Nedtellingstråden.

Lillafrosk

Firebarnsmamma♡
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Sensommerlykke 2017
Oktoberbarna 2021♡
Julilykke 2023
Hvor langt unna er du.. uke 5+0? Uke 12+0? Eller andre milepæler?

Jeg er 4+0 i dag. En lang uke til kjemiskgrensen er over!
8 uker til 12+0. :)
 
Jeg er 4+3! :D hehe
 
Hvor langt unna er du.. uke 5+0? Uke 12+0? Eller andre milepæler?

Jeg er 4+0 i dag. En lang uke til kjemiskgrensen er over!
8 uker til 12+0. :)

Kjemisk grensen?
Kjemisk graviditet brukes om når egget knapt får feste seg og dermed gir en liten økning i hcg før det støtes ut igjen. Når man opplever stigning i hcg over 2 prøver er altså ikke dette tilfellet. Da er du gravid - på "ordentlig". Risikoen for spontanabort er dog langt høyere i uke 4-5-6 og sakte avtakende dag for dag.

Jeg er for øvrig 4+1 i dag og krysser fingrene for både min og din helt reelle spire! ;) <3
 
Jeg er 4+2 I dag og 5 dager til jeg er kommet forbi kjemisk grensen :)

Deretter begynner nedtellingen til 7 uker :) da er jeg forbi tiden jeg har opplevd en del SA tidligere :/ Så kommer 22 uker etter det :)

Tar en milepæl av gangen :)
 
Kjemisk grensen?
Kjemisk graviditet brukes om når egget knapt får feste seg og dermed gir en liten økning i hcg før det støtes ut igjen. Når man opplever stigning i hcg over 2 prøver er altså ikke dette tilfellet. Da er du gravid - på "ordentlig". Risikoen for spontanabort er dog langt høyere i uke 4-5-6 og sakte avtakende dag for dag.

Jeg er for øvrig 4+1 i dag og krysser fingrene for både min og din helt reelle spire! ;) <3

Kjemisk brukes som betegnelse på spontanabort før uke 5.. Er i alle fall det som står på bl.a. ønskebarn.no :)
 
Nei huff. Jeg er litt i mot at folk må bekymre seg unødig på grunn av feilinformasjon. Kjemisk graviditet er ikke nevnt i faglitteratur, men er et begrep som har oppstått for å forklare positive tester som ender opp i blødning før/ved ikm. Ved klinisk påvist svangerskap (stigning hcg) er alt svangerskapsavbrudd som ikke er provosert frem - pr definisjon en spontanabort etterpå. Jeg går ut fra at forfatteren av ønskebarn ikke er fagpersonell. Sier det ikke for å kverrulere, men håper og tydeliggjøre for alle med positiv test at de er gravide selv om de er så uheldige å miste før uke 5. Graviditeten er like mye et faktum.
 
Nei huff. Jeg er litt i mot at folk må bekymre seg unødig på grunn av feilinformasjon. Kjemisk graviditet er ikke nevnt i faglitteratur, men er et begrep som har oppstått for å forklare positive tester som ender opp i blødning før/ved ikm. Ved klinisk påvist svangerskap (stigning hcg) er alt svangerskapsavbrudd som ikke er provosert frem - pr definisjon en spontanabort etterpå. Jeg går ut fra at forfatteren av ønskebarn ikke er fagpersonell. Sier det ikke for å kverrulere, men håper og tydeliggjøre for alle med positiv test at de er gravide selv om de er så uheldige å miste før uke 5. Graviditeten er like mye et faktum.

Står veldig lite om dette - så definisjonen er kanskje ikke helt klar..? Mulig det brukes ulikt rundtom...?
 
Definisjonen er utydelig fordi det ikke er en anerkjent medisinsk/fysiologisk ting. Ergo kan man bruke det som "folkelig" forklaringsbegrep på noe som ikke kan forklares (les: at testen blir positiv, men så tester man negativt eller får menstruasjon likevel) - men det bør ikke brukes om klart etablerte og forklarlige prosesser. Det skaper mye unødvendig forvirring og redsel tror jeg.
 
Definisjonen er utydelig fordi det ikke er en anerkjent medisinsk/fysiologisk ting. Ergo kan man bruke det som "folkelig" forklaringsbegrep på noe som ikke kan forklares (les: at testen blir positiv, men så tester man negativt eller får menstruasjon likevel) - men det bør ikke brukes om klart etablerte og forklarlige prosesser. Det skaper mye unødvendig forvirring og redsel tror jeg.

Godt mulig.. Bør i så fall blitt satt en faktisk definisjon på det. Egentlig.
 
Nedtelling til første kontroll, da håper jeg hjertet slår!!! Litt over to uker til...
 
Kjemisk grensen?
Kjemisk graviditet brukes om når egget knapt får feste seg og dermed gir en liten økning i hcg før det støtes ut igjen. Når man opplever stigning i hcg over 2 prøver er altså ikke dette tilfellet. Da er du gravid - på "ordentlig". Risikoen for spontanabort er dog langt høyere i uke 4-5-6 og sakte avtakende dag for dag.

Jeg er for øvrig 4+1 i dag og krysser fingrene for både min og din helt reelle spire! ;) <3
Det kalles ikke en spontanabort før i uke 6.
Før dette er det "ingenting". Ikke en gang en cellepose å se på ultralyd.
 
Forøvrig: lykke til damer. Snik masse i andre terminforum, der kan dere se hva som venter dere de neste ukene. Ingen er eksperter, men de fleste svarer gjerne på spørsmål hvis det er noe dere lurer på. Ønsker dere all lykke. Tiden fram til uke 12 går egentlig ganske fort ❤️
 
Back
Topp