Hadde kontroll hos jordmor 10 dager etter OUL, i uke 20. Og skal tilbake til jm nå i uke 24:joyful: og så til legen i uke 28 og ta glukosebelastning... :sour:
 
Jeg skal til jm i morgen, 20+5, to uker etter oul. Neste nå igjen er blodprøver hos legen i uke 24, som jeg skal kombinere med en kontroll:)
 
Back
Topp