Neste kontroll etter OUL?

Neste nedtelling er til jordmor time, om 5 uker. Så er det glukosetest om 2 måneder :)
 
Jeg har fått en ultralyd time om en måned for å sjekke vekst og litt trivsel. Har høyere bmi og har hatt svangerskapsforgiftning en gang tidligere
 
Neste kontroll hos jordmor bruker være i uke 24, 28, 32, 36, osv :)

Eg skal til jordmor i uke 22, fordi hun er på ferie når eg er i uke 24.
 
Skal på ny ul til mandag, er da 21 uker, så lege og jordmor 2 uker etter det og ny ul 1 uke etter det igjen, så blir det vel satt opp nye timer da:woot:
 
Jeg følger standard oppfølging som er fra uke 24 og hver 4. uke etter det. Skal ha kontroll hos lege i uke 24 og ta glukosebelastningen, ellers tenker jeg å ta resten hos jordmor.
 
Kan jeg spørre om hvorfor noen tar glukosetest og andre ikke? Har dere fått beskjed av lege/jordmor om at dere skal ta det, eller må man spørre om det selv?
 
Kan jeg spørre om hvorfor noen tar glukosetest og andre ikke? Har dere fått beskjed av lege/jordmor om at dere skal ta det, eller må man spørre om det selv?

Jordmor sjekker bmi, de som er over normalen må vel ta glukosetest?

Dette er mitt 3 svangerskap, og har aldri tatt det.
 
Kan jeg spørre om hvorfor noen tar glukosetest og andre ikke? Har dere fått beskjed av lege/jordmor om at dere skal ta det, eller må man spørre om det selv?
Det er visse kriterier som avgjør om man trenger å ta den eller ikke:)
https://nhi.no/familie/graviditet/s...er/undersokelser/sukkerbelastning-av-gravide/
Dette er mitt 3.svangerskap og legen mente at jeg skulle ta den både i dette svangerskapet og i det forrige, men jeg oppfyller ingen av kravene nå og gjorde det heller ikke i forrige svangerskap. Heldigvis er jordmor enig i at det ikke er nødvendig:)
 
Kan jeg spørre om hvorfor noen tar glukosetest og andre ikke? Har dere fått beskjed av lege/jordmor om at dere skal ta det, eller må man spørre om det selv?

Eg har tatt det i mine 2 forgje svangerskap, grunnet at min mor har diabetes, denne gang sa legen at eg ikke «oppfylte» kravene om det , skjønner ikke helt det da , for min mor har jo fortsatt diabetes
  1. Alle førstegangsfødende som er eldre enn 25 år
  2. Alle gravide som er over 40 år
  3. KMI (BMI) > 25 kg/m2 før svangerskapet startet
  4. Alle gravide med etnisk bakgrunn fra land utenfor Europa
  5. Alle som har førstegradsslektning (foreldre eller søsken) med diabetes
  6. Ved påvist svangerskapsdiabetes i tidligere svangerskap
  7. Ved tidligere fødselskomplikasjoner som kan være assosiert med svangerskapsdiabetes (preeklampsi, for tidlig fødsel, veksthemming av barnet.
 
Skal på vekstkontroll i uke 24, 28, 32 og 36, for så å bli satt igang i uke 38. :) Har type 1 diabetes, og derfor blir jeg fulgt opp regelmessig og blir satt igang før termin. Blir nok ultralyd, ctg og sjekk av blodtrykk og urin alle de gangene.
 
Neste kontroll blir hos kommunejordmor når jeg er i uke 23, senere samme uken skal jeg til jordmor på sykehuset i forhold til fødselsangst og snakke om forrige fødsel. Deretter blir det kontroll hos lege for glukosebelastning, og jeg får mest sannsynlig gradert sykemelding pga. bekkenløsning.
 
Jeg følger standard oppfølging som er fra uke 24 og hver 4. uke etter det. Skal ha kontroll hos lege i uke 24 og ta glukosebelastningen, ellers tenker jeg å ta resten hos jordmor.

Ja, det stemmer vel. Er tredje dette altså, men "minste" er 7 :joyful: Akkurat som å begynne på nytt!
 
Eg har tatt det i mine 2 forgje svangerskap, grunnet at min mor har diabetes, denne gang sa legen at eg ikke «oppfylte» kravene om det , skjønner ikke helt det da , for min mor har jo fortsatt diabetes
  1. Alle førstegangsfødende som er eldre enn 25 år
  2. Alle gravide som er over 40 år
  3. KMI (BMI) > 25 kg/m2 før svangerskapet startet
  4. Alle gravide med etnisk bakgrunn fra land utenfor Europa
  5. Alle som har førstegradsslektning (foreldre eller søsken) med diabetes
  6. Ved påvist svangerskapsdiabetes i tidligere svangerskap
  7. Ved tidligere fødselskomplikasjoner som kan være assosiert med svangerskapsdiabetes (preeklampsi, for tidlig fødsel, veksthemming av barnet.
Tusen takk for svar :)
 
Skal til jordmor neste fredag .. da er jeg uke 23+3.. har fått beskjed om at jeg skal ta glukosetesten, men aner ikke når.. og vet ikke om man må faste eller noe på forhånd heller? Ikke fått noe beskjeder heller..
 
Back
Topp