Nedtellingstråden.

Jo, det er sant.
Per definisjon: en spontanabort innebærer at at foster dør i livmoren.
En variant av sa er kjemisk graviditet, som finner sted i løpet av de fem første ukene av svangerskapet.
Kilde: onskebarn.no
Helt ærlig- at det finnes en slik "forskjell" er en veldig bra ting. En kjemisk graviditet kan psykisk oppleves like vondt, men sett fra kroppens side påvirkes ingenting! Hvor bra er ikke det? En spontanabort med et foster som skal støtes ut er en mye større prossess som kan ende i komplikasjoner og utskraping.
Vil si at disse to ikke kan "sammenliknes"selv om hjertesorgen selvsagt kan være like stor.

PS: var ikke meningen å kuppe tråden, jenter :-)

Jo, det er sant.
En variant av sa er kjemisk graviditet, som finner sted i løpet av de fem første ukene av svangerskapet.
Helt ærlig- at det finnes en slik "forskjell" er en veldig bra ting. En kjemisk graviditet kan psykisk oppleves like vondt, men sett fra kroppens side påvirkes ingenting! Hvor bra er ikke det? En spontanabort med et foster som skal støtes ut er en mye større prossess som kan ende i komplikasjoner og utskraping.
Vil si at disse to ikke kan "sammenliknes"selv om hjertesorgen selvsagt kan være like stor.

PS: var ikke meningen å kuppe tråden, jenter :)

Må bare referere til den kilden du selv legger ut jeg da og gjenta teksten du refererer til. Altså som du selv sier.
"En variant av sa er kjemisk graviditet, som finner sted i løpet av de fem første ukene av svangerskapet."
Ufrivillige aborter

Ulike typer ufrivillige aborter

Det finnes ulike typer ufrivillig abort.

Spontanabort (SA)
En spontanabort innebærer at fosteret dør i livmoren, og at kroppen oppfatter dette kort tid etterpå. I slike tilfeller vil underlivsblødning og utstøting av foster starte kort tid etter inntruffet fosterdød.

En variant av spontanabort er såkalt kjemisk graviditet, som finner sted i løpet av de fem første ukene av svangerskapet. En kjemisk graviditet gir positivt utslag på graviditetstester, men dersom kvinnen ikke er observant og tester, kan en kjemisk graviditet i mange tilfeller gå ubemerket hen. Tegn på kjemisk graviditet inkluderer ofte vaginal blødning kort tid etter positiv graviditetstest, gjerne ledsaget av magekramper og antydning til koagler i blodet.

Du kan lese selv hva det står på nhi.no om spontanabort: http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/spontan-abort-2654.html?page=all

"En spontan abort betyr et ufrivillig, spontant tap av en graviditet før 22. uke. Tilstanden er forbundet med uprovosert vaginalblødning med eller uten smerter nederst i magen. Spontanabortene kan deles inn i de tidlige, som skjer før utgangen av 12. svangerskapsuke (i første trimester), og de sene som skjer fra og med uke 13 i svangerskapet (i andre trimester).

Om kvinnen har smerter i tillegg til blødningen, bør hun henvises til gynekolog eller sykehus samme dag fordi det kan være et tegn på en uunngåelig abort. Hos gynekolog eller på sykehuset gjøres det ultralyd hvor legen kan registrere om fosterets hjerte slår, noe som brukes til å bedømme om fosteret er i live eller ikke.

I noen tilfeller sendes klumper eller vev som har passert ut av livmoren, til mikroskopisk undersøkelse, hvis man finner behov for å bekrefte at det har vært en abort."

De aller fleste vil jo selvsagt ikke få sendt disse klumpene til mikroskopisk undersøkelse når det er såpass tidlig eller som det du vil kalle en såkalt "kjemisk graviditet", men det betyr ikke at de ikke hadde kunnet gjøre det. De ER jo gravide når det skjer. Det er jo en grunn til at det ikke finnes noen kredible kilder som omtaler "kjemisk graviditet". Det er fordi dette er kalt en spontanabort på fagspråket. På folkemunne mulig "kjemisk graviditet", ja, men således fortsatt en graviditet. Jeg er enig i at det er bedre å miste såpass tidlig og at kroppen kommer seg fort igjen når det uansett ikke var meningen, men at det ikke kalles en spontanabort før uke 6. DET stemmer ikke. Uansett hvor mange ganger du prøver å si det.

Jo, det er sant.

PS: var ikke meningen å kuppe tråden, jenter :-)

Nei!! Og bare nei.. og med mindre du er gynekolog så foreslår jeg at du ikke kverrulerer videre. Onskebarn.no er ikke skrevet av leger eller helsepersonell for å si det sånn. Gi meg gjerne en forskningsbasert referanse som sier noe annet... plommesekken ser man for øvrig på ultralyd i uke 4-5 og hjertet begynner å slå 5+3... det ser man også.

Last edited:
Sånn.. Bare for å ta tråden tilbake på det den egentlig var ment på..

46 dager igjen til uke 12 ;)

*blush* ....
Henger meg på denne!
4 dager til legetime (og uke 5+0)
20 dager til ultralyd
53 dager til uke 12 :D :D

(Edit: telte også veldig feil) ^^

Godt å se at det ikke bare er meg som vimser :')
I mitt hode ble 28+28 = 48 :') :p

52 dager til 12+0. 24 dager til 8+0. 3 dager til 5+0 :)

To dager igjen til 5+0! :D

I dag er jeg 4+2. Når jeg kommer over uke 12 og 23 så tror eg at eg kanskje tenker at det kommer til å gå bra. :)
Men mest sannsynlig så tror ikke jeg kommer til å tro det går bra før jeg har barnet i armene mine og det gråter.

Teller ned til mannen kommer hjem fra sjøen, med turnus på 5 uker.
Han kommer hjem uka før jul og da skal vi på tul

Back
Topp