Navnets betydning

krølle...

Forumet er livet
August 2018
Utmarsj 2024
Tenkte dere over navnets betydning når dere valgte navn til den lille, eller gikk det på «liker/liker ikke» i forhold til navnet i seg selv??

De to første barna her er oppkalt etter sine oldeforeldre. Da sjekket vi bare betydning som en kuriositet i etterkant. Minstemann nå, har fått fornavn etter sin farfar, men mellomnavn pga dets betydning.
 
Her var betydningen det som var avgjørende til at vi valgte akkurat det navnet vi valgte.
 
Nei, tenkte ikke over betydningen :) Men ser i ettertid at betydningen av navnet passer veldig bra til personligheten hans :)
 
Navnet ble ekstra spesielt for oss når vi fant ut betydningen. Både fordi det ble knyttet til der mannen min er fra og fordi det ble knyttet til storesøster som vi mistet i fjor. Så betydningen spilte absolutt en rolle :)
 
Ja, tenkte over betydningen med begge :) Ekstra spesielt da syns vi, at navnet sier noe om våre barn :)
 
Hovedsakelig ett vi likte. Men hvis betydningen hadde vært rar så hadde vi nok ikke brukt det [emoji4]
 
Tenker ikke på betydning, men det er liten bonus om det er noe fint kanskje:happy:
 
Ja det var viktig det også og kunne lett avgjort. I den ene babynavn boka vi lånte var det ett tyskt navn som betydde «morder»»morderisk» eller noe liknenede.. syns det var meget spesielt..
 
Først at vi likte det. Og så betyr det sterk som en løve, noe hun virkelig har vist seg å være ❤️ Så betydningen har gjort sin plass på mange måter.
 
Tenkte dere over navnets betydning når dere valgte navn til den lille, eller gikk det på «liker/liker ikke» i forhold til navnet i seg selv??

De to første barna her er oppkalt etter sine oldeforeldre. Da sjekket vi bare betydning som en kuriositet i etterkant. Minstemann nå, har fått fornavn etter sin farfar, men mellomnavn pga dets betydning.

Først og fremst har vi valgt ut fra hva vi liker som samtidig ikke er topp 20. I alle fall var det ikke det da vi valgte navnene.

Betydningen må jeg innrømme jeg aldri sjekket på de to eldste før lenge etter de fikk navnene, og skulle betydningen vært kriteriet hadde nok ingen av navnene blitt valgt :p - ikke første fornavn i alle fall. Mellomnavnet deres har gode betydninger, både rent definisjonsmessig i boka og ifht familie/tilknytning; en slags affeksjonsverdi om du vil.

Sistemann fikk kun ett fornavn. Det er et jentenavn med betydning ut fra den maskuline formen; odel/arv + mektig. Betydningen var ikke avgjørende, men kanskje det som til sist avgjorde valget allikevel - nest etter at jeg bare liker det veldig godt og har gode følelser/assosiasjoner knyttet til det.
 
Tenkte ikke over betydningen når vi valgte navn. Hadde kanskje gjort det hvis det var noen spesielle omstendigheter rundt barnet..
 
Har ikke sjekket hva navnene deres betyr, det betyr ingenting for meg. Jeg vet ikke hva mitt eget navn betyr en gang.
 
Jeg synes det er veldig fint og spesielt når noen får navn pga. en spesiell betydning, og skulle gjerne ha gjort det med lille i teori.... Meeeen må innrømme at det ikke ble et kriterium når vi valgte navnet. Mannen kommer opprinnelig fra et annet land så at det er mulig å uttale på alle språk og det var viktigere at det ikke betydde/høres ut som noe upassende. Altså at det fungerer på alle språk/land.
 
Back
Topp