Nei-mat som gravid

Careone

Elsker forumet
Januarlykke 2019
Tenkte det var greit å lage en liste sammen over mat og drikkevarer vi skal holde oss unna i graviditeten. Syntes rådene er noe forvirrende, så om noen har en fin liste hadde det vært supert om den kunne deles her :rolleyes:
 
Limer inn fra en artikkel jeg fant

1) Stor ferskvannsfisk
Det generelle rådet til gravide og ammende er at de ikke skal spise gjedde eller abbor som er over 25 centimeter lang og ørret eller røye som er over en kilo tung.

- Husk likevel at fisk for øvrig er viktig for barnet du bærer, men står så mye forskjellig. Stekt laks eller torsk? Ok?

2) Uvasket frukt og grønt
Hvis det sitter igjen jord på frukten eller grønnsakene du spiser, kan det hende denne inneholder parasitten toxoplasma gondii, som kan føre til sykdommen toksoplasmose.

- Pass derfor på at du vasker frukt og grønt godt før du spiser det, og vær ekstra på vakt dersom du er på ferie i utlandet mens du er gravid. Lager du maten selv går det helt greit, men på restauranter kan det kanskje være smart å velge varmebehandlede grønnsaker fremfor salat.

3) Upasteuriserte melkeprodukter
Som gravid bør du unngå upasteuriserte oster og melkeprodukter da disse kan inneholde bakterien Listeria. Hva er upasteuriserte? Haha. Jeg drikker mye styrk Kakao åsånn, er det greit?

Minner imidlertid om at melk og melkeprodukter generelt er viktig mens du går gravid.
Melk inneholder jod som er viktig for barnets vekst og kalsium som er viktig for mors skjelett, sier hun.

Ifølge Carlsen angir Mattilsynet at gravide bør unngå ostene brie, camembert, gorgonzola, chevre, reoquefort og kittost som vacherol, taleggio og munster.

Dette gjelder enten de er laget av pasteurisert eller upasteurisert melk.

- I tillegg bør gravide unngå fetaost, ferskost og myke oster laget av upasteurisert melk.

Røkt laks, spekepølse og kjøttpålegg som nærmer seg utløpsdato

- Ny røkelaks er ikke farlig for gravide, men unngå å spise røkelaks som snart går ut på dato. Denne kan inneholder Listeria-bakterien. Dette gjelder også spekepølse og annet kjøttpålegg som nærmer seg utløpsdatoen.

4) Kaffe

En kopp kaffe kan du gjerne drikke også når du er gravid, men hvis du vanligvis drikker mange kopper om dagen, bør du redusere inntaket av kaffe under svangerskapet.

- Studier har knyttet mye kaffe de første månedene til økt risiko for spontanabort og små barn. Forsøk derfor å holde deg til en kopp, eller maksimalt to om dagen.

Opplyser videre at også inntaket av te bør begrenses til tre-fire kopper om dagen.

- Husk for øvrig at også Cola og energidrikker inneholder koffein, og mye koffein øker risiko for at barnet får lav fødselsvekt.

Te laget av frukt inneholder ikke koffein og er et godt alternativ.

5) Alkohol
Alkohol og røyk er de tingene vi vet helt sikkert at er skadelig for fosteret.

6) Måseegg og andre egg som ikke kontrolleres

- Som gravid bør du ikke spise måseegg og andre egg som ikke er kontrollert.
Årsaken er at måseegg kan ha høyt innhold av miljøgiftene PCB og dioksin.

7) Lakris !!! WHAT? Jeg er avhengig, hehe.
Gravide bør ikke spise så mye lakris på grunn av skadelige effekter av glycyrrhizinsyre. Dette er et hormonforstyrrende stoff som finnes i lakrisplanten.

8) Sukker og søtt
Mye sukker er forbundet med økt risiko for svangerskapsforgiftning.

- Et høyt inntak av sukker og sukkerholdige matvarer vil også kunne fortrenge mat med større næringsinnhold fra kostholdet og dermed senke kostens totale næringsinnhold. Begrens derfor inntaket av sukker, og jeg anbefaler i også å begrense inntaket av lettbrus.

Legger til at det likevel ikke finnes noen undersøkelser viser at kunstige søtningsstoffer er skadelig for barnet.

- Det er selvfølgelig bedre å drikke vann, men mye bedre å drikke lettbrus enn sukkerbrus.


...Det finnes også en del myter om hva gravide ikke bør spise, men ikke alle disse stemmer.

Du har for eksempel kanskje hørt at du ikke bør spise reker, nøtter eller jordbær, fordi dette kan øke risikoen for allergi hos barnet.
Det finnes imidlertid ingen studier som viser at dette stemmer.
Det finnes ikke vitenskapelig grunnlag for at gravide kan forebygge allergi hos barnet ved å unngå bestemte matvarer i svangerskapet. Det er imidlertid vitenskapelig grunnlag for at et fullverdig kosthold i svangerskapet har betydning for barnets helse senere i livet.
 
Eg har så forferdelig lyst på sjømat, og då spesiellt krabbe og reke. Noken som veit amgående det? Meina å ha lest at ein kan ete det kvite kjøtet på krabben, så då kan vel eg ete klør? e heilt ute på detta.
 
Eg har så forferdelig lyst på sjømat, og då spesiellt krabbe og reke. Noken som veit amgående det? Meina å ha lest at ein kan ete det kvite kjøtet på krabben, så då kan vel eg ete klør? e heilt ute på detta.

Leste også det, at man skulle holde seg unna det brune i krabben. Så da må jo resten være good når det står spesifikt om det brune.. Reker vet jeg ikke :schocked028

Forige graviditet bodde jeg i Spania og da var jeg så redd for å gjøre noe feil at jeg holdt meg så å si unna all mat jeg hadde hørt noe om eller kanskje tenkte kunne være dumt. Det er jo ikke bra det heller.. Kunne det ikke vært en sånn lett fasitliste
 
Leste også det, at man skulle holde seg unna det brune i krabben. Så da må jo resten være good når det står spesifikt om det brune.. Reker vet jeg ikke :schocked028

Forige graviditet bodde jeg i Spania og da var jeg så redd for å gjøre noe feil at jeg holdt meg så å si unna all mat jeg hadde hørt noe om eller kanskje tenkte kunne være dumt. Det er jo ikke bra det heller.. Kunne det ikke vært en sånn lett fasitliste
Eg blir tussete iallefall
 
Eg har så forferdelig lyst på sjømat, og då spesiellt krabbe og reke. Noken som veit amgående det? Meina å ha lest at ein kan ete det kvite kjøtet på krabben, så då kan vel eg ete klør? e heilt ute på detta.

Fant dette på nett : Som gravid bør man heller ikke spise fiskelever, krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus er trygt) eller eksotiske fisker som hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk (tunfisk på boks er trygt).

Gravide bør unngå raket fisk, og gravet eller røtkt fisk bør spises mens det er så ferskt som mulig.»

Reker går helt fint [emoji3]
 
Eg har så forferdelig lyst på sjømat, og då spesiellt krabbe og reke. Noken som veit amgående det? Meina å ha lest at ein kan ete det kvite kjøtet på krabben, så då kan vel eg ete klør? e heilt ute på detta.

Mener at man kan spise reker og det som er i klørene på krabben [emoji5]
 
Man skal ikke spise spekemat heller, har jeg hørt... men hva er spekemat? Er det alle de pølsene man får kjøpt i butikken?
 
Man skal ikke spise spekemat heller, har jeg hørt... men hva er spekemat? Er det alle de pølsene man får kjøpt i butikken?

Alt av fårepølse,salami, pepperoni osv skal man holde seg vekke fra :) du kan spise det når det er varmebehandlet da, eksempel på pizza :)
 
Alt av fårepølse,salami, pepperoni osv skal man holde seg vekke fra :) du kan spise det når det er varmebehandlet da, eksempel på pizza :)

Jeg som bare spiser salami og spekeskinke på brødskiva :confused:
Haha.... men takk :)
 
Jeg som bare spiser salami og spekeskinke på brødskiva :confused:
Haha.... men takk :)

Haha jeg og. Men en venninne lærte meg at man kunne varme salamien i ovnen i 10 min først :D så de ble ordentlig varmet. Husker det var sykt digg etter 8 mnd uten i min forige graviditet:)
 
Haha jeg og. Men en venninne lærte meg at man kunne varme salamien i ovnen i 10 min først :D så de ble ordentlig varmet. Husker det var sykt digg etter 8 mnd uten i min forige graviditet:)

Det var lurt! Takk for tips :)
 
Hun la de i sølvfolie. Veldig enkelt mens vi uansett ventet på rundstykkene. Begge var gravide :p
 
Jeg som er veldig glad i lakrisk, hvor mye er «litt lakris»:rolleyes: spiste et par IFA i dag:hungry:
 
Back
Topp