Wiii spennende!
Og spørsmål: jeg skal på min første OTUL på fredag og lurer veldig på gangen i det? Har vært på to sjekker på sykehuset allerede pga tidligere MA og masse frykt, men aldri en ekte ultralyd time. Så det har liksom vært inn og ut på 20 min, bare UL for å sjekke at alt er ok så hadebra. Hvordan er det å være på OTUL?
Var veldig ålreit. Lengste ultralyden jeg har hatt noen gang, er også bare vant til 20-ish min sjekk.
Først gikk vi gjennom div info som hun skreiv inn i systemet på pcen. Så må du skrive under på et skjema at du samtykker til fosterdiagnostikk (som denne ultralyden er) og at du er informert om det som skjer videre hvis de finner avvik.
Så er det ultralyd. Hun tok seg goood tid, sjekket nakke, nesebein og hjernen. Sjekka hjertelyd/frekvens. Målte fra hode til rumpe for å anslå termin. Lille bebisen vår lå først med hodet ned/ryggen til, så det eneste hun fikk sjekka da var hodet/hjernen. Men vi tok en liten pause mens hun skreiv inn mer på pcen og etterpå hadde den snudd seg riktig
Hun sjekket også plassering av morkaken.
Andre ting som blodgjennomstrømming, hjertekammer, urin i blæra o.l. får de ikke sett så tidlig tror jeg, det er vel heller på OUL.
Vi spurte om hun kunne se kjønnet, og hun sjekka, men sa det var for tidlig. Det kunne like gjerne være det ene som det andre.
Og hun var tydelig på at det er egentlig ikke noe de bryr seg om, så lenge det ikke har en medisinsk betydning. Men hun ville sagt hva det var hvis hun klarte å se.
Så fikk vi med oss 4-5 bilder