Navnetråd

Jo, "standarden" er jo fornavn - mors etternavn - fars etternavn.

Men jeg synes egentlig det er litt synd at det "alltid" skal være sånn :p Mors navn kan jo være like fint å ha til sist (sjeldent, meningsfylt, knyttet spesielt til et sted eller familiemedlemmer av stor viktighet osv), hvorfor har far automatisk denne plassen/retten i dag? Tradisjon? Er ikke heller poenget at man skal finne et navn alle kan knytte identitet til og så velger man det? Det kan jo også være mors navn eller et annet navn i slekten :)
Tror det er en tradisjon de holder på fortsatt ja.. Men det virker også som at flere og flere kan velge å gå litt utenom den tradisjonen :) da broren min gifta seg så tok han svigerinna mi sitt etternavn :)

Men man kan velge (nesten) akkurat det navnet og etternavnet man vil på barnet sitt :)
Eneste som er automatikk når babyen blir født (har ikke noe med navn å gjøre da) er at om foreldrene er gift så blir mannen automatisk far på papiret uten å skrive under :p

Jeg har ikke tenkt på navn enda, men mannen har. Tenker nok mer på det etter oul når vi forhåpentligvis vet kjønn :)

Jeg tenker å kjøre bindestrek mellom navna og mitt først. Da vil begge barns mine ha likt førstedel av navn selv om ikke hele er likt ..

Veldig fint navn <3
Ja er jo ganske tidlig men vi begynte å plukke ut navn før jeg ble gravid :-)

Føler at det er en god måte å se fremover på:-) og så når det er veldig veldig få navn som vi begge liker, så må det jo bli noen av dem :-)

Men plutselig hører vi et navn som vi bare MÅ ha :-) så man vet aldri :-P
Ja vi føler det er et navn som vi vil bruke :)

Det er sant det da :) må jo se fremover, viktig å være positiv ;)

Enig! ;)

Jeg tenker å kjøre bindestrek mellom navna og mitt først. Da vil begge barns mine ha likt førstedel av navn selv om ikke hele er likt ..

Har du ett barn fra før med en annen mann, eller hvorfor får ikke barna helt likt etternavn? :)

Har et barn fra et tidligere forhold, ja.. Ikke helt d man drømmer om (å ha flere fedre) men slik går det noen ganger. Visste d egentlig da jeg gikk gravid, men ville ikke ta abort og tenkte eg kunne gi forholdet en sjanse.. Dette forholdet kommer til å vare da, så blir i alle fall ikke fler ;)

Har et barn fra et tidligere forhold, ja.. Ikke helt d man drømmer om (å ha flere fedre) men slik går det noen ganger. Visste d egentlig da jeg gikk gravid, men ville ikke ta abort og tenkte eg kunne gi forholdet en sjanse.. Dette forholdet kommer til å vare da, så blir i alle fall ikke fler ;)

Sånn er livet :) Det viktigste er jo at du og barna har det bra!

Koselig at begge får ditt navn først i bindestreksetternavnet.

Noen som har navn de liker som de vil dele ?
Trenger ikke være navna dere har bestemt dere for hvis dere ikke vil si det, men navn dere synes er fine og hva dere er opptatt av når det gjelder navn ? :-)
Gøy å høre hva andre liker og tenker på når de skal velge ett navn:-)

Jeg er opptatt av at jeg finner ett navn som jeg liker flere andre navn som passer til, må ikke være helt samme opprinnelse men litt i samme stil :-)

Noen av dere som har tenkt å fortelle navnet når dere vet kjønnet?
Tror vi vil vente til babyen er født, redd for at venner og familie skal komme med innvendinger. Det er jo ikke noe noen andre har noe med, men har hørt at de fleste har mer respekt for navnevalget når babyen har kommet ut :-)
Vi venter til baby er født, så ingen skal ta navnet Før oss ^^

Jeg tenker også på det, hvertfall med å dele det før vi vet kjønn, for da kan jo noen ta det navnet vi skal bruke når vi får gutt neste gang feks,

Men tror at jeg vil holde det hemmelig for de fleste hvis jeg klarer det :-)

Jeg tenker også på det, hvertfall med å dele det før vi vet kjønn, for da kan jo noen ta det navnet vi skal bruke når vi får gutt neste gang feks,

Men tror at jeg vil holde det hemmelig for de fleste hvis jeg klarer det :-)

Oi, kom visst to ganger:-P

Noen som har navn de liker som de vil dele ?
Trenger ikke være navna dere har bestemt dere for hvis dere ikke vil si det, men navn dere synes er fine og hva dere er opptatt av når det gjelder navn ? :-)
Gøy å høre hva andre liker og tenker på når de skal velge ett navn:-)

Jeg er opptatt av at jeg finner ett navn som jeg liker flere andre navn som passer til, må ikke være helt samme opprinnelse men litt i samme stil :-)

Vi vil jo kalle opp, så da er det kanskje ikke et sjokk at vi liker tradisjonelle navn:) Mange av de navnene som brukes i dag blir litt for moderne for oss. Har ikke begynt å se ordentlig på slektstrærne enda, men har jo selvsagt en del aktuelle navn:)

Helt enig at det også er lurt å velge et navn som lett vil passe til navn på fremtidige søsken!

Back
Topp