Navel blir ikke bra på bebisen vår

Bubblegirl

Flørter med forumet
Jenta vår fyller snart 3 måneder og navelen er fremdeles full av væsking og noen ganger blod.
Alle bodyene er bestandig fulle av væsking fra navelen og vi er så lei av det, men helsestasjonen vi benytter oss av vil ikke gjøre noe med det.
Hvis navelen viste èn viss progresjon hadde det jo vært greit men den gjør ikke det.

Er dette normalt? Så lenge?

En rekke barneleger og jordmødre har sett på navelen hennes siden hun ble født og alle sier det samme, at "det ser ikke betent ut og da er det ikke farlig".
Må det bli betent før de gjør noe med det? Det er jo i tilfelle litt klassisk norsk helsevesen.

Den forrige legen brukte lapis. Vi kjøpte etterhvert vår egen lapis men den har ikke hatt noen effekt, ei heller å smøre med Inotyol.

Hvilke erfaringer har dere med dette? Er det noe vi kan gjøre?
 
Jenta vår fyller snart 3 måneder og navelen er fremdeles full av væsking og noen ganger blod.
Alle bodyene er bestandig fulle av væsking fra navelen og vi er så lei av det, men helsestasjonen vi benytter oss av vil ikke gjøre noe med det.
Hvis navelen viste èn viss progresjon hadde det jo vært greit men den gjør ikke det.

Er dette normalt? Så lenge?

En rekke barneleger og jordmødre har sett på navelen hennes siden hun ble født og alle sier det samme, at "det ser ikke betent ut og da er det ikke farlig".
Må det bli betent før de gjør noe med det? Det er jo i tilfelle litt klassisk norsk helsevesen.

Den forrige legen brukte lapis. Vi kjøpte etterhvert vår egen lapis men den har ikke hatt noen effekt, ei heller å smøre med Inotyol.

Hvilke erfaringer har dere med dette? Er det noe vi kan gjøre?
Høres merkelig ut. Vår hadde navlegranulom som det så ut til at skulle gå over av seg selv. Helsesykepleier x2 så på det og vi valgte å avvente å gjøre noe med det. Var kanskje 2 uker gammel husker ikke helt. Det så ut som det hadde grodd for det så lukket ut og det sluttet å væske en periode. Da baby var 1 måned så oppdaget vi tilfeldig at det væsket veldig av navlen og tilfeldigvis var vi på helsestasjonen akkurat den dagen navlen åpnet seg. Vi fikk derfor ny sjekk den dagen og kom fram til at å behandle det med lapisstift var ønskelig. Så vi fikk behandling x1 på helsestasjonen også måtte vi behandle det x1 selv hjemme en gang. Her grodde det da fint etter andre behandling.

Det en kan gjøre er å rense granulomet flere ganger daglig med klorheksidin 1 mg/mL. Da bør det forsvinne innen kort tid. Funker ikke det hadde jeg oppsøkt fastlegen eventuelt bare gå til fastlegen uansett siden helsestasjonen deres åpenbart ikke følger dette opp.
 
Ja alle mødrene i barselgruppa sier det samme, men det er jo litt vanskelig når den ene legen (på helsestasjonen) etter den andre sier det motsatte.
Veldig veldig kjedelig
 
Var på 3 måneders besøk hos helsesøster idag og fikk beskjed om å bestille time hos fastlegen ja. Da blir det en tur dit til uka.
Har også brukt klorheksidin etter tips her fra forumet samt i samråd med helsesøster. Jeg synes faktisk det er blitt litt bedre allerede etter et par dager :happy3
 
Var på 3 måneders besøk hos helsesøster idag og fikk beskjed om å bestille time hos fastlegen ja. Da blir det en tur dit til uka.
Har også brukt klorheksidin etter tips her fra forumet samt i samråd med helsesøster. Jeg synes faktisk det er blitt litt bedre allerede etter et par dager :happy3
Her hadde mini navlegranulom og vi ble raskt henvist til barneavdeling for konsultasjon av barnelege, fikk time etter 5 dager. Legen sa det er viktig å utelukke fistelgang til urinblæra.
Overraskende nok var det klorheksidin og ikke lapis som tok knekken på det!
 
Jeg er veldig positiv til klorheksidin, kan hende dette var månedens tips :D men vi får vente litt og se.
Tilogmed kona mi er positiv nå.

Bi er så lei av 3mnd nå med bodies fulle av gørr hver dag. Heldigvis har ikke Bubblegirl vist noen som helst tegn til smerte eller ubehag.
 
Vår hadde navlegranulom. HS to på lapis, så gikk det bort med en gang.
 
Time hos fastlegen idag og han sa det samme, vask med saltvann og vent..bestill ny time om 2mnd hvis det fremdeles ikke er bra..

Vi stoler ikke helt på fastlegen hennes da, så jeg tok en telefon til helsestasjonen for å få en bekreftelse på at dette faktisk er normalt. Da ville de at vi skulle komme på en ekstratime hos dem i neste uke og la flere få se på det - veldig bra.

Er det virkelig vanlig med væskende og blødende navel etter 3-4 måneder og normalt å få beskjed om å bare fortsette slik?
 
Time hos fastlegen idag og han sa det samme, vask med saltvann og vent..bestill ny time om 2mnd hvis det fremdeles ikke er bra..

Vi stoler ikke helt på fastlegen hennes da, så jeg tok en telefon til helsestasjonen for å få en bekreftelse på at dette faktisk er normalt. Da ville de at vi skulle komme på en ekstratime hos dem i neste uke og la flere få se på det - veldig bra.

Er det virkelig vanlig med væskende og blødende navel etter 3-4 måneder og normalt å få beskjed om å bare fortsette slik?
Nei, det er absolutt ikke normalt. Og tenker det er navlegranulom og at det må Lapis til. Og du får nevne Navlegranulom og Lapis om de ikke tenker at det kan være det!
 
Hmm.. :oops:

Vi fortalte ham at vi har brukt lapis kanskje 5 ganger og har den siste uka dryppa et par dråper klorheksidin flere ganger om dagen uten at det har hatt noen effekt. Legen sa da at vi skulle slutte med det og kun bruke saltvann.

Legen sa at det sto mellom å fortsette, og håpe på at det går over av seg selv, eller operasjon med full narkose :confused:
Sistnevnte vil vi absolutt ikke ha.
Til legens "forsvar" er det akkurat det samme som en drøss jordmødre og barneleger har sagt hele tiden også..
 
Hmm.. :oops:

Vi fortalte ham at vi har brukt lapis kanskje 5 ganger og har den siste uka dryppa et par dråper klorheksidin flere ganger om dagen uten at det har hatt noen effekt. Legen sa da at vi skulle slutte med det og kun bruke saltvann.

Legen sa at det sto mellom å fortsette, og håpe på at det går over av seg selv, eller operasjon med full narkose :confused:
Sistnevnte vil vi absolutt ikke ha.
Til legens "forsvar" er det akkurat det samme som en drøss jordmødre og barneleger har sagt hele tiden også..
Bruker dere Lapis selv?
 
Ja vi brukte det selv 2 ganger i uka, ca 5 ganger totalt. Dette var i samråd med helsesøster.
Vi skulle bruke det 2-3 ganger i uka men syntes det ble litt mye.
 
Ja vi brukte det selv 2 ganger i uka, ca 5 ganger totalt. Dette var i samråd med helsesøster.
Vi skulle bruke det 2-3 ganger i uka men syntes det ble litt mye.
Oj, vår HS tok det på vår sønn. Syntes det hørtes uansvarlig ut av din HS og overlate det til dere egentlig.Vår HS tok på 2 ganger, og etter det så var det borte. Han har vært fin siden. Regner med at dere har fått oversikt over hvordan det gjøres? Dere skal vrenge helle navelen så de restene som sitter under fra navlesnoren får lapis på seg?
 
Jeg har faktisk brukt lapis på meg selv bak øret ved mange anledninger tidligere. Jeg har en typ blodåre der som ikke hadde lyst til å ta den samme veien som alle de andre og jeg stopper den en gang i ny og ned :happy119
Det var jeg som satte lapis på jenta vår på helsestasjonen også. Jeg tenkte ikke på det der og da, at det var uansvarlig, men du har kanskje rett.

Uansett, det har gått veldig bra annet enn at det ikke fungerte. Jeg har absolutt ikke satt lapisen på den måten du beskriver. Kun det helt ytre slik helsesøster gjorde det første gang vi var der.
 
Time hos fastlegen idag og han sa det samme, vask med saltvann og vent..bestill ny time om 2mnd hvis det fremdeles ikke er bra..

Vi stoler ikke helt på fastlegen hennes da, så jeg tok en telefon til helsestasjonen for å få en bekreftelse på at dette faktisk er normalt. Da ville de at vi skulle komme på en ekstratime hos dem i neste uke og la flere få se på det - veldig bra.

Er det virkelig vanlig med væskende og blødende navel etter 3-4 måneder og normalt å få beskjed om å bare fortsette slik?
Veldig spesielt førkna har er 3 uker gammel snart 1 mnd og navlen hennes blør litt og vesker litt og var på 2-4 ukers kontroll på mandag og da sa hu at vi skulle se det Ann, skulle slutte rense med saltvannsdråper og bade 1-2 ganger i uka og var det ikke bedre om 1 og 1/2 uke eller rundt 6 ukers kontroll skulle legen på helsestasjon ta en kikk, veldig rart ossen de er rundt forbi i landet!
 
Jeg har faktisk brukt lapis på meg selv bak øret ved mange anledninger tidligere. Jeg har en typ blodåre der som ikke hadde lyst til å ta den samme veien som alle de andre og jeg stopper den en gang i ny og ned :happy119
Det var jeg som satte lapis på jenta vår på helsestasjonen også. Jeg tenkte ikke på det der og da, at det var uansvarlig, men du har kanskje rett.

Uansett, det har gått veldig bra annet enn at det ikke fungerte. Jeg har absolutt ikke satt lapisen på den måten du beskriver. Kun det helt ytre slik helsesøster gjorde det første gang vi var der.
Det er jo etsende, derfor det er viktig at det blir gjort riktig. Det skal ikke på den friske huden kun på granulomet. Har aldri hørt om det før, kun nå når han siste vi fikk hadde det.
 

Vedlegg

  • IMG_6078.png
    IMG_6078.png
    300 KB · Visninger: 2
Veldig spesielt førkna har er 3 uker gammel snart 1 mnd og navlen hennes blør litt og vesker litt og var på 2-4 ukers kontroll på mandag og da sa hu at vi skulle se det Ann, skulle slutte rense med saltvannsdråper og bade 1-2 ganger i uka og var det ikke bedre om 1 og 1/2 uke eller rundt 6 ukers kontroll skulle legen på helsestasjon ta en kikk, veldig rart ossen de er rundt forbi i landet!
Veldig spesielt! Her ble det tatt tak i med en gang.
 
Veldig spesielt førkna har er 3 uker gammel snart 1 mnd og navlen hennes blør litt og vesker litt og var på 2-4 ukers kontroll på mandag og da sa hu at vi skulle se det Ann, skulle slutte rense med saltvannsdråper og bade 1-2 ganger i uka og var det ikke bedre om 1 og 1/2 uke eller rundt 6 ukers kontroll skulle legen på helsestasjon ta en kikk, veldig rart ossen de er rundt forbi i landet!
Men faktisk, det er eksakt den situasjonen du beskriver som vi har vært igjennom.
Alle har hele tiden sagt at "vi skal se det an, ny kontroll om et par uker, la oss vente litt".
Og nå er vi på 3mnd+ og situasjonen er fremdeles den samme.

Problemet er, som legen sa idag, at det finnes ingen medisin for dette. Det eneste man kan gjøre er å holde navelen ren og tørr og håpe at det går over. (jeg skriver det jeg er blitt fortalt og snakker ikke som om jeg er helsepersonell)
Full narkose og operasjon er det neste steget og det vil vi alle naturligvis unngå.

Hold gjerne denne tråden til ditt bryst er du snill, jeg vil gjerne høre hvordan dette løser seg for deg.
 
Back
Topp